Detrekői Ákos emlékének
Tanulmányunkban vitát szeretnénk indítani a felsőoktatás
feladatairól és új működési módjáról az információs korban.
Meggyőződésünk szerint ebben a társadalmi intézményben is
lépéskényszert hoz létre az a radikális társadalmi változás, amelyet
jobb híján információs forradalomnak nevezünk. Először az
információs kor számunkra meghatározó kulturális–kognitív dimenzióit
mutatjuk be. Majd arra teszünk kísérletet, hogy az új helyzetben
adekvát felsőoktatási gyakorlat sajátosságait vázoljuk. Tisztában
vagyunk a magyar felsőoktatást sújtó stratégiahiánnyal, brutális
forráskivonással, oktatói elvándorlással és az ebből fakadó
minőségromlással. Ezek valóban égető problémák. A jelen
gondolatmenet szempontjából azonban az a fontos, hogy ha
szabályozási és finanszírozási oldalról ideális állapotot
tételeznénk fel – akkor is számos tennivaló maradna az oktatás
újragondolásában. Mivel az előbbi feltételeket nem áll módunkban
megváltoztatni, ehelyütt azt igyekszünk végiggondolni, hogy milyen
változ(tat)ásokat követel a digitális kor a felsőoktatási
intézményektől. Ahogy Prievera Tibor, az új szemlélet egyik kiváló
képviselője fogalmazott egy interjújában: „Ennyire kevés pénzért nem
érdemes rosszul tanítani” (Medgyes, 2014)
Az internet disruptív (megszakító/megbontó/)
innováció, ahol némi időnek kell eltelnie, míg a korábbi társadalmi
gyakorlatok látványosan leértékelődnek, illetve az új működési
formák elterjednek (Christensen, 1997). Az intellektuális, kognitív
működést meghatározó technológiák terjedése esetében ez különösen
így van. A könyvnyomtatás feltalálása után például a népesség
túlnyomó része még évszázadokig analfabéta volt. Bármilyen hatása
volt is a könyvnyomtatásnak, az közvetve érintette őket. Kiinduló
állításunk tehát az, hogy az internet, a disruptív digitális
technológiák hatásai mára elérték azt a szintet, hogy meghatározó,
független változóként kell őket figyelembe vennünk.
Számos olyan tényező van, amelyre a digitális
technológiák hatásainak „újrafelfedezése” kapcsán utalhatunk. A
kereső- és ajánlórendszerek, a web 2.0, a közösségi média, a dolgok
internete és az ezeken a platformokon kifejlődő számtalan innováció
rendkívül komplex képet mutat.
Ezek a technológiai változások és a nyomukban
létrejövő társadalmi gyakorlatok mára meghatározzák a mindennapok
folyamatait is. Az alábbiakban azt kívánjuk bemutatni, hogy a
felsőoktatásnak – e rendkívül konzervatív alrendszernek – miként
kellene megváltoznia ebben az új helyzetben. Ehhez áttekintjük az
intellektuális technológiák digitalizációja nyomán kialakuló főbb
kulturális, kognitív jellegzetességeket. Meggyőződésünk ugyanis,
hogy csak az elvárt készségek, illetve e készségek megszerzéséhez
szükséges neurobiológiai, kognitív helyzetek metszéspontjában
érdemes vizsgálni az oktatás megújítására, humanizálására és
korszerűsítésére váró feladatokat. Ma, amikor egyre inkább felpörög
az adatforradalom, az információ elavulásának sebessége is
felgyorsul. A jelenlegi statikus, ismeretátadó felsőoktatási
tudástranszfer így egyre tarthatatlanabb. Olyan szakmákra kell
fiatalokat képeznünk, amelyek ma még nem is léteznek, olyan
problémák megoldására kell képessé tennünk őket, amelyeket ma még
meg sem fogalmaztunk.
Indításként érdemes szemügyre venni, hogy a
jövőkutatás elismert kutatóintézete, az Institute of the Future
(ITF) milyen főbb trendeket (driver) lát a következő tíz évben, és
milyen munkaerő-piaci készségeket nevesít a sikeres állások
megszerzéséhez. Az ITF szerint tehát a változás hat mozgatórugója:
1. Megnövekedett élettartam. Az emberek tovább
élnek. 2025-re a hatvanon felüli amerikaiak száma 70%-kal nő.
2. Az okos gépek és rendszerek elterjedése. A
technológia megsokszorozhatja és kiterjesztheti meglévő
képességeinket. A munkahelyek automatizálásával eltűnnek a monoton
munkavégzést igénylő állások.
3. A digitalizált adatok világa. Az érzékelők
(adatgyűjtők) és adatfeldolgozók számának növekedésével a világ egy
programozható rendszerré válik. Az adatok révén egy idáig
elérhetetlen szinten láthatunk dolgokat, folyamatokat.
4. Újmédiás ökológia. Az új kommunikációs eszközök
szövegen túli médiaműveltséget igényelnek. A vizuál-kommunikációs
média külön nyelvvé válik.
5 Szuperstruktúrák. A közösségi technológiák új
lehetőségeket hoznak a termelésbe és az értékteremtésbe. A közösségi
média eszközeinek felhasználásával a szuperstrukturális szervezetek
rendkívüli szinten működhetnek.
6. Globálisan összekapcsolt világ. Többpólusú
komplexebb világ. A munkahelyteremtés, az innováció és a politikai
hatalom már nem az Egyesült Államok és Európa monopóliuma. Új
regionális és globális központok jelennek meg (Kína).
