Bevezetés
Az örökbefogadással keletkezett család olyan konstrukció, amely
egyrészt rávilágít a család társadalmilag konstruált jellegére,
másrészt kihívást jelent egy normatívan megfogalmazott családfogalom
számára. A gyermekvédelmi törvény örökbefogadásra vonatkozó passzusa
„előnyben részesíti” a házasságban élő párokat, hogy ezzel is a
hagyományos nukleáris családot rekonstruálja, de nem zárja ki az
örökbefogadásra egyedülállóként jelentkező nőket és férfiakat sem.
Az örökbefogadási gyakorlatok által megtörhet a hazai családok
jellegzetes etnikai homogenitása, illetve egyszülős vagy akár azonos
nemű párok és örökbefogadott gyermekeik által alkotott családok is
keletkezhetnek.
Az örökbefogadás jogintézményének modernkori
történetét sokáig az a törekvés uralta, hogy az örökbefogadottak
külsőleg és belsőleg minél jobban hasonlítsanak az örökbefogadókhoz,
így minél kevésbé legyen feltűnő, hogy nincsenek közöttük biológiai
kötelékek. Mára a világ egyre több fejlett országában nem ez a
legjellemzőbb megközelítés, amit világszerte jól illusztrál az
interetnikus örökbefogadás arányának növekedése. Több európai
országban a nemzetközi örökbefogadás aránya például már meghaladja
az országon belüli örökbefogadás arányát: többek között ez a
tendencia tapasztalható Belgiumban (ahol 95% a nemzetközi
örökbefogadás aránya az összes örökbefogadást tekintve),
Franciaországban (89%), Hollandiában (78%), Norvégiában (76%) és
Svédországban (65%), illetve a dél-európai országok közül
Olaszországban (68%) vagy Spanyolországban (82%). Ezzel szemben
Magyarországon (ahol 87% a belföldi örökbefogadások aránya) – az
Egyesült Királysághoz (94%) és az USA-hoz (85%) hasonlóan – továbbra
is a hazai örökbefogadás túlsúlya jellemző (UN, 2009).
Egy 2010-es, az európai családformák és
családpolitikák áttekintésével foglalkozó összefoglaló kutatási
jelentés az örökbefogadással létrejött családokat az új és ritka
családtípusok kategóriájába sorolta: az itt idézett 2005-ös adatok
alapján az ilyen típusú családok a családos háztartások 0,4%-át
alkották Magyarországon és Németországban, 0,9%-át Franciaországban
és 1%-át Hollandiában (Kuronen, 2010, 31.). Az örökbefogadással
létrejött családok Magyarországon sem túl számosak: a hivatalos
gyámhatósági adatok azt mutatják, hogy 2000-ben 949, 2010-ben 735,
2013-ban pedig 726 örökbefogadást engedélyeztek összesen
Magyarországon. (URL1) Az örökbefogadással létrejött családok
jellemzőiről pedig – különösen összehasonlító társadalomtudományos
kutatási eredmények hiányában – nagyon nehéz átfogó képet alkotni
európai és országos szinten egyaránt.
Mindennapi tapasztalataink (a közbeszéd és egyes
médiareprezentációk) alapján az lehet a benyomásunk, hogy a hazai
közgondolkodás ambivalens módon ítéli meg az örökbefogadást.
Egyrészt pozitív módon értékeli azt a törekvést, hogy ha biológiai
vagy egyéb akadályai vannak a saját gyermek vállalásának, akkor
legalább ezen a módon „helyreállhat” a normatív elvárásoknak
megfelelő nukleáris család, amelyet szülők és gyermekek együttese
alkot. Azt is fontos figyelembe venni, hogy a meddőségi kezelések és
a mesterséges megtermékenyítési eljárások terjedése révén a
termékenység medikalizálódása mindenképpen árnyalja a szülő(anya) és
a gyermek közti biológiai kapcsolat fontosságát, ezáltal feltehetően
az örökbefogadás megítélése is változóban van (bár az örökbefogadás
megítélésére vonatkozó hazai és európai összehasonlító adatokkal
sajnos nem rendelkezünk).
Társadalmilag elismert az örökbefogadás altruista
gesztusként való értelmezése is, mely révén a „családtalan”
gyermekek befogadó családra lelhetnek, és nem szorulnak intézményes
gyermekvédelmi gondoskodásra. Másrészt viszont, a közvélekedés
hajlamos előítéletes véleményt hangoztatni a – felelőtlenül
gyermeket vállaló – örökbe adókról vagy éppen a meddő
nőkről/párokról, akik nem képesek a társadalmilag elvárt egyik
legfőbb szerepüknek, a szülőségnek eleget tenni.
