Akadémiánk 2016. évi közgyűlésén a tudományos
előadások sorát Csányi Vilmos akadémikus előadása nyitotta meg
Etológia, ember, társadalom címmel. Érdekességként az előadó azzal
kezdte, hogy a hazai tudományosság e legmagasabb fórumán ez az első
előadás a viselkedéstudományról (Csányi, 2016).
Csányi professzor remekül bemutatta, hogy az
állatok viselkedésének változása saját közösségükben – és különösen
az ember közelében – sokat elárul a kapcsolatteremtés, a
kommunikáció, az emberi beszéd és psziché evolúciójáról. Az emberhez
leginkább hozzászelídült háziállat, a kutya modelljén keresztül
sokat megtudhatunk a reflex, az érzelmi reakció, a válaszadás, a
„következtetés” – így végső soron a gondolkodás kezdeti lépéseinek
mechanizmusáról. A velünk együtt örülni, szomorkodni, sőt:
vigasztalni is képes hűséges kutya reakcióiból azonban nem
következik, hogy az állat gondolkodni is képes, vagy, hogy lelke is
van. Ez már a hiedelmek kategóriája. Valójában azonban maga a
tudomány is hiedelem: kezdetben még alig bizonyított összefüggést,
tézist feltételez, amit aztán a közösség az adott tudós korábbi
munkásságának hitelessége nyomán (esetleg ideiglenesen) elfogad,
(munkahipotézisként) meghitelez.
Csányi akadémikus e tézisére a műszaki osztály
sorai között ülők között többen felszisszentünk: a tudomány –
hiedelem?
A hiedelem szónak a tudomány felől nézve csökkent
értéke van. Az időjárásra, a terméshozamra vonatkozó népi
hiedelmeket még emlegetjük, de a mai meteorológia műholdas eszközei,
számítógépes technikái már rég túljutottak ezeken. Isaac Newton
„forradalmi” tézisei a bolygók mozgásáról annak idején még alig
voltak bizonyíthatók, de ezért hiedelemnek minősíteni őket méltatlan
volna még akkor is, ha a gravitáció „hullámos” természetéről még
napjainkban is egyre újabb adatokat hallunk. Niels Bohr
posztulátumai az atommag és az elektronhéjak viszonyáról még valóban
bizonyítatlanok voltak megjelenésük idején, és azután is sokszoros
korrekcióra szorultak, de sokat segítettek a kvantumelmélet
elindulásában.
Mondhatnánk okoskodva, hogy az előremutató
tanokat a tévtanoktól csak utólag tudjuk igazán megkülönböztetni. A
természettudományokban és a műszaki tudományokban azonban sosem volt
igazán nehéz a tudományt elválasztani az áltudománytól. Beck Mihály
akadémikus ebbéli érdemeiért is kapta idén a legmagasabb akadémiai
kitüntetést, az aranyérmet (Beck, 1978). Talán ezért is van
határozottan kijelölt területe, értelmezési tartománya a
scientiának, a science-nak a mi civilizációnkban. Európa hagyományos
egyetemein, például a nyolcszáz éves párizsi egyetemen a Faculté des
Sciences mindig is a természettudományt ölelte fel. Ezt a struktúrát
őrzi mai akadémiánk hármas osztata is: természettudományok,
élettudományok, társadalomtudományok. A természettudományok
területén gyökerezett meg legerősebben Auguste Comte pozitivizmusa
is, aminek Marie Curie volt az egyik jeles képviselője. A
bizonyíthatóságra támaszkodó pozitivizmus kiterjedt a többi
tudományágra is, és – nem véletlenül – áltudománynak tekintette a
marxi történelemfelfogást és a freudi pszichoanalízist is (sz. n.:
Britannica Hungarica, 1998).
A hiedelmeket nyelvünkben súlyosan
megkülönböztetjük a tudástól, sőt: a hittől is. Az antik korok
hiedelmei a világ keletkezéséről, a világot irányító titokzatos,
misztikus tényezőkről bizonyára hozzájárultak az ember absztrakciós
készségének fejlődéséhez, sőt, a ma is működő nagy világvallások
fejlődéséhez is, de azt például, hogy a mai magyar kereszténység egy
ázsiai magyar ősvallás folytatása, egyenes következménye lenne –
nos, ezt a legtöbben megmosolyogtató hiedelemnek vélik. A
hittudomány viszont helyet kért és kapott a tudományok között,
rendszerének, történetiségének, társadalomformáló karakterének
kibontakoztatásával.