E hat főtrend alapján a következő tulajdonságok
előtérbe kerülését tartják az új helyzetben a hatékony, sikeres
működés előfeltételének.
1. Lényeglátás – Képesség a számtalan információból
a dolgok mélyebb értelmének, illetve jelentőségének felismerésére.
2. Kapcsolatépítés – Képesség a másokkal való mély
és közvetlen kapcsolatteremtésre. Megérezni és előidézni a kívánatos
reakciókat és interakciókat.
3. Adaptív problémamegoldás – Gyakorlott
gondolkodásmód, problémamegoldás akár túllépve megszokáson,
szabályokon is.
4. Kultúrafüggetlen kulturáltság – Képesség a
különböző kulturális terekben való munkavégzésre.
5. Adatalapú gondolkodás – Képesség hatalmas
mennyiségű adat elvont fogalommá alakítására, és az adatalapú
érvelés megértésére.
6. Újmédia-specifikus normaismeret – Képesség az
újmédiát alkalmazó tartalmak kritikai értelmezésére és
fejlesztésére, és ezen médiumok felhasználására a meggyőző
kommunikációban.
7. Transzdiszciplinaritás – Több tudományágat is
érintő műveltség, képesség a különböző tudományágakhoz tartozó
fogalmak megértésére.
8. Folyamatreprezentációs készség – Képesség a
feladatok, illetve a kívánt cél érdekében történő munkafolyamatok
képviseletére és kidolgozására.
9. Feladatszűrés – Képesség az információk
fontossági sorrendjének felállítására, a kognitív funkciók
maximalizására.
10. Virtuális kollaboráció – Képesség egy virtuális
csapat tagjaként a produktív munkára, az ösztönző elköteleződésre,
az érzékelhető jelenlétre.
Ha a jelen felsőoktatására gondolunk ezzel
kapcsolatban, akkor eszünkbe juthat Daniel Bell nevezetes mondása a
nemzetállamokról: „Túl kicsik a nagy problémák megoldására, túl
nagyok a kis problémák kezeléséhez.” Napjaink felsőoktatása –
csoportmunka hiányában és az önállóság diszpreferálásával – nem elég
nyitott az általános készségek fejlesztéséhez, és a sztandardizáció
miatt a specifikus ismeretek átadására sem alkalmas. Hogy a gondokat
tovább növeljük, nézzük most meg, hogy milyen változásokkal kell
számolnunk a kognitív mezőben.
Kognitív oldal
Peter L. Berger és Thomas Luckman A valóság társadalmi konstrukciója
című népszerű munkájukban pontosan írják le, hogy az objektív
valóság szubjektív értelmezéséből (és később átalakításából) hogyan
konstruáljuk meg saját megélhető világunkat. (Berger – Luckman,
1998) Berger és Luckman revelatív téziseivel kapcsolatban azonban
érdemes kiemelni, hogy teljesen az interszubjektivitás világában
maradnak (Dessewffy, 2004; Ropolyi, 2006). Más szavakkal:
elemzésükből hiányzik a mediatizált valóságértelmezés
sajátosságainak vizsgálata. Márpedig a mediatizált kommunikációs
térben történő valóságkonstrukció folyamatát nagymértékben
befolyásolják, meghatározzák az adott médium sajátosságai, az
elérhetővé váló információk mértéke és szerkezete. Ebből a
szempontból az előbbi két folyamat, az adatrobbanás és a közel
totálissá váló digitalizáció meghatározza a valóságkonstrukciós
folyamatokat is.
Ezt a gondolatmenetet további erősíti, ha beemeljük
– némiképp szokatlan összefüggésben – a neuroplaszticitás fogalmát
(Carr, 2011; Merzenich, 2013). Az idegkutatók ennek forradalmi
felismerésével azt mutatták ki, hogy a korábban statikusan
feltérképezhetőnek vélt agyi térkép erőteljesen változik, alakul a
különböző tevékenységi formák hatására. Ezen belül a mentális
kognitív folyamatok, az intellektuális technológiák használata, a
kommunikáció sajátosságai különösen fontosak. Nemcsak a
memóriahasználat és a fókuszálás képessége változhat a praxissal,
hanem a fogalomhasználat absztrakciós szintjeinek értelmezési
képessége is – vagyis a valóság társadalmi konstrukciójának
folyamata is.
Vagyis, amikor a média használata szerint
megkülönböztetjük a valóságkonstrukciós folyamatokat, akkor ezekhez
valójában eltérő neurobiológiai jellegzetességeket, eltérő agyi
huzalozást is rendelhetünk. Az egyszerűség kedvéért itt csak három
típust különítsünk el, a „Homo oralicust”, a „Homo tipograficust” és
a „Homo interneticust”. Az első típusra ebben a gondolatmentben csak
azért van szükségünk, hogy a jelen vitáiban segítsen eligazodni.
