szavazott, hanem a South-Downs és a
Somerset-plató élősövényes, aprólékosan tagolt kultúrtáját ítélték
olyan értéknek, amelynek eltűnésével sérülne a nemzeti identitás.
A magyarság történelmi tájai
Számunkra a (Nagy) Alföld érzelmi rangelsősége egyértelmű. Szabó
Zoltán – az államszocializmus alatt betiltott Szerelmes földrajz
című könyvében – arról ír, hogy az Alföld az egyetlen magyar táj,
amelynek ismerjük a születésnapját (1844. október 5.), amikor Petőfi
Sándor a Honderűben publikálta Alföld című költeményét. Majd sorra
veszi írásában azokat a költői képeket, amelyek e tájat biblikus
példák nyomán a magyar szabadság jelképévé magasztosítják (Csatári,
1992). Kortársa, Kemény Zsigmond viszont „a hagyománytalan
Alföldről” beszél, s számára Erdély képviseli a táji identitás
földrajzi hátterét.
Az Alföld magyar jellegét a trianoni
határmegvonás még inkább megnövelte, hiszen a nagy régiók közül az
egyetlen, amelynek zöme az új határokon belül maradt, sőt a második
világháború utáni lakosságcserék révén etnikailag még homogénebbé
vált.
Közel száz év elmúltával a trianoni határokon
kívül rekedt magyarok identitástudatában a régiónak mintegy
helyettesítő szerepe van az utódállamokhoz, Szlovákiához,
Romániához, sőt sajnos egyre inkább a Magyarországhoz való tartozás
érzésével szemben (Gereben, 2005). A magyar kisebbség elsősorban
felvidékinek, erdélyinek, vajdaságinak érzi magát, s csak azután az
adott ország állampolgárának. A határon túli magyarságnak
kulturális, szellemi nemzettudata van: „haza a magasban” (Illyés
Gyula), ami elsősorban az anyanyelvben, a közös történelmi múltban
nyilvánul meg. Az anyaországi magyarság pedig sajnos ma már nemigen
érzi magyar tájnak a Zoboralját, a „hepehupás vén” Szilágyságot,
vagy a Szerémséget. Legfeljebb még a Székelyföld tölthet be ilyen
„távolra szakadt” haza szerepet.
„Tájakat is el lehet veszteni” – írta a már
idézett Szabó Zoltán. Mikes Kelemen óta az emigrációs szépirodalom
bőséges példával szolgál arra, hogy a honvágy egyik legmarkánsabb
megjelenési formája a megszokott táj látványának a hiánya. Úgy
tűnik, a tájtól való elszakadás lassabb folyamat, mint az egyéb
kapcsolatokban bekövetkező erózió: „néha úgy érzem, hogy már nem is
szeretem a hazámat… legalábbis az embereket. Mert a tájat…, a tájat
azt még igen…” (Balaskó Jenő költő). Mások még mélyebben
gyökerezőnek érzik a tájakhoz való kötődést: „Asszonyról, Istenről,
hazáról alföldül érzek, alföldül gondolkodom” (Kiss, 1994). Az
bizonyos, hogy közgondolkodásunkban legalább kétszáz éve jelen van a
táj és a táji identitás, a helyben való maradás és boldogulás
igénye, reménye vagy éppen reménytelensége.
Települések és térségek
Eddig kevés szót ejtettünk arról, hogy a települések hogyan jelennek
meg a tájban mint tájalkotó elemek és úgy is mint akár sajátos
„épített tájak”. Az emberiség utóbbi évszázada az urbanizáció
időszaka is volt, a statisztikák szerint 2007 óta a világ
népességének több mint fele városlakó. A sűrűn beépített városi
tereket ma már egyre gyakrabban sajátos „tájként”, ún. „történeti
városi tájként” határozzák meg: „…történeti városi tájon olyan
városi területet kell érteni, amely kulturális és természeti értékek
és attribútumok rétegződésének az eredménye, és amely magába
foglalva a tágabb városi kontextust és annak földrajzi
beágyazódását, túlterjed a »történeti városközpont« vagy »együttes«
fogalmán. …magába foglalja: a helyszín topográfiai, geomorfológiai,
hidrológiai és természeti összetevőit, történeti és a kortárs
épített környezetét, felszín feletti és alatti infrastruktúráit,
térségeit és kertjeit, földhasználati elrendezését és térbeli
szervezését, rálátásokat és láthatósági (vizuális) viszonylatokat…
társadalmi és kulturális gyakorlatokat és értékeket, gazdasági
folyamatokat és az örökség azon nem anyagi dimenzióit, amelyek a
változatossághoz és identitáshoz kötődnek.” (UNESCO, 2011)
Ezek a megállapítások nemcsak a városi tájakra,
hanem a kisebb, vidéki települések helyi társadalmának a tájjal való
napi kapcsolatára, tudására, a lokális identitásuk „megjelenésére”
is vonatkoztathatók. Az 1980-as évek földrajzi gondolkodását
megújító szerzők egyik legidézettebb tudósa, David Harvey tehát nem
véletlenül írta: a társadalom minden osztálya, csoportja rendelkezik
egy „saját” földrajzi tudással, amely a saját területén, a számára
fontos térbeli dolgokra vonatkozik, s végső soron a társadalmi lét
adott helyen való reprodukciójának is az alapját képezheti (Jelinek
et al., 2013).