Miért lenne a tudomány ma is a hiedelem
kategóriájába sorolható? – hökken meg a mérnök, de az orvos, a
természettudós, a történész, a közgazdász is. A rendszerszemléletű
kutatónak ez idegen még akkor is, ha a tudományfilozófia néhány
képviselője, mint például Thomas Kuhn bizonytalanságokat, gyakran
forradalmi módon változó mintákat, paradigmákat lát a tudományok
fejlődésében (sz. n.: Britannica Hungarica, 1998). Az egzakt
matematikát, fizikát, kémiát, de az ergonómiát is naponta sikerrel
alkalmazó műszaki szakember bizonyíthatatlan hiedelmek alapján nem
alkothatta volna meg, és nem működtethetné biztonsággal a legolcsóbb
energiát előállító atomreaktort, vagy nem alkalmazhatná az ugyancsak
veszélyes polimerizációs láncreakciókat, hogy azzal hazánkban
évenként egymillió tonnánál is több mesterséges szerkezeti anyagot
gyártson. És mit tehetnénk a modern világ egészére kiterjedő
információs technológiákkal, ha azok nem a szigorúan bizonyított
tudomány rendszerén, hanem hiedelmeken alapulnának?
Működtethetnénk-e robotpilótát repülőinken, a vezető nélküli
metrónkban vagy előbb-utóbb mindennapi autóinkban is, ahogyan azt az
akadémiai közgyűlés éppen soron következő előadásai bemutatták?
(Bokor et al., 2016)
A hiedelmek pejoratív, aggasztó, sőt félelmetes
fellege talán éppen itt jelenik meg: a tudomány mai társadalmi
megítélésében, főleg a kiszámíthatatlan jövőt illető
rettegéseinkben. Kell-e nekünk újabb atomreaktor? Mit tegyünk a
műanyag hulladékkal? Elidegenít-e a számítógép? Egyáltalán: nem
éppen a tudomány és a technika okozza-e globalizált világunk legtöbb
ellentmondását, a felmelegedéstől a vízhiányig, a népvándorlástól a
civilizációk összecsapásáig? Fenntartható fejlődés áll-e előttünk,
vagy feltartózhatatlan visszafejlődés fenyeget?
A mérnök válasza a Műegyetem gépészmérnök
hallgatójaként indult és a Nobel-díjig jutott Gábor Dénesé: a jövőt
nem lehet megjósolni, azt fel kell találni! Tegyük még hozzá: és
hinni is kell benne!
Idáig jutottam töprengéseimben, amikor félig emésztett gondolatsorom
szerencsésen eljutott Csányi akadémikushoz, aki szűkszavúan ezt
válaszolta: „Tibor! Azt hiszem, a definíciókkal van baj. Ajánlom új
humánetológiai könyvem, az Íme az ember első fejezetét, amelyben
részletesen körbejárom a hiedelem fogalmát.” (Csányi, 2015)
Elolvastam. És kezdtem pedzeni a tézist, amely
tehát már rég nem az állatviselkedéstanról, hanem a
humánetológiáról, az emberi természetről, a gondolat természetéről,
a gondolkodás mechanizmusáról szól. Az emberről, aki ebben a
felfogásban hiedelmeket készítő állat. (Ez a húszoldalas bevezető
fejezet címe.) Az emberi közösségeket hiedelmek tartják össze.
Eszerint a természettudomány maga is hiedelemrendszer. A tudomány
mint módszer csak arra alkalmas, hogy megállapítsa: ha valamely
hiedelem előírásai szerint |
|
járunk el, akkor valóban az történik, amit a
hiedelem jósol (Csányi, 2015, 30.). „Hangsúlyoznom kell, – írja
Csányi professzor – hogy a tudomány nem igazságokat bizonyít, hanem
a hiedelmeken alapuló eljárások hasznosságát, megismételhetőségét.
Az emberi közösségek hiedelemrendszerei eleve a világ megismerését
szolgálták, és azt teszik ma is. Az állati elme az egyed börtönébe
zárva csak a saját tapasztalatai alapján képes a világ
megismerésére. Az ember a nyelv segítségével gondolatokat,
hiedelmeket kommunikál, és ezek saját tapasztalatainál
nagyságrendekkel bővebb forrásként szolgálnak a világról szerezhető
ismereteknek, mivel tartalmazzák a közösség, sőt az ősök
hiedelmekben kifejezett tapasztalatait is. Ezzel a képességünkkel
hódítottuk meg a bolygót, és lehet, hogy ennek a képességnek a
negatív hatásai miatt fogjuk majd tönkretenni.” (Csányi, 2015, 31.)
Nos, ez a hiedelem definíciójára elég részletes
kibontásnak tűnik. Természetesen az adott tudományterület elismert
művelőjének szíve joga, hogy akár a korábbiaktól eltérő definíciót
adjon az általa kulcsfontosságúnak ítélt jelenségre, fogalomra. Csak
azt érzem kockázatosnak, ha ezt a hiedelemdefiníciót minden
tudományra kiterjesztjük. A tudományosságnak, Akadémiánk társadalmi
elfogadottságának, tekintélyének ez biztosan nem tesz jót. A
tudományt a legtöbben objektív, a megfigyelőtől független törvények
rendszerének tekintjük, amelyben benne van a megkülönböztetés
kötelezettsége is. Meg lehet és kell különböztetni a bizonyíthatót a
bizonytalantól, a valóságost a látszólagostól, a tényt a
hiedelemtől. A természettudomány a kísérletileg bizonyíthatót, a
megfigyelőtől független összefüggést fogadja el törvényként. Ez a
rendszerbe foglalt tudásanyag is változhat, főleg: bővülhet, de ez
kell hogy legyen az alapja jövő társadalmának. A tudásalapú
társadalom pedig a techné, a valós, objektív szakértelem műszaki
tudományában és technológiai megoldásaiban nyújtja egyre bővülő
forrását az emberi igények kielégítésének.