Felidézhetjük, amit Maryanne Wolf, a kérdéskör elismert kutatója így
fogalmazott meg: „Az olvasás nem természetes cselekvés” (Wolf,
2007). A Homo oralicus és a Homo tipographicus egyik első
összeütközését Platón jegyezte fel – jellemző módon az írást megvető
és lenéző Szókratész egy példabeszédében: „– Művészek művésze,
Theuth – felelt a király – egynek a képessége teremteni művészetet,
a másiké megítélni, mi haszna vagy kára lesz a vele élőknek. Lám te
is, mert apja vagy az írásnak, lelkes részrehajlással az
ellenkezőjét hirdeted a hatásának. Ez a te találmányod épp a
feledést oltja be a tanulók lelkébe, elhanyagolja elméjüket:
minthogy az írásban bizakodva, nem önerejükből, hanem külső jelek
segítségével emlékeznek vissza. Nem az emlékezésnek, hanem az
emlékeztetésnek találtad fel a szerét! Álbölcsességet nyújtasz
tanítványaidnak, nem igazi tudományt. Hiszen ezek, ha majd sokat
hallgattak már téged, de nem tanultak, azt fogják hinni magukról,
hogy igen nagy a tudományuk: holott a legtöbbnyire tudatlanok,
kiknek a tanulás már nem is ízlik, és így végül is bölcsek helyett
üres hivalkodók.” (Várkonyi, 2001) Ez a történet jól mutatja, hogy
már Szókratész is tisztában volt az intellektuális technológiák
gondolkodásformáló hatásával. De a Homo oralicus eltérő
gondolkodásmódjára vonatkozóan empirikus bizonyítékokkal sokáig nem
rendelkeztünk.
1974-ben előkerült némi, mindezt alátámasztó
bizonyíték, amikor Alekszandr R. Luria szovjet pszichológus kiadott
egy tanulmányt, amely a harmincas évek Üzbegisztánjában és
Kirgizisztánjában írástudatlan és újonnan írástudó parasztokkal
készült interjúkat dolgozott fel. Luria megállapította, hogy az
írástudatlanok rendelkeznek egyfajta „grafikus-funkcionális”
gondolkodásmóddal, amely az iskolázottsággal, az olvasás
elsajátításával felszámolódni látszik. A színek megnevezésekor
például az írástudók azt mondták: „sötétkék”, vagy „világossárga”,
de az analfabéták olyan metaforikus neveket használtak, mint „máj”,
„barack”, „szuvas fogak,” és „virágzó gyapot”. A fogalomhasználat
sajátosságai még erősebben jelentkeztek a kategorizációk
alkalmazásánál. A kísérletvezetők képeket mutattak a parasztoknak:
kalapácsot, fűrészt, fejszét és farönköt ábrázoló rajzokat, majd
megkérték őket, hogy válasszák ki azt a három elemet, amelyeket
hasonlónak, azonos kategóriába tartozónak gondolnak. Az
írástudatlanok eleinte ellenálltak, mondván, hogy az összes elem
hasznos. Némi noszogatásra, a kalapács kihúzását fontolgatták; maga
a favágás mint helyzet, úgy tűnt, sokkal nagyobb hatással van rájuk,
mint bármilyen fogalmi kategória. Az emberek mind azt mondták, ezek
összetartoznak, és egyiket sem lehet elvenni (a logika az, hogy egy
szerszám önmagában használhatatlan, kell legyen min dolgozni vele,
így a farönkre is szükség van). A kutatók ezután beszéltek egy
titokzatos személyről, aki korábban már megcsinálta ezt a tesztet,
és a farönköt választotta kakukktojásnak. Az egyik paraszt, amikor
ezt elmondták neki, így válaszolt: „Akárki is volt, biztosan
bolond”, egy másik pedig: „Valószínűleg bőven van neki tűzifája.”
(Wolf, 2007) Látható, hogy a nem tipografikus gondolkodás
ragaszkodik az adott, gyakorlati helyzethez és kontextushoz, és
elhárítja, hogy azon kívül gondolkodjon. Érdemes megemlítenünk, hogy
az új kognitív helyzet, az írni-olvasni tudás általánossá válása nem
valamiféle természetes, organikus társadalomfejlődés eredménye. Épp
ellenkezőleg, a központi hatalom komoly erőfeszítéseket tett, hogy
alattvalóit beterelje az új gondolkodási formába. Persze itt a
kognitív paradigmaváltás csak nem szándékolt következmény volt. A
valódi és explicit cél az egységesített tudással felruházott
alattvalók kontroll- és fegyelmező mechanizmusait közvetítő
diskurzus megteremtése és elterjesztése volt (Foucault, 1998)
Annak érzékeltetésére, hogy az uralkodó rétegek
milyen ösztönzőket alkalmaztak –még a kötelező közoktatás bevezetése
előtt – érdemes Neil Postman kiváló munkáját idéznünk: „Hogy valami
elképzelésünk legyen arról, mit jelentett az olvasás a Gutenberget
követő kétszáz évben, nézzük meg William és Paul ügyét. 1605-ben
rablást terveltek ki Sussex grófjának házában. Elfogták őket, és
mindkettejüket bíróság elé állították. Szeretném az ítélkező
magisztrátus pontos szavait idézni: »A Williamnek nevezett, nem
olvas, tehát akasztassék föl. A Paulnak nevezett olvas,
csonkíttassék meg.« Paul ítéletét sem mondhatjuk kegyesnek, (ez
ugyanis azt jelentette, hogy el kellett viselnie hüvelykujjának
lemetszését) de mindenesetre Williammel ellentétben kegyelmet kapott
– ún. »klerikus kegyelmet«, mivel legalább egy mondatot el tudott
olvasni az anyanyelvén kinyomtatott Bibliából. Vagyis a 17. századi
angol jogban csupán önmagában ez a képesség elegendő volt ahhoz,
hogy valaki megmeneküljön a halálos ítélettől. Azt hiszem, az olvasó
egyetért velem abban, hogy ezidáig a 17. századi angol jognál jobban