Jó másfél évszázada a magyar alföldi tanyák és
azok lakói például a régió sikeres mezőgazdasági kultúrtájjá
alakításának voltak a fő letéteményesei. A nagytáj egykori, sok
tekintetben hasonló, de mégis különböző mezővárosai és tanyáik
kistájanként éppolyan egyedi gazdálkodási és települési
„formakincset” hoztak létre, amely leginkább a fentebb említett
francia példához hasonló. Nyíregyháza, Debrecen, Karcag, Cegléd,
Kecskemét, Szeged vagy Hódmezővásárhely egykori tanyavilága részben
az államszocialista településpolitika durva beavatkozásai nyomán
mára szinte teljesen megszűnt vagy átalakult, ugyanakkor felmérések
azt igazolják, hogy a ma tanyán élők több mint harmadának „ott
élésében” napjainkban is döntő szerepet játszik a táj, annak
szépsége, harmóniája, a szabadságérzést keltő tágassága.
A falvainkat illetően a mai vidékfejlesztésben
közismert „jó gyakorlatokat” hozhatjuk példaként arra, hogy e
településforma fenntartható megújulása szinte kizárólag akkor
következik be, ha a helyi közösségnek erős az identitástudata, s
szakszerű és ötletgazdag vezetői segítségével a hagyományaira épít,
alkalmazza és használja a lokális megújuláshoz szükséges tudást
(lásd Komlóska, Cserdi, Hernádszentandrás stb.). Ugyancsak döntő
szerep hárul falvainkra vidéki tájaink fenntartásában, abban, hogy
az ország területének minden hektára ápolt, gondozott legyen.
A kisvárosok esetében nemcsak a város maga, hanem
például intézményrendszerük, vállalkozóik, értelmiségük vidékével
való kapcsolatai és ezáltal a kistáji kötődéseik válhatnak igazán
fontossá. Bulla Bélát, a neves geográfust idézve: „Az olyan
tájneveinknek, mint Sárrét, Kiskunság, Hegyköz, Bársonyos, Ormánság
stb. az ott élők tudatában mélyen gyökerező földrajzi tartalma van”.
A rendszerváltozás után a kistérségek megszervezésével, majd
területfejlesztési támogatásaik lehetővé tételével megindult
egyfajta – sokszor éppen e nemes gondolat alapján a táji identitást
is újjáteremteni szándékozó – folyamat, amely számos sikeres
megoldást hozott (Élhető Balaton-felvidék, Mesés Hetés stb.)
Úgy tűnik, hogy hazákban a megyei önkormányzatok
és az ún. statisztikai-területfejlesztési régiók tényleges közjogi
és a fejlesztési forrásokat is biztosító szerepének gyakori
változása részben akadálya annak, hogy e táji identitás alulról
induló építkezése kiteljesedjen. Lengyelországban, ahol egykori
történelmi-térbeli viszonyokra és hagyományokra is tekintettel
csaknem akkora méretű régiókat hoztak létre, mint a magyar Alföld,
sikeresebbnek tűnik a területi felzárkóztatás. Amikor két évtizede
több mint száz kutató és szakértő részvételével befejeződtek az első
komplex szemléletű Alföld-kutatási program munkálatai, és a régió
jövőjére vonatkozó (az MTA elnöksége által is jóváhagyott)
ajánlásokból országgyűlési és kormányhatározat született, joggal
reméltük, hogy egy sokkal összehangoltabb és sikeresebb
nagytájfejlesztés indulhat el (Csatári, 1995). Sajnos nem így
történt.
Végül elgondolkoztatónak tűnhet az alábbi
vélemény is: „A nemzetállami centralizmus ellenében nem holmi
brüsszeli centralizmus lebeg a szemem előtt, hanem egy bonyolultabb
struktúrában gondolkodom. Ez lenne az alkotmányos regionalizmus. Ma
erről szó sincs, a regionalizmust legtöbbször egyszerű kitűzőnek
használjuk. […] Ha jobban megfigyeljük, a regionalizmus elevenebb
hagyományokkal rendelkezik Európában, mint a nemzetállam” (Végel,
2013).