Az is jól érzékelhető, hogy az örökbefogadás mint egy előítéletektől
és sztereotípiáktól terhelt folyamat, több szempontból is felveti a
stigmatizáció lehetőségét. Az örökbefogadottak életük során a jogi,
intézményi és különböző társadalmi gyakorlatokban
megtapasztalhatják, hogy megkülönböztetik, másként kezelik őket,
mint a „saját szüleik” biológiai gyermekeként felnőtt társaikat. Az
örökbefogadó szülők körében pedig gyakori tapasztalat, hogy miután a
társadalmi elvárások a biológiai gyermekvállalást preferálják,
megkérdőjeleződhet szülői kompetenciájuk, illetve szülői szerepük
hitelessége. A közvélemény hajlamos a nem vérségi kapcsolaton
alapuló, hanem társadalmilag konstruált családformákat kórosnak vagy
deviánsnak tekinteni, és szembeállítani a „valódi” – legtöbbször
heteroszexuális párok és biológiai gyermekeik által alkotott –
családdal (Wegar, 2000). Ugyanakkor nyilvánvalóan pozitívan
értékelik az örökbefogadással keletkezett családot mindazok, akik a
hagyományos családot a szülőség patriarchális felfogását tükröző
formációként a szexizmus és a rasszizmus melegágyának tekintik. A
„faji határok” átlépése az interetnikus örökbefogadási gyakorlatok
révén sokak szerint elfogadott, sőt a társadalomban fellelhető
rasszizmus leküzdésének módjaként is értékelhető gesztus, ugyanakkor
olyan hangok is hallhatók – elsősorban az etnikai kisebbséget
képviselő szakemberek és/vagy politikusok körében –, melyek a
többségi társadalmat képviselő fehér szülők által nevelt, tőlük
eltérő etnikai háttérrel rendelkező gyermekek identitásfejlődésének
esetleges zavarait valószínűsítik (Jennings, 2006).
A magyarországi örökbefogadási rendszert szociológiai szempontból
vizsgáló kutatásunk úttörő jellegű, mivel korábban e témakört ilyen
megközelítésben még nem vizsgálták. A kutatás során, melynek főbb
eredményeit e tanulmány röviden összefoglalja, a magyarországi – nem
rokoni, nem házastársi és nem korábbi nevelőszülők általi – belföldi
örökbefogadások rendszerét jártuk körül: elsősorban azt elemeztük,
hogy hogyan viszonyulnak az örökbeadást lebonyolító állami és civil
szervezetek képviselői az örökbefogadásra jelentkező, különféle
hátterű szülőkhöz, illetve az örökbefogadó egyének és családok
hogyan viszonyulnak azokhoz az örökbe fogadható gyermekekhez, akiket
számukra felkínálnak.
Budapesti örökbefogadási kérelmek vizsgálata
Empirikus kutatásunk adatfelvételét 2012 első negyedéve és 2014
második negyedéve között vegyes módszerekkel – elsősorban
dokumentumelemzés és kvalitatív interjúzás alapján – végeztük
Budapesten. Egyrészt első lépésként feldolgoztuk a Fővárosi
Gyermekvédelmi Szakszolgálatnál (TEGYESZ) a 2011-es év folyamán
örökbefogadásra jelentkező, ott alkalmassági határozatot szerzett
személyek anonimizált adatait; 2014 júniusában ugyanezen személyek
dossziéinak újbóli megvizsgálásával statisztikai elemzést
készítettünk az eljárás eredményességéről és jellemzőiről. Másrészt
félig strukturált kvalitatív interjúkat készítettünk a magyarországi
örökbefogadás rendszerében dolgozó, ennek működését jól ismerő
szakemberekkel mind az állami, mind a civil szférából, valamint
örökbefogadásra váró, illetve már örökbe fogadott gyermeket nevelő
anyákkal, apákkal és potenciális örökbefogadó szülőjelöltekkel.
Kutatásunk limitált erőforrásai – és egy örökbe adókból álló minta
összeállításának korlátai – miatt azonban örökbeadó szülőket
közvetlenül nem szólaltattunk meg.
A rendelkezésre álló hivatalos statisztikai adatok szerint 2011-ben
az örökbe fogadható gyermekek 6,7%-a három év alatti, 69,3%-a pedig
tíz éven felüli volt, 36,6%-ukat pedig fogyatékossággal élőkként
tartották nyilván (KSH, 2012).1 A gyermekek örökbefogadási esélyei
nagyban függnek attól, hogy hároméves korukig találnak-e számukra
megfelelő örökbefogadó családot. Az örökbe fogadható kiskorúak egy
része nem a szakellátásból kerül örökbefogadó szülőhöz, hanem
egyenesen a kórházból hazavihetik a magára hagyott újszülöttet, de
előfordul az is, hogy az egyik vér szerinti szülő új házastársa
fogadja örökbe a gyermeket. Az örökbefogadások másik jelentős
hányadánál a szülő hozzájáruló nyilatkozata alapján történik meg a
jogi eljárás. Magyarországon jelenleg hét civil szervezet
rendelkezik hivatalos jogosítvánnyal nyílt örökbefogadást elősegítő
szolgáltatások nyújtására.2 Ezek az országos hatáskörű szervezetek
nyilvántartják a náluk jelentkező, alkalmasnak nyilvánított
örökbefogadásra váró szülőket, valamint az örökbeadási szándékkal
náluk jelentkező vér szerinti szülők gyermekeit. Így a gyermekek a
szervezetek közreműködésével, a vér szerinti és az örökbe fogadó
szülők közös kérelmére, a gyámhivatal döntése alapján jellemzően
újszülött korban alkalmas örökbefogadó családokhoz kerülhetnek.
Nyílt örökbefogadással csak Magyarországon élő magyar állampolgárok
fogadhatnak örökbe. (URL2)
Kvantitatív kutatásunk a 2011-es év folyamán a fővárosi TEGYESZ-nél
az örökbefogadásra jelentkezők kérelmének elemzését végezte el, majd
utánkövetéssel megvizsgálta, mi történt a kérelem beadását követő
2–3 évben. Munkánkat a budapesti TEGYESZ munkatársai tették lehetővé
azzal, hogy a kutatás kezdő és záró szakaszában az általunk
készített adatlapokra átvezették a kérelmi dossziék számunkra
releváns, anonimizált információit.