A fentiekből az is következik, hogy még nagyobb a
károsító kockázata ennek a tudományértelmezésnek a tanuló ifjúság
körében. Ha tudományunk csak pillanatnyilag elfogadott
hiedelemrendszer, akkor érdemel-e ekkora erőfeszítést egy érettségi,
egy nagy fáradsággal megszerzett orvosi, mérnöki vagy más,
természettudományos diploma? Indokolt-e tudományos kutatói pályára
csábítani a legtehetségesebbeket?
És amitől még ennél is jobban félhetünk: mi lesz
ebből a mi – ezidáig sikeres – civilizációnkból, ha közösségi és
társas kapcsolatainkat is csak múlásra ítélt hiedelmeknek tekintjük:
a hűséget, a hitet, s akár a szülőföldhöz, a hazához kötődést is?
A tudomány, sőt az egész emberi civilizáció
legnagyobb dilemmája talán az: felfogtuk-e, megértettük-e az embert
körülvevő természet működésének objektív törvényszerűségeit,
egyensúlyának feltételeit, és alkalmazkodunk-e ezekhez? Ha tudásunk
minderről csak a hiedelmek szintjén marad, akkor elbizakodottságunk
és önzésünk visszafordíthatatlan károkat okozhat ebben a
környezetben.
Talán érdemes lenne újra megvitatni,
összehangolni a magyar tudomány fórumain magáról a tudományról, a
tudás társadalmáról alkotott elképzeléseinket.
2016. május–június
Utóirat
Ez év májusában megfogalmazott „töprengéseim” talán már tisztábban
értelmezhetők most, hogy Csányi professzor úr előadása írásos
formában megjelent a Magyar Tudomány decemberi számában (Csányi,
2016).
„…amint elménk… felfog valamit a világból, […] az
érzékek közvetítette tapasztalatot azonnal egy gondolati burokba
csomagolja. A valóság tényei, és a gondolati burok, valamint annak
nyelvi átfordítása együttesét hiedelemnek nevezzük, definitív
értelemben.” „A hiedelmek segítségével nagy, összefüggő,
funkcionálisan összekapcsolt rendszereket is fel lehet építeni…
matematikát, tudományokat…”
A cikk záró bekezdését egyenesen nekem szólónak
éreztem:
„Vannak olyan rendszereink, amelyek segítenek
eligazodni a hiedelemvilágban. A természettudományok olyan
módszereket fejlesztettek ki, amelyek a hiedelmek gondolati burkát
folyamatosan igyekeznek a megismert tényekhez igazítani. A tudomány
maga is egy hiedelemrendszer. Minden tudományos hipotézis, elmélet,
modell hiedelem, de a tudomány csak akkor fogadja el a hiedelmek
legális kommunikációját, ha ezek folyamatosan szembesülnek a
kísérletek, megfigyelések során megismert tényekkel…”
Nos, a műszaki és természettudományok gyakorlati
munkára fogott tényszerű törvényei az én szememben jóval túlléptek a
hipotézisek, a modellek, a hiedelmek világán. Az én szememben a
mérnöki tudományok, maga az engineering, a (latin) ingenium, a
találékonyság, a kreativitás, az emberi alkotókészség kipróbált
bizonyítékai. Hogy a mérnöki anyagtudomány is ide, a science
világába tartozik – amelyben a szó latin töve, a scire még a
megkülönböztetés bölcsességét is magába foglalja –, lehet, hogy
csak az én sajátságos hiedelmem.
2016. december 13.
•
A megszólított szerző viszontválasza
Ismétlés a tudás kedves mamája! Kérem, olvassák el még egyszer a
kiváló mérnökprofesszor utóiratát.
Csányi Vilmos
Kulcsszavak: tudomány, hit, hiedelem, viselkedéstudomány,
áltudomány, tudományfilozófia
IRODALOM
Beck Mihály (1978): Tudomány –
áltudomány. Budapest: Akadémiai Kiadó
Bokor József – Palkovics László –
Kössler, Peter: Intelligens járművek: a fedélzeti
irányítórendszerektől a teljes autonómiáig. Előadás az MTA
közgyűlésén, 2016. május 3. •
WEBCÍM
Csányi Vilmos (2015): Íme az ember. Bp.,
Libri Kiadó
Csányi Vilmos (2016): Etológia, ember,
társadalom. Előadás az MTA közgyűlésén, 2016. május 3. Magyar
Tudomány. 177, 12. •
WEBCÍM
sz[erző] n[élkül]
(1998):Tudományfilozófia. In: Britannica Hungarica
világenciklopédia. (szerk. Halász Zoltán et al.) 18. köt., 134. Bp.,
Magyar Világ Kiadó
|
|