semmi sem tudta az embereket olvasásra sarkallni. Egyébként
Norwichben, 1644-ben 203 embert ítéltek el halálos bűnökért, de
ezeknek több mint a fele megkapta a »klerikus kegyelmet«.” Ehhez a
törvényalkalmazói ösztönzéshez képest a közoktatás bevezetése, az
írni-olvasni tudás általánossá tétele, a Homo tipographicus
elterjedése szempontjából valóban radikális váltást jelentett. De
igaza van Z. Karvalics Lászlónak, aki, James Beninger
kontrollfogalmából kiindulva, így jellemzi az ipari korszak
iskoláját: „kulcs-eleme a pontosság, de főleg a pontos kezdés –
szimbólumával, a kegyetlen csengővel – ez az, ami a monoton,
ismétlődő munkához (repetitive work) is kell. A földön késhettél,
kezdhetted tíz perc múlva a munkát, de a gyártósornál nem. Az ipari
rend (industrial discipline) így lett az oktatási rendszer bábája –
amit egy-két generációval korábban még a felnőttekkel kellett
megtenni, hogy az idejük feletti rendelkezést megtörve a gyárakba
terelhetőek legyenek, az most a gyermekekre várt. Legalább ilyen
erős azonban a kaszárnya és a börtön analógiája is. A tekintély-elv,
a szigorú tantestületi hierarchia, az egyéni véleménynek teret nem
engedő parancs-elv és utasításkövetés, a napirend teljes
meghatározása, a viselkedés szabályozása, a szigorú regulák, az
egységekbe (osztályokba) sorolás, az egyenruha és az öltözködési
előírások, a (testi) fenyítés és a büntetés más formái az ipari rend
mellett a katonai rend több elemét »oltották« be az iskolák
működésébe.” (Karvalics, 2010)
Mint azt korábban említettük, az írástudás előtti
korszak felvillantására itt csak a neuroplaszticitás tételének
illusztrálása miatt volt szükségünk, illetve, hogy bemutassuk, a
különböző intellektuális mechanizmusok eltérő kognitív működéseket
eredményeztek. Ha ezt a gondolatot továbbvisszük, és a jelenre
alkalmazzuk, akkor okkal tehetjük fel, hogy ha az ingerbevitel
módja, magyarán a kulturális fogyasztás, drámaian megváltozott,
akkor a gondolkodás, az „agyi huzalozás” is átalakulóban van. E
kérdéskör kapcsán leginkább a digitális bennszülött–digitális
bevándorló dilemmára utalnak az irodalomban. Mi sem teszünk másként:
a fogalompár jól érzékelteti a paradigmaváltásból, pontosabban a két
paradigma egymás mellettiségéből fakadó alapellentmondást. E
fogalmak használatát az is indokolja, hogy Marc Prensky (2001)
eredeti kérdése jól illeszkedik e tanulmány gondolatmenetéhez.
Prensky ugyanis azt vizsgálta, hogyan változtatják meg az új
infokommunikációs lehetőségek a diákok iskolával kapcsolatos
elvárásait? „Digitális bennszülötteknek” lényegében azokat a
diákokat tekinti, akik számára már léteztek a digitális
technológiák, amikor megszülettek, ezért azzal is nőttek fel, míg
„digitális bevándorlók” azok, akik digitális technológia nélkül
nőttek fel, és csak később tették magukévá azt.
A digitális bevándorlókra jellemző, hogy
szabályozott a hozzáférésük az információhoz, limitált forrásokat
használnak, egyszerre egy dolgot csinálnak, a szöveget preferálják a
multimédiával szemben, az információkat egymást követő sorrendben
dolgozzák fel, preferálják a független munkát, a komoly tanulást.
Mi jellemzi ezzel szemben a digitális
bennszülötteket? Gyors hozzáférés az információhoz sokféle
forrásból, multitasking, a multimédia hatalma a szöveg felett.
Véletlenszerű hozzáférés az információhoz, hálózati interakciók,
egyszerre akár több emberrel is, just in time tanulás, azonnali
jutalmak, releváns, hasznos és szórakoztató tanulás. A digitális
bennszülöttek és digitális bevándorlók diskurzusa tehát épp az
intelligens technológiák eltérő használatából következő kognitív
működésbeli eltérésekből indul ki. Ahogy Presnky írja, napjaink
végzős egyetemistái életükből kevesebb mint ötezer órát töltöttek
olvasással, de több mint tízezer órát játszottak videojátékokkal. Az
így előálló kognitív szétszakítottság ténye sokak számára világos,
még ha nagyon eltérő értékeléseket szül is.
Mark Bauerlein például a Dumbest Generation című
munkájában azt állítja, hogy az információs forradalom egy egész
nemzedék elhülyüléséhez vezetett, nemcsak a hagyományos művelődési
formák (múzeumlátogatás, klasszikus irodalom olvasása) indult
hanyatlásnak, hanem az új generáció képtelen a kitartó figyelemre,
az analitikus gondolkozásra és az elmélyült elemzésre (Bauerlein,
2008).
Nicholas Carr a neuroplaszticitás tételéből
kiindulva amellett érvel, hogy az új digitális technológiák
általános használata alapvetően változtatja meg agyi
„huzalozásunkat”, gondolkodásunkat, viselkedésünket. Az információs
robbanás és a technológiák kiterjedt használata miatt gondolkodásunk
összességében visszafordíthatatlanul sekélyessé válik (Carr, 2011).
|
|
Ezzel szemben Don Tapscott a korábbi passzív
médiafogyasztással szemben az új generációk aktív, kreatív és
közösségi tartalomelőállítását hangsúlyozza. Az információtermelés
és -elosztás új módozata mindent megváltoztat az oktatástól a piaci
viszonyokig (Tapscott, 2008).
