rendszer problémáira a megoldásokat. Más országok
példáján is látható, hogy nem önmagában a közoktatás központosított,
vagy a decentralizált jellege határozza meg a rendszer
eredményességét és hatékonyságát. Sokkal inkább a közeg számít,
tehát az a fontos, hogy az egyes modelleken belül mennyire vannak
egyensúlyban a központi és a helyi kormányzati szintek hatáskörei,
az igazgatási és a társadalmi befolyás formái.
Közszolgáltatás helyett közszolgálat
Ebben a fogalmi váltásban összegezte a 2011-től elindított program
lényegét a közoktatás átalakításáért felelős kormányzat (Hoffmann,
2014). A politikai program célja az volt, hogy alapjaiban rendezze
át a fogyasztóorientált és az ehhez igazodóan helyi fenntartói
felelősségre, többcsatornás finanszírozásra, helyi önkormányzati és
iskolai működési önállóságra épülő közoktatást. Az új köznevelési
rendszert így egységes értékrend mentén szerveződő „irányított
közfeladatként” kívánta felépíteni.
Ez a tartalmi és közszolgáltatás-szervezési
átalakítás tehát alapvetően átrendezte az elszámoltathatósági
viszonyokat. A közvetlen felhasználói-társadalmi kontrollt
gyakorlatilag megszüntetve az állami befolyás igazgatási eszközeire
építette az új rendszert. A választóktól a kormányzaton át az
iskoláig terjedő „hosszú elszámoltathatósági út” jellemzi a
rendszert, amelyben a közvetlen fogyasztói visszacsatolásra kevés
lehetőség maradt.2
Az új oktatásügyi ágazati szabályozás csak egy
része volt a több szálon futó változásoknak. Amint arról az
előzőekben már volt szó, a politikai, igazgatási és finanszírozási
közeg alapvetően befolyásolja egy közszolgáltatás működési
szabályait. Itt pedig egyértelműen egy központosító és a plurális
viszonyokat gyengítő rendszer jött létre (Kornai, 2015). Más helyi
közszolgáltatási területeken és magában a helyi önkormányzati
rendszerben is hasonló irányú változások, azaz államosítás és
centralizáció zajlott le (Hegedűs – Péteri, 2015).
A létrejött köznevelési rendszert több szempontból
is értékelték már (Fehér könyv, 2013; Educatio, 2014; Balogh, 2015).
Bár az átalakítási folyamat láthatóan nem zárult le, itt mégis
érdemes röviden áttekinteni, hogy az előző közoktatási rendszerrel
szembeni elvárások hogyan valósultak meg. Tehát az eredményesség, a
hatékonyság és a változások legfontosabb mozgatójának tekintett
kiegyenlítés javításának ma mennyire vannak meg a feltételei az
oktatásfinanszírozás egyes területein.
A feladattelepítés és az új felelősségi viszonyok
egyértelműen az állam, a minisztériumi befolyás felé billentették a
korábbi központi/helyi egyensúlyt. Az iskolák állami fenntartásba
vételével és a háromezer főnél kisebb településeken az üzemeltetés
központosításával a helyi önkormányzatoknak alig maradt szerepük.
Még az iskolai épületállományt is kötelezően használatra át kellett
engedniük az új intézményfenntartó központnak. A járási beosztást
követő tankerületi rendszerben az iskolaigazgatók vezetői önállósága
csökkent, hiszen a kisebb szakmai mozgástérhez semmilyen
gazdálkodási autonómia nem társul. A szakképzés újra a
minisztériumokhoz került.
A köznevelés finanszírozása az óvodák kivételével
közvetlenül a központi költségvetésből történik. Az elosztási
hierarchia alsóbb szintjein, így a tankerületekben, az iskolákban
nincs pénzügyi döntési önállóság. A működtető önkormányzatok az
óvodák fenntartásához még a korábbi teljesítménymutatóra épülő
támogatást megkapják, de más oktatási feladathoz már nem részesülnek
folyó támogatásban. Ez azt jelenti, hogy – mivel a személyi
jövedelemadó bevétel korábbi megosztása is megszűnt – saját forrásuk
alig marad a közoktatásra. Mindezek következtében a közoktatás
költségvetése teljes mértékben a központi alkuk rendszerében
formálódik, ahol pedig az ágazatok közötti versenyben viszonylag
gyenge az oktatás pozíciója. Ez például abból is látható volt, hogy
már egy évvel a bevezetése után megszűnt a pedagógus bértábla
minimálbérhez kötöttsége.
A költségvetési tervezés rendszere az ágazati
minisztériumon kívül nem ismert. A központi intézményfenntartó 545
milliárd forintos éves kiadási előirányzata egy sorként szerepel a
költségvetési törvényben. E „fekete doboz” részleteiről még a
pénzügyi kormányzat sem tud sokat. A lehetséges szakmai egyeztetés,
párbeszéd alapját képező nyilvános információk, statisztikák több
évvel az új rendszer bevezetése után sem jelennek meg. Ugyanakkor a
tervgazdálkodás gyakorlatából jól ismert módon a központi tervezés
állandó információhiányban szenved. Helyi szinten az iskolák és a
tankerületek egyik fő feladata a jelentések készítése, az
adatszolgáltatás.
