A városi levegő kreatívvá tesz
A város az emberi társadalom sajátos létmódja, mely nem következik
az evolúciós előzményekből. A gyűjtögető, halászó, vadászó hordalét
örökös vándorlást jelentett, aminek véget vetett a
letelepedettséghez kötött átállás a mezőgazdasági termelésre. Város
csak ott és akkor jött létre, amikor az együtt élő emberek egy
csoportja kilépett a közösségi keretekből. A társulás közvetlen
hálózata helyére közvetett kapcsolatok kerültek, melyek szerepek
szerint különböztették meg és különítették el az embereket. Hosszú
időnek kellett eltelnie, míg a városlakók eredetileg törpe
kisebbségéből többség lett. Ma már Afrika és Ázsia kivételével az
összes földrészen az emberek túlnyomó többsége városokban él, melyek
között vannak nagyobbak és kisebbek. A nagy városok egyre nőnek, de
nem a kisebbek rovására. A városiasodás vesztesei a falvak.
Európában a városi népesség 60%-a kis- és közepes
városokban él. Ezt a számot Fejérdy Tamás és Z. Karvalics László
tanulmányában olvashatjuk. A tanulmány lelőhelye egy most megjelent
kötet, melynek címe Kisvárosok reneszánsza. A kőszegi példa. A
kötetet a Kőszegen nemrég létesült Felsőbbfokú Tanulmányok Intézete
adta ki, Miszlivetz Ferenc szerkesztésében. Ebben az intézetben
indult el egy kutatómunka, melynek célja a kreatív város modelljének
kidolgozása. A modell alapgondolata, hogy kreativitás nélkül nincs
fenntartható fejlődés. Innen logikusan adódik a következtetés, hogy
ha nincs vagy fenntarthatatlan a fejlődés, annak a vége válság, majd
csőd. A példa Kőszeg, de a könyv korántsem csak Kőszegről szól. A
leírtakat minden kis- és középváros lakói és döntéshozói
hasznosíthatják Magyarországon. A várhatóan hamarost megjelenő angol
nyelvű kiadás célcsoportja Európa összes kis- és középvárosa.
A kötet tanulmányai korántsem sugallják, hogy a
kreativitás és a fenntartható fejlődés a kisvárosok privilégiuma
lenne, de a tanulmányok elolvasásával kialakul bennünk a
bizonyosság, hogy a kis- és középvárosok megkerülhetetlenek, ha
célunk egy olyan társadalom kialakítása, mely a társadalmi és
technológiai innováció, a kutatás-fejlesztés, a versenyképesség, a
minőségi élet jegyében kívánja formálni tagjai mindennapjait.
A kötet Zilahy Gyula tanulmányával kezdődik. A
szerző azt vizsgálja, hogy a kis- és középvárosi létmód méreteiből
adódó gazdasági hátrányok milyen innovatív üzleti megoldások révén
küzdhetők le. A kiinduló helyzet, hogy a Föld népessége nő, míg a
megélhetéshez szükséges források csökkennek. Egy kis- és középváros
történeti hagyományai, kulturális értékei, és lakóinak kapcsolati
tőkéje révén kreatívan szembenézhet ezzel a helyzettel, rávezetve a
város gazdasági aktorait üzleti modelljeik innovációjára. Az
innováció lényege a városlakók közösségi erőforrásainak
hasznosítása, amire a klasszikus gazdasági elképzeléseken alapuló
üzleti modellek érzéketlenek. Zilahy az ipari ökológia, a
mikrohitelezés, a közösségi finanszírozás, az eszközök és javak adta
lehetőségek megosztását hozza példaként. A változások csak akkor
mehetnek végbe, ha a résztvevők érdekeivel megegyeznek. Ezek az
érdekek nem feltétlenül érvényesülnek automatikusan, kell egy
bizonyos idő, mire a résztvevőkben tudatosul, hogy a közös
erőforrásokra építő innovatív gazdaságban senki sem vesztes, de
mindenki nyertes.
Szabó Lajos kőszegi példákkal folytatja Zilahy
gondolatmenetét, megmutatva, hogy a szűken vett gazdálkodó
szervezetek működése akkor vezet fenntartható növekedéshez, ha olyan
feltételek közé kerülnek, melyek mellett a vállalaton túli
nyereségekkel és veszteségekkel is számot kell vetniük. Kőszeg
példája azt mutatja, hogy a város s benne a nevezetes Jurisics-vár
felkészült a minőségi turizmus fogadására. A történelmi belvárost
korhűen helyreállították és korszerűsítették, a Vár turisztikai
fejlesztése befejeződött, a szabadidőpark elkészült, a Kőszegen
keresztül vezető turistaút megnyílt. A kérdés csak az, hogy a
lehetőség mikor válik valósággá?
Erre adja meg a választ Fejérdy Tamás és Z.