A geográfia aktuális feladata
Korunk modern, alkalmazott földrajzi tudományos gondolkodása arra
törekszik, hogy intellektuális tudományágként segítse a körülöttünk
zajló környezeti és társadalmi folyamatok megértését, és sikeres,
fenntartható formálását. Azaz: rég nem csak arra igyekszik választ
adni, hogy hol van az adott jelenség és miért éppen ott, hanem arra
is, hogy milyen az ott élők azonosságtudata, helyismerete, és van-e
a közösség „ott élésének” új vagy megújítható jelentéstartalma,
amely akár komoly érzelmi viszonyokat is tartalmaz. Hiszen az ember
nemcsak adott környezetében és a házában él, hanem egy – a hely
szelleme által meghatározott – szimbolikus világban is, amelyek
éppúgy cselekvésre késztethetik, mint a fizikai szükségletek vagy
kényszerek. Fontos lehet tehát az is, hogy hogyan teremtsünk új táji
szimbólumokat. Új tartalmakkal új lokális identitást, ami érzelmileg
befogadható, sőt konkrét – városi, vidéki, alföldi stb. – cselekvési
tervekben, programokban ölthet testet. (Nagyszerű példákkal szolgál
erre a közelmúltban megjelent Káli könyv; Bojár Iván és Darabos
György munkája.)
Tudjuk, hogy modern globális világunk erőszakos
progresszivitása éppen a helyi kultúra, a lokális identitás ellen
hat. Ugyanakkor meggyőződésünk, hogy a geográfia által megteremthető
táji és térségi tudás, az okos adaptivitás és az arra alapozott –
legújabban „helyre szabottnak” nevezett – tervezési megoldások
csaknem az egyetlen esélyt jelenthetik a táji kultúránkra,
hagyományainkra alapozott új fejlesztési stratégiák kidolgozására és
az azokból születő programok sikeres végrehajtására (Lennert et al.,
2015).
A korszerű tájtervezésért, a nemzeti tájkincsek
megtartásáért, a tájak „elvesztése” ellen – ezeket az elveket
alkalmazza a hazai tájföldrajz is. A geográfia az egyetlen tudomány,
amelyben egyensúlyban van a természeti és a társadalmi oldal, s
ennek az egységnek a megjelenési formája épp a földrajzi táj.
Fontos azonban, hogy a kutatási eredményeket mind a helyi (térségi)
társadalom tájakat megélő közösségei, mind a professzionális
tervezők, sőt a politikai döntéshozók számára is folyamatosan
elérhetővé kell tenni. Ez nem könnyű feladat, a szakembereken kívül
szükség van a civil közösségekre, a fenntartható tájakért (és
településekért) tenni akaró, felelős polgárokra is. Sőt arra is,
hogy minden tudomány, a művészetek, a szépirodalom, a média és a
közbeszéd is a maga eszközeivel és eredményeivel segítse a
progressziót hordozó nemzeti és a táji önazonosságunk megújítását.
Cikkünk elején nem véletlenül fogalmaztunk úgy, hogy az Európai Táj
Egyezmény elfogadását fordulópontnak tartjuk tájaink ügyeinek hazai
kezelésében. Az egyezmény ratifikálása ugyanis kötelezettségekkel is
jár az Európa Tanács felé. A vállalások teljesítése érdekében,
2012-ben kormányhatározat született egy Nemzeti Koordinációs
Munkacsoport létrehozásáról. A testület a Földművelésügyi
Minisztérium környezetügyért felelős helyettes államtitkára
felügyeletével működik, szakmai hátterét pedig egy tizennégy fős
szakértői testület biztosítja. A Munkacsoport 2014-ben kezdeményezte
a nemzeti tájstratégia kidolgozását. Ez a munka 2016-ban egy Nemzeti
Tájpolitika és Stratégia címet viselő dokumentumban összegződött, s
remélhetőleg hatékony segítséget nyújt majd a hazai tájvédelem,
tájfejlesztés, tájgazdálkodás számára.
Kulcsszavak: Európai Táj Egyezmény, nemzeti tájak, regionális
politika, nemzeti tájstratégia
IRODALOM
Antrop, Marc (2001): Where Are the Genii
Loci? In: Pedroli, Bas (ed./Hrsg.): Landscape – Our Home. Lebensraum
Landschaft. Stuttgart: Indigo, Zeist, Freies Geistesleben, 29–34.
Bastian, Olaf – Haase, Dagmar –
Grunewald, Karsten (2012): Ecosystem Properties, Potentials and
Services – The EPPS Conceptual Framework and an Urban Application
Example. Ecological Indicators. 21, 7–16. DOI:
10.1016/j.ecolind.2011.03.014
Bernat, Sebastian – Kałamucka, Wioletta
(2008): The “Landscape Experienced” in Empirical Research Conducted
by Lublin Schoolars. In: Plit, Joanna – Andreychouk,
Viacheslav (eds.): Methods of Landscape Research. Sosnowiec. 21–34.