Összesen 249 személy adatainak feldolgozása alapján a következő kép
rajzolódott ki előttünk. Az örökbefogadásra jelentkezők döntő
többsége budapesti házaspár volt, egyedülállóként csupán
harmincnyolc nő és egy férfi jelentkezett. A kérelmezők túlnyomó
többsége harmincas-negyvenes éveiben járó, gyermektelen, egészséges
magyar állampolgár volt (mindössze négy nő és nyolc férfi számolt be
külföldi állampolgárságáról). A jelentkezők etnikai hátteréről csak
három esetben állt rendelkezésre adat: két nő és egy férfi roma
származásúnak vallotta magát. A legtöbb kérelmező (86%) egy
gyermeket kívánt örökbe fogadni és főként a három év alatti
egészséges gyermekeket preferálták. Csupán a kérelmezők 15%-a
vállalt volna háromévesnél idősebb, de hatévesnél fiatalabb
gyermeket, hatévesnél idősebbet pedig mindössze 2%. A kérelmek
34%-ában szerepelt annak a lehetősége, hogy gyógyítható betegséggel
is örökbe fogadnának gyermeket, a jelentkezők 1%-a pedig tartósan
beteg, illetve fogyatékos gyermeket is vállalt volna. A kérelmek
77%-ában nem szerepelt kifejezett nemi preferencia (míg 5% inkább
fiú-, 18% inkább lánygyermeket szeretett volna). Mivel az etnikai
háttérre vonatkozó adatok nem gyűjthetőek és nem is rögzíthetőek
(egyedüli kivétel ez alól, ha a gyermek vér szerinti szülője ezt
kifejezetten kérelmezi), ezért csak az „egyéb kívánság” kategóriában
jelenhetett meg a gyermek etnikai hátterére vonatkozó igény. Ez
alapján a kérelmezők 66%-a kizárta roma gyermek örökbefogadásának
lehetőségét, 19%-uk viszont kifejezetten hangsúlyozta, hogy roma
gyermeket is elfogadna.
2014. májusban került sor az örökbefogadási szándékkal jelentkezők
dokumentációjának utánkövetéses vizsgálatára. A jelentkező
házaspárok vagy egyedülálló személyek 82%-a ebben az időpontban már
rendelkezett alkalmassági határozattal, az eredeti jelentkezők 18%-a
pedig elállt örökbefogadási szándékától – ami lényegében azt
jelenti, hogy az összes jelentkezőt örökbefogadásra alkalmasnak
találták. (A visszalépés oka nyolc esetben saját gyermek születése
volt, huszonhatan már nem vettek részt az örökbefogadási eljáráshoz
szükséges vizsgálaton, ketten pedig nem jelentkeztek a felkészítő
tanfolyamra: egy esetben párkapcsolati problémára hivatkoztak, egy
esetben pedig a tanácsadás hatására álltak el az örökbefogadási
szándékuktól.)
A gyámhivatal az alkalmassági határozatot átlagosan öt és fél hónap
alatt hozta meg. Az alkalmassági határozattal rendelkezők kétharmada
számára a vizsgált időpontban még nem ajánlottak fel örökbe
fogadható gyermeket, egyharmadukat viszont már megkeresték azzal,
hogy találtak számukra gyermeket. A felajánlott gyermekek azonban
nem minden esetben találtak elfogadásra: hat esetben a gyermek
egészségi állapota, négy esetben a gyermek roma származása volt a
visszautasítás oka (míg négy további gyermek esetében a
fogadókészség hiányára nem kaptunk magyarázatot).
Utánkövetéses vizsgálatunk 2014. májusi időpontjában a 2011-es év
folyamán örökbefogadásra alkalmasnak talált jelentkezők 41%-a (101
örökbefogadó-jelölt) még csupán várakozott örökbe fogadható gyermek
felajánlására (az alkalmassági határozat meghozatala óta ezekben az
esetekben átlagosan 29 hónap telt el), majdnem negyedük esetében (58
örökbefogadó szülőnél) viszont már megvalósult az örökbefogadás.
Ezekben az esetekben az alkalmassági határozat meghozatalától az
örökbefogadásig átlagosan 14 hónap telt el.3
Összesen 71 esetben
ajánlottak fel gyermeket (két esetben felajánlás nélkül valósult meg
az örökbefogadás: ezekben az esetekben a feleség örökbe fogadta a
férj – házasságon kívül, más anyától született – gyermekét). E 71
esetből egynél a „barátkozás” zajlott: vagyis már elindult, de még
nem zárult le az örökbefogadási folyamat. Nyolcan elutasították a
felajánlott gyermeket, és úgy döntöttek, hogy inkább tovább
várakoznak: három elutasítás indokaként a gyermek roma származása,
két esetben egészségi állapota szerepelt; négy gyermek (köztük három
roma kislány) esetében pedig visszaléptek az örökbefogadó-jelöltek.