Karvalics László tanulmánya, mely a skálafüggetlenség törvényének
érvényesülését láttatja abban a tényben, hogy az európai népesség
nagyobb része él városokban, s kisebb része él falvakban. Ez nem
volt mindig így, de a tendencia, különösen Nyugat-Európában,
feltartóztathatatlanul ebbe az irányba mutatott, s mutat mind a mai
napig. A nagyvárosoknak azonban éppen nagyságuk miatt
fogyatékosságaik is vannak, melyekkel a kis- és középvárosokban az
ott élőknek nem kell számolniuk. Ezzel szemben, mint a szerzők
írják, a kis- és középvárosok sérülékenyek. A sérülékenység oka
lehet a gazdasági marginalizáció, az elnéptelenedés, a környezet
romlása. A sérülékenység leküzdése a kreativitáson múlik, melynek,
mint az előző két tanulmányból tudjuk, a történeti és kulturális
értékek, valamint a lakók társadalmi tőkéje a forrása. A
fenntartható fejlődés záloga ezeken a településeken a természeti és
társadalmi környezet védelme és kiaknázása a fejlődés érdekében. A
fenntartható fejlődés a bizalmon alapuló városi társadalom, a
kooperativitás, személyesség, valamint a tiszta víz, a tiszta
levegő, a ligetek, az erdők, a mezők adta lehetőségek
kihasználásából következik.
Szemző Hanna és Tönkő Andrea fogalmazza meg a
kötet alapkérdését, mely a következőképpen hangzik: Mitől kreatív
egy város?. A válasz kétsíkú. Egy város kreatív lehet, ha átáll az
innovatív gazdasági modellre, de kreatív lehet akkor is, ha a
megújulást a kultúrában keresi. Mindkét esetben a kulcsszó a tudás.
A fenntartható fejlődést célul kitűző kreatív város működésének
alapja a folyamatosan bővülő, naprakész, adatvezérelt tudás, mely a
városi élet különböző területeinek működtetését, javítását, a
mindenkor változó helyzethez való igazítását jelenti. Fontos
szempont a lépték, mely a személytelen nagyvárosokhoz képest
személyes, a falvak zárt perspektívájához képest perspektivikus.
Európában számos kis- és középváros van, melyek a kreativitás és a
fenntartható fejlődés jegyében való megújulás „legjobb
gyakorlataként” tarthatók számon. Mindegyik esetben fontos szempont,
melyet annak idején már Erdei Ferenc is kiemelt, hogy a város
sosincs magában. Város és vidéke |
|
egységet képez, ami megoldja a különben
elnéptelenedésre ítélt apróbb települések problémáit is, hiszen ha
ezek a kistelepülések a város körül szövődő hálózat részeivé válnak,
akkor a mai kommunikációs és infrastrukturális feltételek között
népességmegtartó erejük megmarad. Szemző és Tönkő egyértelműen
azon az állásponton van, hogy a közép- és kisvárosoknak népességet
kell vonzaniuk. Akkor van esélyük a tudásalapú fejlődésre, ha a
társadalmi és technológiai értéklánc valamennyi láncszemének
létrehozásához értő szakembereket képes magához vonzani. Ezek az
alkotó értelmiségiek, akik nélkülözhetetlenek a kutatás és
fejlesztés, a tesztelés, a létrehozás, a forgalmazás, a marketing és
az elérés feltételeinek megteremtésében. A szerzők Eindhoven,
Szczecin, Reggio Emilia, Tartu, Zielona Góra, Guldborgsund példáin
mutatják be, hogy minden városnak magának kell megkeresnie a
megújulás útjait, melyek egyszerre folytatják és szakítják a
hagyományok szabta pályákat. A tudás, mely megágyaz a fejlődésnek, a
helyzet felmérésén kell alapuljon, ezt kell kövesse a felemelkedés
víziójának megfogalmazása, a hosszú távra szóló fejlesztési
stratégia megalkotása, a felemelkedésben érdekelt cselekvők
hálózatos együttműködési kereteinek megteremtése. Az említett
városok mindegyike kiemelkedő fontosságot tulajdonított a
kommunikációnak, melynek révén a város lát, és láttatja magát mind a
való, mind a virtuális világban.
Kiss András kőszegi esettanulmánya azt
bizonyítja, hogy a fenntartható fejlődéshez és a kreativitáshoz
vezető úton az első lépés a város imázsának megteremtése, melyet az
online és az offline eszközök tudatos, naprakész, szinergiára
alapozott felhasználása biztosíthat. A város egészében termék, mely,
ha közönséget, fogyasztókat akar magának, akkor kell legyen neve,
márkája, presztízse, megkülönböztető jellege. Ernszt Ildikó a kis-
és középvárosok által felkínált turizmuslehetőségek előnyeit a
lassúságban látja. A lassúság rímel a korábban Fejérdy és Z.