•
WEBCÍM
Braudel, Fernand (2003): Franciaország
identitása. A tér és a történelem. Budapest: Helikon Kiadó
Burden, Richard – Watts, Richard –
Brown, Bryan (2002): The Management of Natural Beauty. Geography.
87, 49-63.
Csatári Bálint (1992): Földrajz,
költészet, identitás. Forrás. 6, 89–92.
Csatári Bálint (1995): Az Alföld
helyzete és perspektívái: Alföld kutatási program 1991–1994.( A
Nagyalföld Alapítvány kötetei 4.) Békéscsaba: Nagyalföld Alapítvány
Csorba Péter (2010): A földrajzi
tájakhoz fűződő identitástudat rétegei. Tájökológiai Lapok. 8, 1,
3–21. •
WEBCÍM
Dix, Andreas (2002): Das Mittelrheintal
– Wahrnehmung und Veränderung einer symbolischen Landschaft des 19.
Jahrhunderts. Petermanns Geographische Mitteilungen. 146, 44–53.
Frislid, Ragnar (1990): Cultural
Landscapes of Norway. Oslo: Landbruksforlaget
Gentelle, Pierre (1999): Látvány és táj.
In: Arthus-Bertrand, Yann: Földünk a magasból. (fordította:Nagy
Ágnes, Horányi Krisztina) Budapest: Corvina, 169–176.
Gereben Ferenc (2005): Olvasáskultúra és
identitás. A Kárpát-medence magyarságának kulturális és nemzeti
azonosságtudata. (Kissebbségkutatás Könyvek) Budapest: Lucidus Kiadó
Groote, Peter – Huigen, Paulus P. P. –
Haartsen, Tialda (2000): Claiming Rural Identities. In: Haartsen,
Tialda – Groote, Peter – Huigen, Paulus P. P. (eds.): Claiming Rural
Identities. Assen: Van Corcum, 1–7.
Jelinek Csaba – Bodnár Judit – Czirfusz
Márton – Gyimesi Zoltán (2013): Kritikai városkutatás. Budapest:
L’Harmattan Kiadó
Kiss Benedek (1994): Járok nyárban.
Forrás. március
Lennert József – Csatári Bálint – Farkas
Jenő Zsolt – Mezőszentgyörgyi Dávid (2015): Locality-Based and
Place-Based Development in Theory and Practice – An Example of the
Hungarian Countryside. DETUROPE: Central European Journal of Tourism
and Regional Development. 2, 14–27. •
WEBCÍM
Macho, Peter (2006): Egy történeti régió
topográfiai meg-konstruálása. Sic Itur Ad Astra. 2–3, 317–328. •
WEBCÍM
Michell, George Frank – Ryan, Michael
(2001): Reading the Irish Landscape. Dublin: Town House and Country
House
Nougé, Joan – Vicente Joan (2004): Landscape and National Identity
in Catalonia. Political Geography. 23, 113–132. DOI:
10.1016/j.polgeo.2003.09.005 •
WEBCÍM
Pataki Ferenc (1997):
Nemzetkarakterológia? Magyar Tudomány. 158, 12, 163-179.
Pedroli, Bas (ed./Hrsg.) (2001):
Landscape – Our Home. Lebensraum Landschaft. Stuttgart: Indigo,
Zeist, Freie Geistesleben
Pedroli, Bas (2005): The Nature of
Lowland Rivers: A Search for River Identity. In: Wiens, John A. –
Moss, Michael R. (eds.): Issues and Perspectives in Landscape
Ecology. Cambridge Studies in Landscape Ecology. 259–273.
Pedroli, Bas – Doorn, Anne van – Blust,
Geert de – Paracchini, Maria Luisa – Wascher, Dirk – Bunce Freda
(eds.) (2007): Europe’s Living Landscapes. Essays Exploring Our
Identity in the Countryside. Zeist, the Netherlands: Wageningen/KNNV
Publishing
UNESCO (2011): A Történeti Városi Tájra
vonatkozó UNESCO Ajánlás, a fogalmak meghatározását tartalmazó
glosszáriummal, 2011. november 10. •
WEBCÍM, az angol eredetiből
magyarra fordította Dr. Fejérdy Tamás DLA, az ICOMOS Magyar Nemzeti
Bizottság főtitkára
Végel László (2013):
Európa-beszélgetések. Élet és Irodalom. október 25.
Wascher, Dirk M. (ed.) (2005): European
Landscape Character Areas. Alterra Report. No. 1254. •
WEBCÍM
Wascher, Dick – Jongman, Rob (eds.)
(2000): European Landscapes. Classification, Assessment and
Conservation. Coppenhagen: European Environment Agency
|