Az intézményeknek és a költségvetési önállósággal
nem rendelkező tankerületeknek nincs gazdálkodási érdekeltségük. A
költségvetési bevételek növelésére nem ösztönzi őket semmi, a
vagyonkezelés helyi lehetőségeit nem használják ki, az iskolán
belüli egyéni teljesítménykülönbségek nem díjazhatók. A fenntartás
és üzemeltetés eredményessége az informális
tankerületi–iskolai–önkormányzati kapcsolatokon múlik.
Összességében tehát az igazgatási kapcsolatok
mentén erőteljes központi politikai függésben zajlik a köznevelés
fenntartása és napi működtetése. A pénzügyek területén a
központosított rendszerekre jellemző tűzoltás, valamint az
átláthatatlan módon keveredő szakmai és politikai szempontú
döntéshozatal folyik. Az alsóbb szintek, így az iskolák és a
tankerületek fő gazdálkodási stratégiája az ismert kérelmezői
módszer, a „tervbe kerülés” és az alkukhoz tartalékoló túligénylés.
Új állami szerepek – régi viszonyok
A kiegyenlítés és takarékosabb oktatás céljaival létrehozott új
rendszer tehát a központi állam erősebb befolyására épül. Ezekhez az
új állami szerepekhez azonban nem jöttek létre a szükséges
intézmények, hiszen nem működik a támogató tanfelügyelet, nincs
elegendő nyilvános információ, a központi tankönyvellátás nem vált
be, az eltérő tanári teljesítmények differenciált elismerése nem
működik. A kiegyenlítésre törekvő oktatáspolitika finanszírozási és
irányítási eszközei nem láthatóak. Az eredményesség és hatékonyság
feltételének tartott társadalmi elszámoltathatóság – részben a helyi
önkormányzatiság leértékelődésével – gyengült. Az igazgatás
átpolitizáltsága kérdésessé teszi az oktatásirányítói kontroll
hatásosságát. Így az évtizedekkel korábbi mechanizmusokra épülő
államosított közoktatási rendszer ismét ütközik a közoktatás
általánosan elfogadott szakmai céljaival és az ezek mögött meglévő
igénybevevői elvárásokkal.
Kulcsszavak: köznevelés, oktatásfinanszírozás, költségvetési
gazdálkodás, központosítás, helyi önkormányzat
IRODALOM
Balogh Miklós (2015): A hazai közoktatás
finanszírozása az ezredfordulót követően. In: Györgyi Zoltán – Simon
M. – Vadász V. (szerk.) (2015): Szerep- és funkcióváltások a
közoktatás világában. OFI, Budapest (megjelenés alatt)
Educatio (2014): Mérleg 2010–2014.
Educatio. XXIII, 1. •
WEBCÍM
Fehér könyv (2013): A
foglalkoztathatóságot, a méltányosságot és az alkalmazkodóképességet
szolgáló oktatás. Fehér könyv az oktatásról. Haza és Haladás
Közpolitikai Alapítvány, Budapest •
WEBCÍM
Hegedűs József – Péteri Gábor (2015):
Közszolgáltatási reformok és a helyi önkormányzatiság. Szociológiai
Szemle 2, (megjelenés alatt)
Hoffmann Rózsa (2014): Mérföldkő után.
Kairosz Kiadó, Budapest
Horváth M. Tamás (2013): Szempontok a
területi közszolgáltatások regulációs változásainak vizsgálatához.
In: Horváth M. Tamás (szerk.): Kilengések. Közszolgáltatási
változások. Dialóg Campus, Budapest, 9–25.
Kornai János (2015): U-kanyar
Magyarországon. Élet és Irodalom. április 3. •
WEBCÍM
Péteri Gábor (1990): Mire – mennyit –
hogyan? Az oktatás finanszírozása. (Társadalom és oktatás
könyvsorozat) Edukáció, Budapest
Péteri Gábor (2014): Területi
közszolgáltatások szabályozási modelljei: a közoktatás. In: Horváth
M. Tamás (szerk.): Külön utak. Dialóg Campus, Budapest–Pécs
WDR (2004): Making Services Work for Poor
People. World Development Report. The World Bank, Washington, DC
LÁBJEGYZETEK
1 A mai helyzet értékelése
a Magyar Tudományos Akadémia és a Debreceni Egyetem Állam- és
Jogtudományi Kar közös, MTA–DE Közszolgáltatási Kutatócsoportjának a
Területi közszolgáltatások szabályozásai című projektje keretében
készült tanulmányaimra épül. A projekt leírása: Horváth, 2013.
<
2 Ebben az értelmezési
keretben vizsgálta a közszolgáltatásokat a Világbank 2004. évi
jelentése (WDR, 2004). Ez a jelentés éppen a megfelelő érdekeltségre
építő, választási lehetőséget kínáló és kiegyenlített
elszámoltathatósági viszonyokban látta az eredményes és méltányos
közszolgáltatások feltételeit.
<
|