A hiányzó láncszem
Az ELTE Pszichológiai Doktori Iskolájának szellemi műhelyében
született kötet az interdiszciplináris kutatás szép példája: a
szociálpszichológia eszközeivel vizsgálják részben általában a
jogrendszerek, részben specifikusan a magyar jogrendszer
működését. Ennek során jelentős részben (de nem kizárólag) az
alkotmányjogra koncentrálnak, így a munka pszichológusokon és
jogászokon kívül politológusoknak is érdekes olvasmány lehet. A
vaskos kötet 14 tanulmányt foglal magában, egy
tudomány-rendszertani és tudománytörténeti bevezető
fejezetcsoport után először a jogi ismeretről, az
ítéletalkotásról és a közéleti aktivitásról szóló írások
következnek, majd a rendszerattitűdöket elemzik a szerzők, akik
gazdag nemzetközi szakirodalmi apparátussal, és ami még
fontosabb: eredeti magyar adatfelvételekkel dolgoznak. A
kvantitatív kutatásokhoz szükséges statisztikai attribútumok nem
akadályozzák az olvasást azok számára sem, akik más (például
jogászi) háttérrel veszik kezükbe a könyvet, sőt a megértés
(illetve talán az egyetemi hallgatók számára a tanulás)
megkönnyítése végett számos táblázat és instruktív ábra segíti
az olvasót.
A tradicionális jogtudományi gondolkodás
ambivalensen viszonyul a jogi kérdések társadalomtudományi vagy
természettudományi eszközökkel való vizsgálatához. A jogtudomány
klasszikus (és mind a mai napig domináns) ága, a jogdogmatika
leginkább a teológiával (sőt egyes elemeiben a matematikával)
rokon: a fogalmi rendszerépítést tekinti feladatának, amelyet
aztán a valóságra húzhat rá hálóként. A hagyományos jogászi
módszertől némely logikai hasonlóságot leszámítva eleve idegen a
számokkal való mérés (iudex non calculat), és ha a jogászok
mégis ilyen, számukra statisztikai ismeretek hiányában
ellenőrizhetetlen eredményekre tekintenek, akkor az kétféle
reakciót válthat ki: vagy a jogászi/jogtudományi munka számára
irrelevánsnak tekintik/mondják azokat (sőt, mivel a módszertant
nem tudják ellenőrizni, néha még bosszantó betolakodásnak is a
saját tudományterületükre), vagy épp ellenkezőleg: relevánsnak
és a jogértelmezés számára megkerülhetetlennek. Jelen sorok
szerzőjéhez ez utóbbi megközelítés áll közel, hiszen a
jogszabályok, illetve az alkotmány értelmezésekor általában
alkalmazandó objektív teleologikus értelmezéshez elengedhetetlen
annak megértése, hogy a társadalom egésze miként viszonyul a
joghoz. Az objektív teleologikus értelmezés a norma szövegéből
(vagyis egy objektumból, és nem a jogalkotó szubjektumából)
próbálja kiolvasni a norma célját (cél, görögül telosz) |
|
azt feltételezve, hogy a normának a
társadalom számára hasznos, értelmes, erkölcsös célja van. Ez
utóbbi elemhez azonban szükséges a társadalmi valóság megértése,
amelyben a jogrendszer működik. Ennek vizsgálata és alapos
megértése nélkül hamis régi közhelyekbe burkolózunk az
alkotmányos rendszer működését illetően (rossz értelemben vett
fogalmi jogászkodást, avagy Begriffsjurisprudenzet művelünk),
értelmezési határesetekben nem tudjuk meghozni a megfelelő
jogalkalmazói döntést. Vagy épp elhitetjük magunkkal, hogy a
jogi szabályok változása demokratikussá vagy jogállamivá tehet
egy társadalmat – e kötet eredményei különösen kijózanítóak
ebből a szempontból (kül. 161–190. és 281–336.), és világosan
látszik, hogy ezeknek a hagyományoknak a hiánya a jogállamiság
társadalmi infrastruktúrája gyengeségét is jelenti. Az elmúlt
évek elszomorító alkotmányos változásai Magyarországon minden
bizonnyal részben ezzel is magyarázhatók, a korábbi szabályozási
problémák (amelyek ugyan léteztek) csak másodlagos okok.
A jogrendszerről túl gyakran beszélnek csak
jogászok és csak jogászul. Ezzel elszalasztjuk a társadalom
egyik fontos alrendszerének megértését, annak közgazdasági,
szociológiai vagy éppen pszichológiai vonatkozásaival
egyetemben. A jogtudománynak szüksége van ilyen külső
impulzusokra, amelyek időről időre megújítják, hogy a társadalmi
koordináció (egyik) adekvát formájaként működhessen.
Remélhetőleg ezek a kutatások (és az ilyen, egyetemi
tankönyvként is használható hasonló kötetek) lehetőséget fognak
teremteni arra is, hogy a magyar jogi oktatás megújulhasson, és
a szabálymagoltatás helyett átfogóbb oktatási formát
valósíthasson meg (részben esetmegoldások, részben
társadalomtudományi alapozás révén).
A kötet kérdésfeltevése jelen formájában a
társadalom egészének jogi szociálpszichológiáját vizsgálja, de
jogászként (vagyis a kutatás „fogyasztójaként”) azt reméli jelen
sorok szerzője, hogy a kutatásnak folytatása is lesz, és ez a
szellemi műhely további olyan témaköröket is kutat majd a
jövőben, mint a jogi döntéshozók (különösen a bírák)
pszichológiája. Összegzésként megállapíthatjuk, hogy a kötet
kiváló összegzése mind a nemzetközi szakirodalmi state of the
art-nak, mind pedig a jelen magyar valóságnak. Címéhez méltóan
valóban: egy hiányzó láncszem. (Hunyady György – Berkics Mihály
(szerkesztők): A jog szociálpszichológiája: a hiányzó láncszem
(Budapest: ELTE Eötvös Kiadó, 2015, 434 p.)
Jakab András
igazgató, MTA Társadalomtudományi
Kutatóközpont Jogtudományi Intézet |
|