Végül 58-an fogadták el a nekik felkínált gyermeket (egy esetben
testvérpárt):4 a legtöbben (54-en) az első, hárman a második,
egy-egy jelentkező pedig a számára harmadikként, ill. negyedikként
felajánlott gyermek örökbefogadására vállalkozott. Az örökbefogadást
közvetítő intézmény az esetek közel felében – 29 esetben – valamely
civil szervezet volt, 15-en nem a budapesti, hanem az országos
TEGYESZ-listáról kerültek a felajánlott gyermekek körébe, a
budapesti TEGYESZ 9 esetben tudott gyermeket közvetíteni az
örökbefogadásra váró szülők felé, hárman pedig egyéb módon, nyílt
örökbefogadással kerültek a kérelmezőkhöz.
A vizsgált időszakban örökbefogadott 59 gyermek közül 39 – néhány
hónapos – csecsemő volt az örökbefogadás idején, ketten voltak
egyévesek, 13-an két és három év közöttiek, öten pedig 4 és 6 év
közöttiek. A csecsemők legnagyobb arányban (44%) a 41–46 éves
anyákhoz kerültek, hasonló arányban (38%) pedig a 35–40 éves
korosztályhoz. A legidősebb (47–56 éves) korosztályhoz a csecsemők
csupán 10%-a, a legfiatalabbakhoz (34 éves vagy fiatalabb) pedig
8%-uk került.
A gyermekek között 52-en teljesen egészségesek voltak, hatan
korrigálható betegséggel rendelkeztek, csupán egyiküknél szerepelt a
beteg minősítés. Nemi hovatartozásuk szempontjából az arányok
kiegyenlítettek voltak: 29 fiú- és 30 lánygyermek örökbefogadására
került sor. Etnikai hátterük alapján azt tapasztaltuk, hogy míg 16
esetben (27%) az örökbefogadott gyermek roma volt, 3%-uk deklaráltan
nem roma származású, a fennmaradó 70%-uk etnikai hovatartozásáról
nem állt rendelkezésre adat.
Családi állapot szerint vizsgálva az örökbefogadásra alkalmas
szülőket, kis mértékben érezhetővé vált, hogy az eljárás során a
házaspárok előnyben részesültek az egyedülállókhoz képest. A
megvalósult örökbefogadások esetében a szülők 90%-a házasságban élő,
10%-uk egyedülálló volt. Utóbbiak alacsony aránya és kis száma miatt
nem állítható biztosan, de tendenciaszerűnek tűnt, hogy az általuk
örökbefogadott gyermekek jellemzően lányok, és hatból két esetben
kiderült az örökbefogadott gyermek roma származása.
Bár az összes, a fővárosi TEGYESZ-hez egy év alatt örökbefogadási
kérelemmel forduló jelentkező adatát elemeztük, az alacsony
elemszám, különösen az örökbefogadásig eljutott ötvennyolc szülő
jellemzőinek részletesebb elemzése statisztikai módszerekkel nem
volt lehetséges. Ha kirajzolódott is néhány tendenciaszerű
összefüggés (például az országos listáról örökbe adott gyermekek
között az idősebb, roma, esetleg fogyatékkal élő vagy
egészségkárosodott gyermekek gyakoribb előfordulása), ezeknek az
adatoknak az összevetése a jelentkező családi státusával, vagyoni
helyzetével, életkorával, illetve a jelentkezéskor meghatározott
preferenciáival már csak egyéni szinten lehetett volna értelmezhető.
Ehhez azonban olyan további, finomabb információk hiányoznak,
amelyek vizsgálatára alkalmasabbnak találtuk az örökbefogadási
eljárás kvalitatív megközelítését.
Kvalitatív kutatási fázisunk első szakaszában azokat a
kulcsszereplőket kerestük fel, akik az örökbefogadás folyamatában
szerepet játszó szervezetek vezetői, fontos tisztségviselői,
szakértői voltak.5 Az interjúalanyok egybehangzó véleménye szerint a
hazai szabályozás hosszú fejlődésen ment keresztül, és mára
többé-kevésbé elfogadhatóan működik. Mindegyikük kiállt amellett,
hogy az örökbefogadás célját elsősorban a gyermek mindenek felett
álló érdeke szempontjából kell mérlegelni, nem pedig a gyermekre
váró szülők igényeinek kielégítését kell szolgálni. Némi
leegyszerűsítéssel élve az mondható, hogy a TEGYESZ, valamint a
gyámhivatalok nézőpontjából a folyamat lényege, hogy a családban
valamilyen nyomós okból nem nevelhető gyermek számára keressenek
megfelelő örökbe fogadó szülőt, és ha ez nem lehetséges, akkor
nevelőszülői, illetve gyermekotthoni ellátást biztosítsanak nekik.
Ezzel szemben a civil szervezetek inkább arra törekedtek, hogy az
örökbefogadás minél gyorsabban megtörténjen, elsősorban a gyermek
érdekében, kiállva amellett, hogy a korai kötődés kialakítása az
örökbefogadó szülőkkel adott esetben fontosabb szempont annál, mint
a vér szerinti szülők jogainak túlzott figyelembe vétele. Ez a
különbség nagyrészt
|
|
a vállalt feladat különbségéből is adódott: a
gyermekvédelmi szakszolgálatok tevékenységének csak egyik, bár igen
fontos része az örökbefogadás megszervezése a nevelőszülői és
intézményi elhelyezés mellett, és az örökbefogadás titkos formájában
működnek közre, míg a civil szervezetek a nyílt örökbefogadást
szervezik, annak a lehetőségeit teremtik meg. Akár titkos, akár
nyílt örökbefogadásról van szó, az örökbefogadhatóság és az arra
való alkalmasság megállapítása hatósági feladat, amelyet különböző
törvények szabályoznak. A szülői alkalmasságot a TEGYESZ-ben
állapítják meg, de a gyermek elhelyezéséről szóló döntést a
gyámhivatal hozza meg.