Karvalics által kifejtett kultúra- és természetközeliség
gondolatára, mely azt sugallja, hogy Kőszeg és a többi hasonló
méretű város a csendet, a nyugalmat, a tisztaságot, a frissességet
tudja nyújtani. Végeredményben az egészségről van szó. Az egészség a
mai elöregedő Európában első számú érték, amire a Zilahy és Szabó
által kifejtett új üzleti modellek bátran építhetők.
Lőrincz Katalin a kőszegi lakosokat kérdezte meg,
aziránt érdeklődve, hogy „miért jó Kőszegen élni?” A válaszokból az
derült ki, hogy a kőszegiek városukat „békés, biztonságos,
barátságos, nyugodt, emberléptékű, természetközeli és tiszta
levegőjű” helynek tartják, ahol bőven vannak „történelmi értékek és
emlékek, hagyományok, híres elődök, műemlék épületek”. Sokan
megemlítették, hogy a városban eleven a bizalom, s áldásként
említették a határ menti elhelyezkedést is (mely hosszú évtizedeken
keresztül átokként nehezedett a városra.). A kutatás azt is
felszínre hozta, hogy a város lakói egyben elégedetlenek is,
szeretnének egy gazdagabb, sikeresebb, elismertebb városban élni, s
e cél érdekében tenni is hajlandók.
Gyurácz-Németh Petra a Kőszegre látogató
turistákat kérdezte meg, felmérve a szálláshelyekkel, az
éttermekkel, a presszókkal, borozókkal való elégedettséget. A
pontszámok magas elégedettséget mutatnak, s nem is szórnak nagyon.
Az ördög, mint általában, itt is a részletekben bújik meg. A
turisták kifogásai a szolgáltatások körülményeivel és színvonalával
kapcsolatosak, aminek javítása elsősorban nem is pénzkérdés.
A kötet igényesen megírt záró tanulmányát Bokányi
Péter írta, aki Kőszeget a magyar történelem és kultúra
kontextusában elhelyezve láthatóan a kultúracentrikus fejlesztési
modellt tartja kívánatosnak. Kőszeg országosan ismert helye az
egykori katonai alreáliskola, melynek épülete ma is áll. Ottlik Géza
halhatatlan regénye elpusztíthatatlanná tette ezt az épületet, mely
ma megújításra vár. Kristóf Ágota Kőszegen játszódó regénye, a Nagy
Füzet a II. világháború utolsó évében és az azt követő rettenetes
években élhetetlenné lett életet mutatja be. A regényből utóbb Szász
János nagysikerű filmet is készített. Bokányi sorra vesz mindenkit,
ismert és nem ismert szerzőt egyaránt, aki valaha is Kőszegen élt,
alkotott egykoron. (Egyedül gr. Festetics Imrét hiányolhatjuk, aki
ma is álló kőszegi palotájában élve Gregor Mendelt megelőzve írta le
a genetika alapelveit.)
Bokányi külön érdeme, hogy felhívja a figyelmet a
város multikulturális, multietnikus örökségére. A határ a múltban
egyszerre volt öröm és fájdalom forrása a kőszegiek számára. A
Habsburg Birodalom és az Osztrák–Magyar Monarchia fennállása idején
a határ összekötötte Magyarországot Nyugat-Európával. Ez volt az a
határ, mely a Kr. u. 482 és 843 között létezett Frank Birodalom
határa volt. Szűcs Jenő figyelt föl arra, hogy 1945 februárjában
Jaltában Roosevelt, Churchill és Sztálin ennek a határnak a mentén
különítették el a nyugati és a keleti befolyási övezeteket, anélkül
természetesen, hogy egy pillantást is vetettek volna a 843-as
térképre. Kőszeg a keleti befolyási övezet nyugati szélére került,
kőhajításnyira az Irottkő csúcsától, ahonnan mind a nyugati, mind a
keleti zóna látható. Ma már a két zóna egy, hiszen Ausztria éppen
úgy tagja az Európai Uniónak, mint Magyarország. A Nádasdy,
Batthyány, Almásy, Esterházy nevekkel fémjelzett történelmi utak ma
már szabadon járhatók. A vasfüggöny ütötte seb azonban nem gyógyult
be.
Kőszeg kincse a történelem és a kultúra. Ottlik
regénye fejezetcíméül választotta a Szent Páltól származó mondatot,
mely a Jurisics tér egyik szép, ha nem a legszebb házának falán
olvasható latinul. „Non est volentis, neque currentis, sed
miserentis Dei”. Magyar fordításban: „Nem azé, aki akarja, sem nem
azé, aki fut, hanem a könyörülő Istené.” A könyv, melyet
elolvastunk, azt üzeni, hogy ez a mondat erőt ad, de önmagában
kevés. A megmaradásért és a megújulásért tenni kell.(Miszlivetz
Ferenc szerk.: Kisvárosok reneszánsza. A kőszegi példa. Kőszeg:
Felsőbbfokú Tanulmányok Intézete, 2016)
Csepeli György
szociológus, egyetemi tanár,
ELTE, Társadalomtudományi Kar
|
|