modern nemzeti állam, ha képes a kihívásoknak
megfelelni, s megtalálja funkcióit, akkor felértékelődik. Amit meg
kell haladni, az a bezárkózó, kirekesztő, protekcionista állam. A
siker titka a versenyképes, nyitott, befogadó és kooperációra képes
nemzeti állam, erős versenyző nemzeti középosztállyal és politikai
elittel.
A válság kumulálódása alapján nehéz elkerülni a
kísértést, ne játszunk-e el a történelmi párhuzamok gondolatával. A
19. század második felében világtörténelmileg is drámai
fejleményeknek lehettünk tanúi. Az ipari forradalom vívmányai
alapján az iparosítás szétterjedt, ha különböző ütemekben és
mélységben is, az egész világon. A vasút és a gőzhajózás drámai
változásokat eredményezett a közlekedésben és világkereskedelemben.
Kialakultak olyan modern közszolgáltatások, mint a posta vagy a
mentőszolgálat. Létrejöttek azok a nagyvárosi struktúrák, amelyek
például Barcelona, Bécs, Budapest vagy Párizs képét ma is
meghatározzák. Létrejött az egységes időszámítás a globális
időzónákkal együtt. Elindult az urbanizáció, és nagyban megváltoztak
a társadalmi struktúrák. A sort még hosszan lehetne folytatni. A
társadalmi és politikai intézmények és szabályozás, a demokratikus
keretek vagy az értékrendek ugyanakkor megmerevedtek, s képtelenek
voltak a kihívásokra adekvát választ adni. Ezek a válaszok vagy
elmaradtak, vagy irracionális irányokat vettek. A sztálinizmus és a
nácizmus elméleti alapjai még a 19. században létrejöttek. A
robbanás elkerülhetetlen volt.
Lehet azon vitatkozni, hogy az első világháború
kitörése milyen véletlen tényezőkön múlott, s akár el is lehetett
volna kerülni. Végül is a robbanást aligha. A robbanást harmincéves
földrengések követték, 1914 és 1945 között két világháborúval,
forradalmakkal, véres diktatúrákkal és példátlan gazdasági
válsággal. Az emberáldozatok száma százmilliós nagyságrendben
mérhető, az emberi szenvedés pedig felmérhetetlen.
1945 után újabb harminc év következett, nagy
horderejű és széles intézményi és szabályozási kiigazításokkal, a
demokrácia látványos sikereivel (általános választójog, a nők
egyenlősítése vagy a másság elismerése) és olyan gazdasági
prosperitással, amelyet gyakran „aranykornak” neveznek. Beindultak a
globális és regionális integrációs folyamatok, függetlenné váltak a
korábbi gyarmatok, kialakultak a nemzetközi és a nemzetgazdasági
szabályozás intézményei. Az „aranykor” kedvező mutatói ellenére a
feszültségek fennmaradtak, a helyi háborúk vagy „forradalmak”
áldozatainak számát továbbra is százezrekben lehetett mérni, s a
békéért sokaknak kellett szenvedéssel fizetniük.
Az 1970-es évektől újra drámai változásoknak
lehetünk tanúi. Az információs és kommunikációs forradalom, a
digitalizáció (internet vagy mobiltelefon) a gazdaság és a
mindennapi élet minden területére kiterjedő hatással volt, és azokat
gyökeresen átalakította. A szerkezeti válság szinte kezdettől jelzi
a válaszok nem kielégítő voltát. A pénzügyi szektor drámai mértékben
globalizálódott, s szabályozása, intézményi kereteinek megteremtése
elmaradt. Az „európai” pénzügyi kormányzás reformja elhárította
ugyan az euróövezet összeomlásának veszélyét, de az eurót aláásó
adósságválságot sokáig nehezen tudta kezelni. Az adósság bizonyos
elemei, főként a kumulált adósság hosszú távú megoldásokat
igényelne, s az adósság további könnyítését kellene keresni. A
Nemzetközi Valutaalap (IMF) javaslatai 2018 utánra erre reményt
nyújtanak. A növekedést bénító, s az egyre növekvő szociális és
politikai elégedetlenséget generáló megszorításokat abba kellene
hagyni. A migrációs válság még inkább példája az elégtelen és
irracionális válaszoknak. Az Unió képtelen saját elveit
következetesen betartani, és az eltérő nemzeti sajátosságokat és
elvárásokat figyelembe venni.
A csőd nemcsak uniós, hanem nemzeti szintű is. A
politika szavazatszerzés érdekében ingyen egészségügyről hazudozik,
bár tudott, hogy ilyen nincsen, és finanszírozhatatlan. A városaink
élhetetlenek, közlekedhetetlenek és elszennyezettek. Az „okos
városról” (smart city) a tervek az asztalon vannak, a változáshoz
csak az akarat és a források mobilizálása hiányzik. Az alternatív
energiaforrások egyre inkább elérhetővé válnak, de az
energiaforradalomhoz is hiányoznak a stratégiák s a politikai
elszánás.
A válság a szélsőséges és EU-ellenes erők
előretörésével több, mint aggasztó. A megújító radikális reformok
elkerülhetetlenek, de ezek késlekednek vagy döcögősen haladnak. A
robbanást el kellene kerülni! Az alábbi cikkek természetesen nem
vállalkoznak arra, hogy átfogó választ adjanak, de legalább egy-egy
területen jelzik, hogy az eddigihez képest valami mást kellene
csinálni, miközben értékrendünket („új felvilágosodás”) is át
kellene gondolni.
Kulcsszavak: szerkezeti válság, globalizáció és globális
integráció, sokszintű kormányzás, modern nemzeti állam
LÁBJEGYZETEK
* A következő írások
alapját az MTA 2015. november 23-i,
a fenti címmel szervezett konferenciáján elhangzott előadások
képezik.
<
|