Clay Shirky A kognitív többlet című munkájában az
új digitális technológiák révén megnyíló kreatív korszakváltást
mutatja be. Ennek alapja, hogy az új média segítségével a
millenniumi generáció tagjai rendkívül alacsony belépési
költségekkel tudnak együttműködni, problémákat megoldani. Ezek az új
együttműködési formák a korábbi viszonyokat átrendező kompetenciákat
nyitnak meg a hozzáférők számára (Shirsky, 2010).
E helyütt nincs szükség a téma egyre növekvő
irodalmának áttekintésére. Elégséges annak megállapítása, hogy a
helyzet negatív értékelését adó összes szerző az előző tipografikus
érához képest bekövetkező változásokra koncentrálnak – így magától
értetődően csúsznak bele a szétmállás , leomlás, lezüllés, hanyatlás
diszkurzív tartományaiba. Ezzel szemben, és ez témánk szempontjából
különösen fontos, a pozitív értékelések sokasága, melyek az új
együttműködési formákat, a kreativitás új formáit hangsúlyozzák,
szinte egyáltalán nem foglalkoznak a felsőoktatással. Ha meg is
jelenik ezekben az elbeszélésekben, inkább szükséges rosszként tűnik
fel, amely elveszi az időt a valóban fontos, lényegi tevékenységek
elől. Ez nem véletlen: arra feszültségre reagál, hogy a felsőoktatás
tradicionális struktúrai, oktatási formái még nem reagáltak arra az
új kognitív helyzetre, amelyet az előbbiekben vázoltunk.
Felsőoktatás
Az előbbi trendek eredője tehát világos: olyan új felsőoktatásra van
szükség, amely képes visszatérni a tanítás legnemesebb eszményeihez,
nem elbeszél a régi struktúrákban a hallgatók mellett, hanem
sikeresen megtalálja az utat minél teljesebb bevonásukra.1
Ehhez érdemes a megváltozott szerkezetű tudásból
kiindulnunk.
Az online információ és adatrobbanás következtében
az elérhető tudás radikálisan növekszik, a megszerzési, belépési
költségek pedig a zérushoz közelítenek. Vegyük csak a
közép-kelet-európai felsőoktatás rendszerváltás utáni egyik
legnagyobb problémáját. Nevezetesen az ideológiai korlátok eltűnése
után sem csökkent jelentősen a tudásbázisok közötti szakadék, anyagi
okokból még csak esélye sem látszott annak, hogy egy közepes nyugati
egyetem folyóirat- és könyvtárállománya elérhető legyen az
oktatásban. A felzárkózásra számos, többnyire kudarcos kísérlet
történt, egész addig, míg az internet részben fizetős, részben kalóz
hozzáféréssel meg nem oldotta ezt a problémát. Ma már a
legeldugottabb intézmény számára, vagy ami azt illeti, bármely
magánszemély számára a legjobb Ivy League egyetemek könyvtárával
vetekedő tartalom-hozzáférés kínálkozik. Ma is találhatunk persze
különbségeket, de ezek messze nem a mindent vagy semmit szerkezetét
követik.
Ennek az információs robbanásnak a másik fontos
sajátossága, hogy átrendezi a korábbi tudáskompetenciákat. Korábban
az orvos – a középkori egyházhoz hasonlóan – a tudás kizárólagos
képviselője volt. A beteg elzarándokolva az orvoshoz,
kinyilatkoztatást vár, mely teljesen világos hierarchia mentén
rendeződött: az orvosnál van a tudás és hatalom, a beteg adatközlő –
aki saját állapotán túl semmilyen tudással (és joggal) nem
rendelkezik. Ezt a szerkezetet követte az felsőoktatás is. Az oktató
katedráról kinyilatkoztatott, a hallgatók pedig hallgatták,
jegyzeteltek, és néha válaszolhattak a professzorok kérdéseire. Ma
az internet segítségével egy általános kiegyenlítődésnek, a
hagyományos szerkezetek tekintetében emancipációnak lehetünk tanúi:
a betegek a saját betegségükben felkészültebbek lehetnek, mint a
körzeti orvos, a laptopjaikon vagy telefonjaikon jegyzetelő diákok
oktatóik bármilyen tényállítását ellenőrizni vagy korrigálni tudják.
Érdemes visszatérnünk Prensky korábban idézett
adataihoz: egy ma végző egyetemista kétszer annyi időt tölt
számítógépes játékkal, mint olvasással. A virtuális technológiák
kutatói már rendkívül korán felfigyeltek a digitális játékok és a
tanulás sajátos összefüggésére (Prensky, 2001; Aldrich, 2004.).
Mivel korábban már kimerítően tárgyaltuk az eltérő intellektuális
gyakorlatokból fakadó különböző neurológiai és kognitív
sajátosságokat, itt a játékhelyzetből fakadó sajátosságokra hívnánk
fel a figyelmet. Ezek az online játékok egyre inkább bonyolult
szituációkat közvetítő, komplex készségeket igénylő, egyre nehezülő
szinteket, feladatokat, kihívásokat prezentáló tartalmak:
következésképpen, az online játékok egy intenzív tanulási helyzetet
jelentenek, ahol hiányzik a tanár. A komputerjátékok során leírt
flow élmény részben legalábbis az öntanítás/tanulás transzából fakad
– a közvetlen visszajelzések, az egyéni teljesítmény és annak direkt
értékeléséből származó állandó motivációkból. A számítógépes játékok
további fontos eleme a személyre szabottság: a játékos a személyes
képességei, addigi teljesítménye alapján kap újabb feladatokat,
találkozik újabb kihívásokkal. Végül, az online digitális játékok az
öntanítás/tanulás, a tanár nélküliség, a flow élmény és a személyre
szabottság mellett még egy fontos elemet tartalmaznak – a
játszótársak visszajelzéseinek, az ebből felépülő reputációnak a
jelentőségét.
