Bevezetés
A földrajztudomány művelői régóta vallják, hogy Földünk
természeti és társadalmi rendszerei rendkívül összetettek, s
közöttük szoros kölcsönös viszonyrendszer áll fenn. Ezeket a
rendszereket az ember – elsősorban az ipari forradalom
kezdetétől – a környezetátalakító tevékenysége nyomán szintén
rendkívül összetett módon és radikálisan változtatja meg.
Egyetértés van abban is, hogy a tőkés gazdaság, a kapitalizmus
térhódítása nyomán olyan környezeti jelenségeket, változásokat
tapasztalhatunk, amelyek az emberi faj fennmaradását
veszélyeztetik. A helyzet paradigmaváltás nélkül
fenntarthatatlannak tűnik, a modern kapitalista társadalom
működésének törvényszerűségei inkább kizárják, mint elősegítik
az ökológiai válság kezelését (Antal, 2015). A természet és az
ember viszonyának gyökeres átalakítása helyett egyszerű, tüneti
beavatkozásokkal próbáljuk kezelni azokat a problémákat,
amelyeket magunk idéztünk elő. Az emberiség történelmének utóbbi
kétszáz éve világosan bizonyítja, hogy az ilyen megoldások
alkalmatlanok a természet és társadalom kapcsolatának
rendezésére. A geográfia hangsúlyozza a holisztikus szemlélet
fontosságát, ezért kritikával szemléli azt a folyamatot, amikor
az antropogén hatásra kétségtelenül gyorsuló és az emberiség
számára máris tragikus következményekkel járó klímaváltozás okai
közül egy tényezőt, például a CO2-kibocsátást kiemelünk és
fetisizálunk.
Jelen írásunkban azt hangsúlyozzuk, hogy míg
a fejlett országok – így hazánk is – nagy erőfeszítéseket
tesznek az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentésére,
addig a radikális rendszerkorrekciós és ezért politikailag
veszélyes lépések száma minimális (Jankó, 2016). Így Földünk
felszínének számos konfliktust magában rejtő átalakítása
zavartalanul folyik tovább, sőt a kibocsátáscsökkentési célok
fetisizálása, ezeknek a kapitalista gazdaság működésébe történő
integrálása végső soron még legitimálja is a földrajzi térbe
történő további beavatkozásokat, legalábbis felmentést biztosít
a társadalom számára. Ezt a folyamatot számos tudományosan
alátámasztható tény bizonyítja, így a szerzők szakterületének, a
társadalomföldrajznak is sok új kutatási eredménye utal erre: a
jelenlegi helyzet fenntarthatatlansága kiválóan érzékeltethető a
globális és a hazai urbanizáció, így a budapesti várostérség
térfolyamatainak példáján keresztül, amit tanulmányunkban
mélyebben elemzünk. Bár a kibocsátáscsökkentés kényszere
területileg koncentráltabb, kisebb energiaráfordítással működő
településhálózat irányába kellene, hogy terelje a
városfejlődést, a városok szétterülése (urban sprawl) mégis
megállíthatatlannak tűnik (Jones – Kammen, 2014). Érzékelhető,
hogy mivel hazánk világos és EU-konform vállalásokat tett, és a
célokat többféle ok együttes eredményeként teljesíti, ez minden
más környezeti beavatkozásra felmentést ad, és hozzájárul a
területhasználat átalakításához, így a budapesti városrégió
szétterüléséhez is. Mindez számos más konfliktus forrásává
válik, de ezek kezelésében a gazdasági és politikai rendszer nem
motivált, mert a kapitalista gazdaság ellenérdekelt mindaddig,
amíg nem integrálja, üzletté nem teszi a CO2-kibocsátáshoz
hasonlóan azokat.
Kibocsátáscsökkentés: célok és eredmények
Maga az éghajlatváltozás, valamint az üvegházhatású gázok
csökkentésének szükségszerűsége az utóbbi évtizedekben a
tudományos és a politikai diskurzusban fokozatosan háttérbe
szorította a többi környezeti problémát. Ahogyan Jankó Ferenc és
szerzőtársai kiemelik, „a szén-dioxid az első számú felelőssé, a
kibocsátás csökkentése pedig az első számú gazdasági-politikai
feladattá vált.” (Jankó et al., 2011, 11) Felhívják a figyelmet
arra is, hogy ezáltal a környezeti diskurzus szélsőségesen
leegyszerűsödött, „a klímaváltozás látszólag minden más
környezeti ügyet lesöpör az asztalról, s beszűkült a
klímaváltozás kommunikációja is: a CO2 a fő bűnös, a
CO2-kibocsátás-csökkentés az egyetlen üdvözítő eszköz
a Föld megmentéséhez.” (Jankó et al., 2011, 12.) Ezen okok
mélyén meglátásunk szerint a kapitalizmus ama logikája áll,
amely képes volt a saját működésébe beépíteni, internalizálni
magát a CO2-kibocsátást. Így a neoliberális
kapitalizmusban a gazdaság és az állam szereplői a
kibocsátáscsökkentésben is olyan projektet láthatnak, amely
gazdaságilag megtérülő, kifizetődő, s amire hivatkozva végül nem
is szükséges a termelés és a fogyasztás visszafogása.