Az örökbefogadás törvényi szabályozását általánosságban egyik
megszólalónk se kritizálta, bár egyikük emberpiachoz hasonlította az
eljárás mechanizmusát. A hatósági képviselők között többen utaltak
arra a feltételezésükre, hogy a civil szervezetek anyagi hasznot
húznak abból, ha nyílt örökbefogadásra közvetítenek gyermekeket.
Strukturális igazságtalanságnak tartották többen is a kétféle
populáció: az örökbe adható gyermekek és az örökbefogadásra
vállalkozó szülők társadalmi helyzetének különbözőségét – de ezt
olyan jelenségként értelmezték, amelynek megváltoztatásában nem
kompetensek, sőt, nem is tartották a változást ezen a téren
elképzelhetőnek. A törvényi szabályozásnak azok a kritériumai,
melyek szerint a házaspárok előnyben részesülnek az örökbefogadás
terén, a megszólalók többségének „természetes egyetértésével”
találkozott – bár egyik interjúalanyunk azt hangsúlyozta, hogy ők
csak az örökbefogadási rendszerben várható előny miatt házasodtak
össze partnerével, ami magánéletük „kényszerrendezéseként” is
értelmezhető. A házasok előnyben részesítésével való egyetértés
többek között azzal függött össze, hogy az előzőleg hányattatott
sorsú gyermek érdekeként fogalmazódott meg a stabil családi
körülmények közé kerülés, melynek zálogát a házasságban látták.
Ennek ellenére többségük nem zárta ki azt, hogy alkalomadtán
házasság nélkül együtt élő vagy akár (a törvény bizonyos fokú
kijátszásával, azaz a partner hivatalos szintű eltitkolásával,
egyedül élőként történő jelentkezéssel) azonos nemű párokhoz
kerüljön örökbefogadható gyermek.
A törvényi szabályozásra visszavezethető anomáliák között többen
említették az örökbefogadásra váró gyermekkel szembeni hatósági
diszkrimináció lehetőségét. A civil szervezetek – miután többnyire
éppen azért jöttek létre, hogy felgyorsítsák a gyermekre várók és az
örökbe adható gyermekek egymásra találását – hibának tartották, hogy
nincs szabályozva az eljárás időtartama.
Az örökbefogadásra váró gyermekekkel kapcsolatos megkülönböztetés
legtöbbször és legnagyobb konszenzussal említett típusa a roma
gyermekekre vonatkozott. Miközben a törvény nem teszi lehetővé, hogy
a gyermek etnikai származását a gyermekvédelemben nyilvántartsák, az
örökbefogadásra jelentkezők a kívánt gyermek jellemzői között az
életkori, nemi, egészségi állapotra vonatkozó kérdéseken kívül
lehetővé tesz „egyéb” kritérium megjelölését is, ami – részben az
ebben a procedúrában részt vevő szakember sugallatára – az etnikai
hovatartozásra vonatkozhat. Szinte teljes egyetértés mutatkozott
megszólalóink között azzal kapcsolatban, hogy annak az
örökbefogadásra váró szülőnek, aki idegenkedik a romáktól, osztja a
velük kapcsolatos sztereotípiákat és előítéleteket (ezekre olykor
maga a hatóság hívja fel a figyelmüket), nem is célszerű roma
gyermeket felajánlani.
Interjúink másik csoportja olyan szülők körében készült,6
akik a
közelmúltban vettek részt örökbefogadási eljárásban.
Kiválasztásukkor a sokféleségre törekedtünk, mivel feltételezésünk
szerint az örökbefogadás hazai gyakorlata mögött munkáló normatív
családfelfogás különösen érzékenyen érinti mindazokat, akik nem
felelnek meg a családdal és a szülői szerepekkel kapcsolatos
uralkodó társadalmi elvárásoknak.7 Kutatásunk e szakaszában az
örökbefogadók szemszögéből vizsgáltuk az örökbefogadás
megvalósulásához vezető utat, de óhatatlanul képet kaptunk az örökbe
adókról, illetve azokról a gyermekekről is, akik a titkos vagy nyílt
eljárást követően interjúalanyainkhoz kerültek.
Az örökbefogadások többsége az állami rendszerben történt, az
illetékes TEGYESZ eljárási rendje szerint; néhány esetben civil
szervezet közvetített az örökbefogadásra váró és az örökbe adó
család között. Az állami eljárás dominanciája részben annak
köszönhető, hogy a civil szervezetek általában kizárják az
egyedülállók fogadását, illetve kizárólag krízishelyzetben lévő
anyák újszülött gyermekeinek közvetítésével foglalkoznak, így a 40
éven felüli és/vagy nem házasságban élők számára az állami eljárás
és az idősebb, a gyermekvédelembe (nevelőszülőkhöz vagy
csecsemőotthonba) került gyermekek fogadása az egyedül járható út.