Szembeötlő, hogy ezek a sajátosságok szemben állnak
azokkal a jellegzetességekkel, amelyeket a mai, frontálisan oktató,
univerzális ismeretátadásra és számonkérésre alapuló felsőoktatási
gyakorlat követ. Emellett felvethető, hogy ez a vita,
gyerekcentrikus oktatásért folyó küzdelem messze a digitális kor
előtti időkre nyúlik vissza. Utalhatunk itt különböző
reformintézményekre (Montessori, Waldorf), Johan Huizinga a játék
élményszerűségéről, illetve Ivan Illich az oktatás felszabadításról
írott jelentős munkáira. Kétségkívül számos eszmetörténeti előzményt
találhatunk, de a jelenlegi helyzet specifikuma épp eddigi
érvelésünkből fakad. Ma a digitális technológiák használatának
elterjedtsége, az elérhető tudáselemek szinte végtelenné válása és a
tudásfogyasztást egyre inkább meghatározó trendje miatt az új
pedagógia nem nemes vállalás, hanem az egyetlen lehetséges kitörési
út. Az adekvát tudásátadás teremtésmódozatainak kitalálása,
innovációja nem szabadon választható gyakorlat, hobbitevékenység,
hanem az oktatás klasszikus funkciójához, az élet kérdéseinek
megválaszolásához és megoldásához való visszatérést jelenti.
De mi következik ebből a gyakorlat számára, hogyan
kellene megváltoztatni a felsőoktatást?
John Seely Brown és Richard P. Adler kiváló
írásában a karteziánus gondolkodom tehát vagyok alaptételben találja
meg a hagyományos oktatási modellt tökéletesen leíró metaforát.
Ebben a modellben a tudás lényege megragadható és körülírható,
következésképpen a pedagógia elsődleges feladata e tudás átadása.
Ezzel szemben a társas tanulás (social learning) gondolatának a
részt veszünk, tehát vagyunk az alaptézise. A társas tanulás
megközelítése reflektál arra, hogy a tudáselemek nem pontosan és
adekvát módon ragadhatóak meg, következésképpen a megértés folyamata
társadalmilag konstruált. Ebben a modellben nem a meghódítandó
tudáscsúcsok, nem az elsajátítandó tárgyi tudás szerepe a
meghatározó, hanem magának a tanulásnak a folyamata. Az út, amely
ezen hegycsúcsok felé vezet. Mivel nincs univerzálisan érvényes,
időtlen időkig kitartó tudás, ezért fontosabb a tudás
megszerzésének, rendszerezésének és az értelmezés folyamatainak
elsajátítása, mint a konkrét tézisek bemagolása. Ez nem jelent
teljesítménykerülést. Épp ellenkezőleg, ahogy történetileg az inasok
is egyre többet bizonyítva tudtak feljebb lépni egy céh
rendszerében, ma például a nyitott szoftverek közösségeihez bárki
csatlakozhat, de csak bizonyított teljesítményével érheti azt el,
hogy nagyobb döntéshozói kompetenciával járó pozíciókba kerüljön a
hálózatokon belül.
Az új helyzet egyik sajátossága az egyre gyorsuló
változás mellett az információs robbanás, a tudás szétterülése.
Nemcsak egyre nehezebb ma a világot elvágólagos fogalmi ketrecekbe,
mátrixokba szorítani, de ezek a kategóriák egyre kisebb szeletét
fedik le a valóságnak. Például nemcsak a kultúrszociológia
elválasztása problémás, mondjuk, a gazdaságszociológiától (vagy ami
azt illeti, az információs technológiáktól), de azt sem egyszerű
megmondani, hogy hol vannak e terület határai, mi tartozik a fogalom
alá. Ennek a széttöredezettségnek a kezelésére ragaszkodhatunk a
korábbi kánonok – vagyis a szelektált tudásszerkezetek és tartalmak
– fenntartásához és megvédéséhez, ez azonban a változás korábban
leírt sebessége miatt nem egy könnyen fenntartható stratégia.
Hasznosabbnak, kivitelezhetőbbnek tűnik, ha elfogadjuk a kánon
töredezettségét, és megnyitjuk az oktatási platformokat a különböző
tudásformák, tartalmak előtt. Ebből a nyitásból következően lesznek
olyan tanulók, sőt a cél az, hogy minél több olyan tanuló legyen,
aki az adott, számára izgalmas niche-ben nagyobb tudással
rendelkezik, mint az oktató. Ez egy nyilvánvaló következménnyel jár:
a hagyományos istenkirály tanári pozíció átalakításával. Ebben a
helyzetben szükségszerűen átalakulnak a kompetenciák, a tanár nem az
egyetlen igazság letéteményese és kinyilatkoztatója lesz, hanem
sokkal inkább tapasztaltabb tanulótárs, aki kérdez, orientál,
továbbgondolást ösztönző gondolatokat vet fel. Két kitételt kell
tennünk: ez nem valamiféle távoli jövő bizonytalan zenéje, és nem is
valamely a bölcsészekre jellemző lágy dallam dúdolása. A Budapesti
Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem informatikai szakán például már
ma is a hallgatók 80%-a dolgozik főállásban, programozóként
nagyrészt olyan speciális területeken, amelyeken szerzett
tapasztalataik meghaladják az oktatók adott speciális területre
vonatkozó tudását. Ennek a szerkezetnek az elterjedését okkal
tételezhetjük fel a piac által kevésbé felkapott területeken is.