A gazdaság kibocsátása CO2-egyenértékben
a Földön jelenleg évi kb. 38 mrd tonna, ami globális szinten,
elsősorban a feltörekvő országok (például Kína, India) miatt
növekszik, de a fejlett államokban a kibocsátás stagnál vagy
csökken. Az elmúlt két évtizedben a kibocsátás visszafogásának
érdekében az államok és a nemzetközi szervezetek számos
egyezményt írtak alá. Ezek a dokumentumok az üvegházhatású
gázok, elsősorban a szén-dioxid kibocsátását központi problémává
emelik, s a kibocsátás bizonyos mennyiségű (általában
százalékban megadott) csökkentésében valamiféle egyensúlyi
állapothoz való visszatérés lehetőségét vázolják fel (Antal,
2015; Feiler – Ürge-Vorsatz, 2010). Így például az Európai Unió
2020-ra 20%-kal, 2030-ra 40%-kal, 2050-re 80–95%-kal kívánja
csökkenteni a kibocsátást. Mindez azonban egyrészt inkább a
globális trendekhez való alkalmazkodásnak tűnik, különösebb
kockázatok nélkül, mivel a nagy kibocsátást okozó termelés
jelentős részét már így is a fejlődő országokba helyezték át.
Másrészt nem fogja vissza a fogyasztás alapján számított
kibocsátást sem, ami az esetek nagy részében tovább nő.
Harmadrészt, látnunk kell, hogy a CO2-leválasztás és
-tárolás – a jelenlegi európai problémák ellenére – 2050-ig
várhatóan önálló, az államok által támogatott versenyképes
iparággá növi ki magát, ami szintén egyes ágazatok
kibocsátáscsökkentését okozza, miközben maga a termelés és a
fogyasztás tovább nő. A kapitalizáció félreérthetetlen jele a
kvótakereskedelmi rendszerek létrehozása is. A kvótakereskedelem
intézménye – bár az eszközt eleve kiegészítő jellegűnek szánták
korábban is – ugyan nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket,
de piacot és üzleti lehetőséget teremtett számos vállalkozásnak,
sőt államnak (Faragó, 2011).
Látható, hogy a radikális
környezetátalakítással és óriási környezeti károkkal járó
kapitalista gazdasági növekedés tovább folytatható az
üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentése mellett is, és
nem pusztán azért, mert a fejlett államok szennyező
tevékenységeiket kihelyezik a kevésbé fejlett államokba.
Megfigyelhető ugyanis, hogy a vállalásokat a kapitalizmus
beépíti a saját működésébe, mindez az államok és a vállalatok
kölcsönös együttműködése révén valójában a további gazdasági
növekedés és környezetátalakítás eszközévé válik. A folyamatot
Slavoj Žižeknek, a népszerű szlovén filozófusnak a kapitalizmus
működésének értelmezési rendszerét segítségül hívva (Kiss, 2014)
úgy is leírhatjuk, hogy a kibocsátáscsökkenési vállalások
végeredménye a CO2-kibocsátás fétissé válása lesz, a
kibocsátáscsökkentés pedig ideológiává válik. Žižek
értelmezésében „az ideológia azokat az illúziókat jelenti,
amelyek nevében cselekszünk helyzetünk és szerepünk ismerete
ellenére. Az ideológia nem »elfedi« a valóságot, hanem
»támogatja« a valóság »elfedését« cselekedeteinkkel” (Edkins,
1999; Žižek, 1989; idézi: Kiss, 2014). Mindez elősegíti azt,
hogy bár az egyes szereplők (így az államok, vállalatok) tudják,
hogy önmagában a CO2-kibocsátás csökkentése nem oldja
meg a globális és lokális környezeti problémákat, így magát az
éghajlatváltozást sem, mégis úgy cselekszenek, mintha ez végső
megoldás lenne. Ezért mondhatjuk, hogy a kibocsátáscsökkentési
vállalások mint ideológia szándékosan téves irányba vezetik a
Földünkért, a környezetünkért aggódó és tenni akaró közeget is.