Interjúalanyaink közül hárman (még) nem jutottak el az
örökbefogadásig. Egyikük saját gyermeke megszületése után letett
erről, a másik kettő közül az egyik immár három éve, a másik pedig
még csak néhány hónapja várakozik. Azok, akiknek sikerült az
örökbefogadás, különböző hosszúságú várakozási időről számoltak be.
Az eljárást a beszámolók szerint minden esetben gyorsította, ha nem
zárták ki az idősebb, „korrigálható egészségi állapotú” és főként a
roma gyermekek elfogadását. Talán nem véletlen, hogy az
örökbefogadott gyermekek közül csupán ketten voltak nem roma
származásúak: közülük az egyik azonban drogos anya gyermeke, a másik
pedig egy halmozottan hátrányos helyzetű fiatal anya harmadik
gyermeke. Az örökbefogadott gyermekek között előfordult koraszülött,
hallássérült, hiperaktív, SNI-vel8
diagnosztizált gyermek, ezek a
hátrányok azonban csak részben veleszületett eredetűek, részben
éppen a deprivált családokból kiemelt gyermekeknek a gyermekvédelmi
szakellátásban töltött időszakában keletkezhettek.
Az örökbefogadásra vállalkozó, heteroszexuális párkapcsolatban,
házasságban élők jellemzően hosszú időn keresztül próbálkoztak saját
gyermek vállalásával, és ennek érdekében különféle meddőségi
kezeléseken mentek keresztül. Az orvosi kezelések hiábavalósága, a
hosszúra nyúló és megpróbáltatásokkal járó folyamat kudarca után
született meg az örökbefogadással kapcsolatos döntésük, többnyire
olyan életkorban, amikor a nyílt örökbefogadás lehetőségéből már
kizáródtak, hiszen negyven éven felüli, gyermektelen nők
jelentkezését a civil szervezetek nem fogadják. A kudarccal záruló
orvosi előtörténet különösen érzékennyé tette őket az örökbefogadási
eljárás kisebb-nagyobb anomáliáira, a hatósági folyamatban részt
vevő intézmények és személyek velük kapcsolatos bánásmódjára. A
sérelmek között gyakran említették az ügyintézés lassúságát,
bürokratikus voltát, alkalmanként érzéketlenségét az örökbefogadásra
várók és az örökbefogadható gyermekek helyzetét nehezítő
akadályokkal kapcsolatban.
Néhányan korrupciós lehetőségként utaltak az állami és a civil
rendszer – tehát lényegében a titkos és a nyílt örökbefogadás –
összehasonlításakor arra, amikor a kórházi orvos vagy védőnő
közvetlenül köti össze az örökbeadó anyát és az örökbefogadásra váró
személyt vagy párt. Többen pedig az örökbefogadó-jelöltek
munkaerő-piaci kiszolgáltatottságára hívták föl a figyelmet: őket
bármikor értesíthetik arról, hogy sorra kerültek, és ekkor azonnal
meg kell jelenniük az illetékes örökbefogadást előkészítő team előtt
akár az ország másik végében is – ám őket, szemben például a
várandós nőkkel, munkaviszonyuk biztonságát illetően nem védi a
törvény.
Interjúalanyaink közül többen is reflektáltak arra a közismert
tényre, hogy roma gyermekek jóval nagyobb arányban kerülnek a
gyermekvédelmi szakellátásba, és rekednek meg a gyermekotthonokban,
vagy kerülnek nevelőszülői elhelyezésre, mint nem roma társaik
(Neményi – Messing, 2007).9 Ezt csak részben indokolja a romák
súlyosan hátrányos szociális helyzete, illetve a gettósodott
térségekben élő roma családok életviszonyainak alkalmatlansága arra,
hogy a gyermekeik egészséges felneveléséhez szükséges körülményeket
biztosítsák. Szerepet játszik ebben az a súlyosan előítéletes
társadalmi hozzáállás is, amely éppen az örökbefogadás kapcsán kerül
éles megvilágításba: az örökbefogadási eljárás része ugyanis, hogy a
leendő szülők meghatározhatják, milyen gyermeket szeretnének
vállalni, és a feltételek között – némileg álcázva – megjelenik a
gyermek etnikai származására vonatkozó kérdés is. A kívánt gyermek
etnikai hátterére vonatkozó külön kérdés nem szerepel az adatlapon,
de az egyéb megjegyzések között gyakran föltűnnek az etnikai
háttérrel kapcsolatos konkrét preferenciák. Az általunk megkérdezett
szakemberek közül többen elmondták, hogy hasznosnak tartják, ha a
határozott etnikai preferenciák viszonylag korán ismertté válnak,
mert így elkerülhetővé válhat a felesleges kiajánlásoknak legalább
egy része. A TEGYESZ munkatársai arra is fölhívták a figyelmünket,
hogy nemcsak a roma etnikai háttér elutasításával lehet találkozni e
megjegyzések között, hanem esetenként a roma gyermekek kifejezett
preferálásával is. Ám miután az örökbefogadásra várók többsége nem
kíván roma gyermeket örökbe fogadni, a rendszerbe bekerült roma
gyermekek csak nehezen – illetve néhány év elteltével már szinte
egyáltalán nem – jutnak örökbefogadó szülőkhöz.