Nyilván meg kell találni az egyensúlyt az általános tanulási,
értelmezési, rendszerezési készségek fejlesztése és a saját
„mániák”, lelkesedéseink összehangolásában. Ez utóbbi esetében a cél
az lenne, hogy minél nagyobb arányban találják meg a hallgatók a
tanulási flow-élményt, váljanak a részeseivé egy olyan folyamatnak,
ahol a tudás megszerzése, megalkotása számít, nem pusztán a külső
elvárásoknak való megfelelés. Ez számukra sokkal több munkát – de
sokkal több örömet is jelent majd. Csíkszentmihályi Mihály
flow-fogalmának épp ez a lényege: az egyén képességeihez mérten
nehéz feladatot választ, és küzd annak megvalósításáért.
Mi következik ebből? Először is meg kell adni a
hallgatóknak a választás élményét. Ez nemcsak a kurzusok
választhatóságára, hanem a kurzusokon folyó munkára is vonatkozik.
Abból a nem különösebben megrázó felismerésből kell
kiindulnunk, hogy a hallgatók készségei, hajlamai, érdeklődései
nagyon különbözőek – lehetőséget kell nekik adni arra, hogy ezek
ismeretében maguk válasszanak, milyen típusú tevékenységbe kívánnak
energiát fektetni. Oktatási szoftverek révén lehetséges olyan
képesség- és érdeklődésfelmérés, amely egyénre szabja a tantervet,
illetve annak egyes részeit. A fő szempontnak itt annak kell lennie,
hogy az oktató segítsen megmutatni a lehetőségeket, irányítsa a
gondolkodást, közreműködjön a felmerülő problémák megoldásában – de
ne akarja megmondani a „megfejtést”. A kitágult információs és
tudástérben a hallgató jó esetben már egy niche-terület alapos
ismerője; vagy a digitális bennszülöttekre jellemző készségekkel
nagyon hamar körüljárhat és áttekinthet egy olyan területet, amely
felkelti az érdeklődését.
Bátorítani kell a csoportmunkát – amely a
kollaborációs kultúra, valamint a projektalapú munkavégzés fontos
eleme, miközben szinte teljesen hiányzik a felsőoktatási
rendszerből. Használni kell azokat a ma is rendelkezésre álló
platformokat, amelyek a centralizált tanár–diák(ok) kommunikációt
hálózativá teszik. A hallgatók ismerhessék meg, és minősítsék egymás
kontribúcióit – a kortárs értékelés inspirációjának gondolata
jegyében. Ez nem jelenti a tanári értékelés feladását. Azonban
megfontolandónak tarjuk azt a gyakorlatot, amely részterminusokra
bontott szemeszterek során különböző tevékenységekkel megszerezhető
pontszámokat ad. Félév végén ez is vezethet bukáshoz – de sokkal
ösztönzőbb a menet közbeni pozitív minősítés és az ebből fakadó
motiváció. A hagyományos rendszerben egy meg nem írt esszére adott
elégtelen a történet végét jelenti. Ha mondjuk, egy hónap alatt 25
pontot kell szerezni, és a hallgató látja, hogy az adott feladatra 2
pontot kapott, akkor tudja, hogy még 23 további pontot kell
szereznie – vagyis a rosszul sikerült produkció a történet
nyitányának tekinthető (Medgyes, 2014).
A több száz fős nagyelőadások szerepe teljesen
átértékelődik, a nehezen hallható és látható, hosszadalmas és
szükségszerűen egyirányú kommunikáció által uralt forma, amely ma
számos szak esetében domináns, indokolatlanná válik. Kuriózumként,
egy-egy alkalommal megtartható – de alapvetően az interneten
elérhető előadások, illetve az adott előadó rögzített kurzusai már
ma is kiválthatják ezeket.2 A
felszabaduló idő kiscsoportos munkára fordítható. Nincs királyi út,
lehetnek különbségek az egyes tudományterületek között. Inspiráló
lehet a flipped classroom – a megcserélt osztályterem gyakorlata. A
flipped classrom jó példa az eddigi elvek gyakorlatba való
átültetésére. Az elnevezés abból a felismerésből fakad, hogy
hagyományos tananyagot ismertető előadások elérhetők online video
formájában. Ezért az oktatás hagyományos struktúrája megfordul, az
előadásokat otthon hallgatják meg a tanulók, ezek feldolgozása
történik az osztályteremben. Nem hagyományos online oktatásról van
tehát szó, hanem arról, hogy több lehetőség nyílik interakcióra,
értelmezési és kreatív feladatokra. Ennek következtében a tanári
szerep is átalakul – nem a hosszú monológok dominálnak, hanem
karmesteri, játékvezetői készségek kerülnek előtérbe. Az oktatói
feladat a hallgatók aktivizálása, a viták és vélemények mederbe
terelése (Bergman et al., 2014).