Ebben az a veszélyes, hogy ez a közeg saját ismeretei és
tapasztalatai ellenére nem a soktényezős rendszerkritikával és
paradigmaváltással foglalkozik, hanem tevékenységében egyetlen
tényezőre koncentrál, miközben más területen tovább támogatja a
növekedésorientált kapitalizmust, a természeti és társadalmi
rendszerek pusztítását, amelyek szintén gyorsítják a
klímaváltozást. |
|
A globális urbanizáció logikája
és helyi környezeti konfliktusai
A kapitalista fejlődés egyik legfontosabb társadalomföldrajzi
következménye a városlakók arányának növekedése. Míg a városi
népesség aránya a Földön 1900-ban még a 15%-ot sem érte el, s
1950-ben is csupán 30% volt, napjainkban a világ 7,4 milliárd
lakosának több mint fele városokban él (Kovács, 2016). A
legfejlettebb országokban a városlakók aránya már nem növekszik
számottevően, sőt helyenként a vonzó táji, klimatikus
adottságokat kínáló, alapvetően falusias térségek (például
Provençe) növekvő vonzereje következtében csökkenés is
megfigyelhető, a városokhoz kapcsolódó térségek beépülése, a
városok szétterülése tovább folytatódik, esetenként gyorsul is a
neoliberális gazdaság törvényszerűségei következtében.
Az elmúlt közel egy évszázad urbanizációja az
olcsó szénhidrogén és a növekvő motorizáció logikájára épült.
Mindez az ember térbeli hipermobilitását eredményezte, a
munkahely és lakóhely térbeli kötöttségén alapuló korábbi
földrajzi korlátok egyre inkább veszítettek erejükből. Döntően a
személyautónak köszönhetően az ember elől egyre inkább
elhárultak a távolságban rejlő akadályok. Munkahelyek és lakások
jöttek létre a városok határán túl is, felélve a korábban a
városlakók ellátását, illetve kényelmét (például szabadidős
terek) szolgáló természetes környezetet. A klímaváltozás és az
urbanizáció kapcsán fontos megjegyeznünk, hogy a beépített
területek mikroklímája azonnal és radikálisan megváltozik, ezért
komoly ismeretelméleti csapda rejlik abban, hogy „zavartalan”
közegben igyekszünk mérni például hőmérsékletet, ilyen
környezetre modellezzük a változásokat, és ehhez igazítjuk a
vállalásokat, miközben a lakosság zöme nem is ilyen helyen él.
A városok és szűkebb-tágabb környezetük a
komplex környezeti átalakítások és a nyomukban járó nagyfokú
kockázatok színhelyei. Mivel a városokban nagyszámú (sokszor
milliós) népesség tömörül, ezért vannak olyan környezeti
kockázatok, amelyek elsősorban itt jelentkeznek, például a
városi hőszigetek okozta problémák, a szmog kialakulásával és
hatásaival megjelenő egészségkárosodás, vagy a zöldterületek
hiányával, a nagy zsúfoltsággal összefüggésben fellépő negatív
mentális hatások. A CO2-kibocsátás fetisizálásából
következik, hogy a városok szétterülésének komplex környezeti
hatásai – természetesen megannyi egyéb környezeti beavatkozással
együtt – elsikkadnak a diskurzusban.
A szétterülés folyamata a magyar városok körül is jobbára
szabályozatlanul, gyenge kontroll mellett ment végbe, jelentős
feszültségeket gerjesztve. A „spontán” szuburbanizáció nyomán
jelentősen átalakult a városaink körüli területhasználat,
felgyorsult a zöldterületek zsugorodása, természeti értékek
pusztultak, miközben nyugati mintára kereskedelmi, logisztikai
központok nőttek ki a földből. Számításaink szerint a Budapest
körüli nyolcvan agglomerációs településen a lakás-, gazdasági és
szabadidős célokat szolgáló, részben vagy egészben beépített
felszín kiterjedése a rendszerváltozást követő bő két évtizedben
320-ról 425 km2-re nőtt, emellett a Budapesti
Agglomeráció Területrendezési Terve (2005. évi LXIV. törvény)
további 250 km2-nyi, napjainkban még nem beépített
területet települési térségként határoz meg.
A helyi konfliktusok feltárására 2015-ben kutatást végeztünk a
Budapest környéki várostérség tizenkét településén különböző
módszerekkel (pl. szakértői interjúk, dokumentum- és
tartalomelemzések). Az érintett településeken összesen 686
konfliktust azonosítottunk. Már a dokumentumelemzések és a
szakértői interjúk is rávilágítottak arra, hogy a
legösszetettebb konfliktustípus a környezettel, annak
károsításával kapcsolatos esetek köre. Mindezt alátámasztotta a
települési képviselő-testületi és bizottsági előterjesztések és
jegyzőkönyvek tartalomelemzése: a helyi konfliktusok csaknem
harmada, 31%-a kimondottan környezeti ügy mentén alakult ki,
28%-uk pedig közlekedési eredetű volt, amelyeknek szintén komoly
környezeti hatásuk van. A környezettel kapcsolatos esetek más
konfliktustípusok következményeit is magukba sűrítik, és
visszavezethetők a Budapest környéki települések sokszor
öntörvényű növekedésére, a beépített területek szétterülésére.