Összegzés
A 2011-es év folyamán a fővárosi TEGYESZ-nél örökbefogadásra
jelentkezők dokumentációját anonim módon feldolgozva megtudtuk, hogy
az alkalmassági határozat meghozatalának nem volt akadálya, ha nem
házaspár, hanem egyedülálló nő (illetve egyetlen esetben férfi)
kívánt gyermeket örökbe fogadni. A 2014. májusig 59 esetben
megvalósult örökbefogadások esetében az alkalmassági határozat
meghozatalától az örökbefogadás hivatalos bejegyzéséig átlagosan 14
hónap telt el. Statisztikailag jelentéktelen különbséget
tapasztaltunk aszerint, hogy a kérelmezők családi állapota
befolyásolta-e az örökbe fogadható gyermek felajánlását és a
tényleges örökbefogadást. Az örökbe fogadható gyermek életkora és
etnikai hovatartozása, kisebb mértékben pedig a gyermek egészségi
állapota viszont hatással volt arra, hogy a felajánlott gyermeket
elfogadták-e, vagy inkább tovább várakoztak, és némi aránytalanság
mutatkozott abban is, hogy a nem házaspárként jelentkezők
hajlamosabbak voltak a többség által kevésbé preferált gyermekeket
elfogadni.
Kutatási tapasztalataink alapján elmondható, hogy a hazai
közgondolkodásban uralkodó normatív családfogalom minden bizonnyal
hatással van az örökbefogadás törvényi szabályozására, az
örökbefogadó szülők alkalmasságának megítélésére és az eljárásban
részt vevő állami és civil aktorok „jó szülőségről” alkotott
percepciójára. A heteroszexuális párkapcsolaton alapuló házasságban
élők és gyermekeik által alkotott család a maga hagyományos
szerepfelfogáson alapuló anyai és apai viselkedésmintájával és
elvárásrendszerével mind a mai napig uralja a család szociális
reprezentációját: azt a képet, amelyet, ha bizonyos okok miatt
beteljesíteni nem is mindenki kíván vagy képes rá, legalább annak
rekonstrukciója, helyettesítése válik értékké a társadalmi többség
szemében. Az örökbefogadás egy lehetséges eszköz a
sajátgyermek-vállalás meddőséggel vagy egyéb okkal kapcsolatos
akadályainak leküzdésére, és ezért megítélése – ha ambivalens módon
is – többnyire pozitív. Ezáltal az örökbefogadás egyszerre mutat
példát a szülőség biológiai mivoltára és ugyanakkor
társadalmilag
konstruált jellegére is.
Fontosnak tartjuk még megjegyezni, hogy végső soron a foucault-i
biopolitika némely jellegzetességeit véltük felfedezni kutatásunk
során. Az örökbefogadás folyamatában részt vevő felnőtt partnerek
(akik közül az örökbeadók vagy vér szerinti szülők legtöbbször
hiányoznak), az örökbe fogadni kívánó szülőjelöltek és az
örökbefogadási eljárásban közreműködő – mégoly tisztességes –
hivatalnokok lehetséges tevékenysége és attitűdjei, s az azokból
kirajzolódó mintázat, tehát a szabályoknak megfelelően lejátszható
játszmák, úgy tűnik, eleve lehetetlenné teszik a sérülésmentes,
emancipatorikus együttműködést, mely során ki-ki jól jár: beleértve
a gyermekeket is. Az örökbefogadás „biológiai tökéletlenséget”
korrigáló normáját magukra nézve kötelezőnek tartó, azt esetenként
minden további nélkül elfogadó, máskor elfogadni kényszerülő
szülőjelöltek a legkülönbözőbb kiszolgáltatottságoknak kitéve
vesznek részt az életük további részét minden bizonnyal mélyen
megváltoztató játszmában. Akár meddőség vagy bármiféle más
(egészségi, párkapcsolati vagy egyéb) akadály áll az örökbefogadási
döntés hátterében, akár azonos nemű párok kénytelenek külső
segítséghez fordulni, hogy a társadalom által elvárt és a
folyamatban részt vevők által minden bizonnyal mélyen interiorizált
szülőségi normának eleget tegyenek, ez az elhatározás a legmélyebb
dimenziókban befolyásolja önképüket. Így mindaddig, míg a „teljes
emberi élet” szinonimája a társadalmi és egyéni reprodukciót
biztosító „intakt biocsalád”, ez a minden apró mozzanatában a
(bio)politikai hatalomtól átjárt játszma olyan csapdahelyzeteket
teremthet, melyekből szinte lehetetlen kiszabadulni.
A tanulmány létrejöttét (részletesebb változata az Esély (2015)
27/2. számában jelent meg) a Halmozott diszkrimináció: egyéni és
intézményi percepciók, hatások és cselekvések c. (101468) kutatás
keretében az OTKA támogatta.
Kulcsszavak: örökbefogadás, család, Budapest, dokumentumelemzés,
interjúzás
IRODALOM
Jennings, Patricia K. (2006): The Trouble
with the Multiethnic Placement Act: An Empirical Look at Transracial
Adoption. Sociological Perspectives. 49, 4, 559–581.