A flipped classroom csak egy a lehetséges technikák
közül, melyek kreatívan használják az új technológiák adta
lehetőségeket Nem érdektelen, hogy a módszer kidolgozója, Jon
Bergman, szinte öntudatlan bukkant rá erre a metódusra, hiszen
kiindulásként csak a betegség miatt hiányzó diákok felzárkózását
akarta biztosítani a plusz anyagokkal. Később meglepve tapasztalta,
hogy ezeket az online összefoglalókat az órán megjelent hallgatók is
szívesen használják, ezt tovább gondolva jutott el a flipped
classroom gyakorlatáig. Ebben a történetben nem az innovációs
folyamatokra is oly jellemző weberi „nem szándékolt következmény”
működése a legmegragadóbb. Számukra fontosabb a jobb megoldások
keresésének szándéka. Ha az internet elterjedésének jelentősége
meghaladja a guttenbergi könyvnyomtatás következményeit, akkor ez az
intézmények átalakulásában is jelentkezik. Tudjuk, hogy a
könyvnyomtatás és az analfabetizmus felszámolása teremtette meg a
modern felsőoktatás alapjait. Így okkal tétezhetjük fel, hogy a
digitális forradalom radikálisan átformálja majd ezt az intézményt
is. Chris Anderson online kereskedelemre kidolgozott modelljének
alapja az, hogy a digitális áruk esetében a tárolás költségei szinte
megszűnnek, ezért a választék radikálisan megnő, kínálati bőség
jelentkezik. Fogyasztói oldalról nézve nincs az a kínálatnövekedés,
amelyre ne lenne kereslet. Ez a modell értelmezhető az oktatásra is,
hiszen a digitális tartalmak esetében itt is fellép a kínálati
bőség. Ez a kínálati bőség új típusú kognitív és társadalmi
gyakorlatokhoz vezet.
Az oktatási long tail modellben is megmarad a
hagyományos tantermi oktatás – csak a funkciója és sikeres működési
gyakorlatai alakulnak át az új információs térben. Az információs
korban az egyetem nem vész el – de alighanem átalakul.
Kulcsszavak: információs társadalom, kulturális átalakulás,
kognitív változások, információs technológia társadalmi hatása,
felsőoktatás, egyetemek, új tudásrendszerek
IRODALOM
Aldrich, Clark (2005): Learning by Doing:
A Comprehensive Guide to Simulations, Computer Games (…). Pfeiffer,
San Francisco •
WEBCÍM
Anderson, Chris (2006): The Long Tail: Why
the Future of Business is Selling Less of More. Hyperion, New York
Bauerlein, Mark (2008): The Dumbest
Generation: How the Digital Age Stupefies Young Americans and
Jeopardizes Our Future (…). Penguin
Berger, Peter L. – Luckmann, Thomas
(1998): A valóság társadalmi felépítése. Tudásszociológiai
értekezés. (ford. Tomka Miklós) Jószöveg Műhely, Budapest
Bergmann, Jon – Overmyer, J. – Wilie, B.
(2013): The Flipped Class: Myths vs. Reality. The Daily Riff. 9 July
•
WEBCÍM
Brown, J. S. – Adler, R. P. (2008): Minds
on Fire, Educause Review. 43, 1, •
WEBCÍM
Carr, Nicholas (2011): The Shallows: What
the Internet Is Doing to Our Brains. WW Norton & Company
Christensen, Clayton M. (1997): The
Innovator’s Dilemma. Harvard Business School Press, Cambridge, MA
Dessewffy Tibor (2004): Bevezetés a
Jelenbe. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest
Foucault, Michel (1998): A diskurzus
rendje. In: Foucault, M.: A fantasztikus könyvtár. (ford. Romhányi
Török Gábor) Pallas Stúdió–Attraktor, Bp., 50–74.
Luria, Alexander R. (1974): Cognitive
Development: Its Cultural and Social Foundations. Harvard University
Press •
WEBCÍM
Medgyes Péter (2014): „Ennyi pénzért nem
éri meg rosszul tanítani”. Interjú Prievara Tiborral. Modern
Nyelvoktatás. 1–2, 59–64.
Merzenich, Michael (2013): Soft-Wired: How
the New Science of Brain Plasticity Can Change Your Life. Parnassus,
San Francisco
Prensky, Marc (2001): Digital Game-Based
Learning. McGraw-Hill, New York
Ropolyi László (2006): Az internet
természete. Typotext, Budapest
Shirky, Clay (2010): Cognitive Surplus:
Creativity and Generosity in a Connected Age. Penguin, UK
Tapscott, Don (2008): Grown Up Digital:
How the Next Generation is Changing Your World HC. McGraw-Hill
Wolf, Maryanne (2007): Proust and the
Squid. Harper; New York
Várkonyi Nándor (2001): Az írás és a könyv
története. Széphalom Könyvműhely
Z. Karvalics László (2009–2010): Két
kontrollforradalom között: az információs társadalom közoktatásának
körvonalai. Oktatás–Informatika. 2009/2, 2010/1–2 •
WEBCÍM
LÁBJEGYZETEK
1 Ehelyütt nem
foglalkozunk az egyetemi szféra egyik kreatív válaszával, az online
oktatási formákkal, bár ezeket nagyon fontosnak tartjuk.
<
2 Tisztában vagyunk azzal,
hogy ennek komoly költségvetési vonzatai vannak: nincs olcsóbb
megoldás, mint egy ötszáz fős előadás (csak az 500+fős). De most az
ideális modellt keressük – ott pedig nincs már szükség erre a
formára.
<
|
|