Témánk szempontjából kiemelendő, hogy az összes konfliktus kb.
30%-ának hátterében illegális tevékenység húzódik meg, de a
feltárt környezeti konfliktusok fele szabályszegés következménye
(pl. illegális hulladéklerakás, csapadékvizek szabálytalan
elvezetése, szennyezések stb.). Mindez abból adódik, hogy
formálissá tették a kontrollt, a környezet- és természetvédelmi
jogszabályoknak az állam nem tud, de nem is igen akar érvényt
szerezni, ezzel még bátorítva is a természetromboló
használatokat.
Látható tehát, hogy az állam egyrészről
kibocsátáscsökkentési vállalásokat tesz, ám ezzel legitimálja az
égető, komplex környezeti-ökológiai kérdésektől történő
távolságtartást, és a vállalások mögé bújva közvetetten távol
tartja a gazdaságot, de a társadalmat is a paradigmaváltástól.
Így a mindennapi tevékenységével elősegíti a tőke térfoglalását,
s ahogyan a példában láttuk, kiszolgálja a város fizikai
szétterülésében érdekelt csoportokat, fokozva a komplex
környezeti károkat.
Összegzés
Geográfusként valljuk, hogy az üvegházhatású gázok, azon belül a
CO2-kibocsátás csökkentése fontos, de ennek
fetisizálása sajnos számos területen újabb és újabb problémákhoz
vezet. Nem fogja vissza, hanem számos esetben növeli a termelést
és a fogyasztást (lásd például az autóipar és az autópiac
példája, környezetbarát építési technológiák és az eziránti
kereslet bővülése). A kibocsátáscsökkentés a természeti
környezet gyökeres átalakítását sem fogja vissza, elég, ha
például a nagyvárosi agglomerációk beépített területének
folyamatos és esetenként gyorsuló növekedésére gondolunk.
Az emberiség történelmét ismerve látjuk, hogy
az ember a természet részeként sok ezer éven át tudott létezni,
sőt fejlődni is a Földön anélkül, hogy a környezeti rendszereket
alapvetően megváltoztatta volna. A globális kapitalizmus, a
fogyasztás és a népességrobbanás egymást erősítő folyamatai
összességükben vezetik fenntarthatatlan irányba az emberi fajt.
A földi élet létezhet ember nélkül, de az ember a tudomány jelen
állása szerint még nem képes létezni a Föld nélkül, ezért
értelmes feladatunk a komplex szemléletmód alkalmazásával egy
rendszerszintű válasz kidolgozása lehet.
Kulcsszavak: klímaváltozás, urbanizáció, városi szétterülés,
környezeti konfliktusok
IRODALOM
Antal Z. László (2015):
Klímaparadoxonok. Budapest: L’Harmattan Kiadó
Edkins, Jenny (1999):
Poststructuralism & International Relations: Bringing the
Political Back. London–Boulder: Lynne Rienner Publishers •
WEBCÍM
Faragó Tibor (2011): A
levegőkörnyezet- és klímavédelem nemzetközi kvóta-kereskedelmi
rendszerei. Összefoglaló megállapítások, következtetések,
javaslatok. Klíma-21 Füzetek. 65, 3–16. •
WEBCÍM
Feiler József – Ürge-Vorsatz Diána
(2010): Hosszú távú (2050) kibocsátás csökkentési célok
Magyarország vonatkozásában. Budapest: Nemzeti Fenntartható
Fejlődés Tanácsa •
WEBCÍM
Jankó Ferenc – Móricz Norbert –
Pappné Vancsó Judit (2011): Klímaváltozás: diskurzusok a
katasztrófától a kételkedésig (2. rész). Földrajzi Közlemények.
135, 1, 3–16. •
WEBCÍM
Jankó Ferenc (2017): Az
éghajlatváltozás tudás-vitáinak feltérképezése: nézőpontok
Magyarországról. Magyar Tudomány. 178, 3, 293–301. •
WEBCÍM
Jones, Christopher – Kammen, Daniel
M. (2014): Spatial Distribution of U.S. Household Carbon
Footprints Reveals Suburbanization Undermines Greenhouse Gas
Benefits of Urban Population Density. Environmental Science &
Technology. 48, 16, 895–902. DOI: 10.1021/es4034364
Kiss Viktor (2014): „Tudják, de
mégis teszik”. Slavoj Žižek és a kapitalizmus mint ideológia.
Replika. 89, 5, 129–150. •
WEBCÍM
Kovács Zoltán (2016): Városok és
urbanizációs kihívások Magyarországon. Magyar Tudomány. 178, 3,
302–310. •
WEBCÍM
Žižek, Slavoj (1989): The Sublime
Object of Ideology. London: Verso •
WEBCÍM
|
|