DOI: 10.1525/sop.2006.49.4.559
KSH – Központi Statisztikai Hivatal
(2012): Állami gondoskodástól a mai gyermekvédelemig. KSH, Budapest
•
WEBCÍM
KSH – Központi Statisztikai Hivatal
(2013): Magyar Statisztikai évkönyv, 2012. KSH, Budapest. •
WEBCÍM
Kuronen, Marjo (2010): Research on
Families and Family Policies in Europe. Final Report of the Family
Platform Project. DOI: 10.17877/DE290R-8849 •
WEBCÍM
Neményi Mária – Messing Vera (2007):
Gyermekvédelem és esélyegyenlőség. Kapocs. 6, 1, 2–19. •
WEBCÍM
Takács Judit – Szalma Ivett (2013): Az
azonos nemű párok általi örökbefogadással kapcsolatos attitűdök
Magyarországon. SOCIO.HU. 3,7, 1-33. DOI: 10.18030/socio.hu.2013.1.1
•
WEBCÍM
UN [United Nations] (2009): Child
Adoption: Trends and Policies. United Nations, Economic and Social
Affairs, New York. •
WEBCÍM
Wegar, Katarina (2000) Adoption, Family
Ideology, and Social Stigma: Bias in Community Attitudes, Adoption
Research, and Practice. Family Relations. 49, 4, 363–370.
DOI: 10.1111/j.1741-3729.2000.00363.x
LÁBJEGYZETEK
1 A gyermekvédelmi
szakellátottak száma évek óta 17 ezer körüli. Közülük 2005 és 2011
között évente átlagosan kétezer gyermeket tartanak nyilván örökbe
fogadhatóként; az örökbefogadásra alkalmas személyek száma (kb.
1500) ennél alacsonyabb. Az örökbefogadásra váró gyermekek száma
évek óta meghaladja a potenciális örökbefogadó szülők számát.
2011-ben 2098 örökbe fogadható gyermeket tartottak nyilván, akik
közül 140 volt három év alatti, 1454 tíz év feletti; 767 gyermek
pedig fogyatékosként jelent meg a rendszerben (KSH, 2013). Mivel az
örökbe fogadható kiskorúak között a háromévesnél fiatalabbak aránya
4–7% között mozog és minden harmadik örökbefogadásra váró gyermek
valamilyen fogyatékossággal él; felnevelése adott esetben speciális
kezelést igényel (ezáltal felnevelésük költségesebb és megfelelő
oktatási és egészségügyi intézmények hiánya miatt nem minden esetben
megoldható), sokan nem vállalkoznak ilyen gyermekek
örökbefogadására, inkább tovább várnak a nekik megfelelő
kisgyermekre. – Minden ötödik örökbefogadott gyermek külföldi
állampolgárokhoz (legnagyobb arányban Olaszországba) kerül: 2011-ben
188 esetben engedélyeztek örökbefogadást külföldi állampolgárok
számára (KSH 2013).
<
2 Ezek az Alfa Magzat-,
Csecsemő-, Gyermek- és Családvédelmi Szövetség, a Bölcső
Alapítvány, az Együtt az Életért Közhasznú Egyesület, a Fészek az
Örökbefogadókért és Örökbefogadottakért Alapítvány, a Gólyahír
Egyesület, a Várva Várt Alapítvány és a Baptista Szeretetszolgálat
Alapítvány.
<
3 Hasonló eredményekre
jutott Mártonffy Zsuzsa, aki az Örökbe.hu – Mindent az
örökbefogadásról című blogon 134 – 2009 utáni – örökbefogadás
adatait vizsgálva azt állapította meg, hogy az alkalmassági
határozat és az örökbefogadás közötti átlagos várakozási idő
tizenhat hónap volt. (URL3)
<
4 A hivatalos gyámhatósági
adatok szerint 2011-ben összesen 808 örökbefogadást engedélyeztek
Magyarországon (KSH, 2013)
<
5 Összesen tizenegy
szakértői interjú készült 2012 és 2013 folyamán: a fővárosi Területi
Gyermekvédelmi Szakszolgálat vezetőjével, egy hivatásos gyámmal és
az örökbe fogadó szülőket felkészítő tanfolyam egyik
pszichológusával, két budapesti kerület gyámhivatalának vezetőjével
és örökbefogadással foglalkozó munkatársával, valamint a civil
oldalon a Család, Gyermek, Ifjúság Egyesület és olyan meghatározó
civil szervezetek – mint a Fészek, a Gólyahír, a Mózeskosár
Egyesület és a Bölcső Alapítvány – képviselőivel, akik országos
szinten közvetítenek örökbefogadásra váró szülők és örökbeadó anyák
között.
<
6 Húsz egyéni interjú
készült 2013 és 2014 folyamán: az interjúalanyok közül tizennégyen
házasok voltak, de egyikük házastársától külön élt új partnerével; a
hivatalosan egyedülállóként szereplők közül pedig ketten azonos nemű
– női, illetve férfi – partnerükkel éltek. Mivel a budapesti
TEGYESZ-től nyert adataink anonimizálva kerültek hozzánk,
interjúalanyaink kiválasztása nem rajtuk keresztül történt.
<
7 E témakörrel
kapcsolatban – különös tekintettel az azonos nemű párok általi
örökbefogadással kapcsolatos magyarországi attitűdökre – lásd Takács
Judit és Szalma Ivett tanulmányát (2013).
<
8 SNI = sajátos nevelési
igény
<
9 Ezzel a témakörrel is
foglalkozik az Európai Roma Jogok Központja 2007-es, Fenntartott
érdektelenség. Roma gyermekek a magyar gyermekvédelmi rendszerben
című jelentése. (URL4)
<
|
|