erősítése. 2009 végén a Koppenhágába tervezett
ülésszakon kellett volna mindkét tárgyalási vonalnak eredményre
vezetnie: elfogadni a Kiotói Jegyzőkönyv szigorítását és egy új,
mindenkire vonatkozó, például Koppenhágai Jegyzőkönyvnek nevezhető
globális megállapodást. Egyik megállapodás sem készült el.
A 2009–2012 között folytatódó egyeztetések
eredményeképpen végül megtörtént a Kiotói Jegyzőkönyv Módosítása,
ami a fejlett és átmeneti gazdaságú országok 2020-ra elérendő új
kibocsátáscsökkentési kötelezettségeit tartalmazza (Dohai
Módosítás). Az EU-tagállamok együttesen 20%-os csökkentést vállaltak
(de ehhez a tagállamok hozzájárulása nagyon eltérő). E vállalás
végrehajtásának fő garanciája a közösségi emissziókereskedelmi
rendszer, illetve az EU klíma-energia csomagjába (EU, 2008) tartozó
más szabályozási elemek, amelyek Magyarországra is jelentős
feladatokat határoznak meg (az emissziókereskedelmi előírások
mellett például a megújuló energia arányának növelésére, az
energiahatékonyság javítására irányuló számszerűsített célok). A
jegyzőkönyv új kibocsátásszabályozási előírásai mellett az
alkalmazkodással, a finanszírozással és a technológiai
együttműködéssel kapcsolatban is fontos – bár egyelőre e területekre
csak az együttműködési intézmények fejlesztését eredményező –
döntések születtek.
A tudományos bizonyosság erősödése
Az ipari forradalom előtti 280 ppm-es légköri
szén-dioxid-koncentráció több mint 40%-kal emelkedett, és 2013
márciusára elérte a 400 ppm-et. E változás hátterében – egyes
természeti folyamatok mellett – mindenekelőtt a fosszilis
tüzelőanyagok égetése és a földhasználat antropogén eredetű
változása áll. Az antarktiszi jégfuratminták bizonyítják, hogy az
elmúlt 800 ezer évben a maihoz hasonló magas koncentrációérték nem
fordult elő a szén-dioxid esetében; továbbá az ugyancsak számottevő
üvegházhatású dinitrogén-oxid és metán esetében sem.
Az Éghajlatváltozási Kormányközi Testület ötödik
jelentésének 2013 szeptemberében nyilvánosságra hozott – 800 kutató,
9200 tudományos dolgozatban közzétett eredményei alapján elkészített
– első része összefoglalta a nemzetközi tudományos közösség
klímaváltozással kapcsolatos ismereteit, s bemutatta a jövőre
vonatkozó legújabb éghajlati becsléseket (IPCC, 2013).2
E jelentés felhívta a figyelmet, hogy egyre veszélyesebb környezeti
krízis tanúi vagyunk: a változás mértéke, sebessége és várható
hatásai súlyosabbak a korábbi felmérésekhez, becslésekhez képest, s
gyors, határozott cselekvésre van szükség.
A tudományos értékelés alapján minden eddiginél
nagyobb bizonyossággal (>95%) volt állítható, hogy a XX. század
közepétől megfigyelt melegedés hátterében elsősorban az antropogén
hatás áll. 1901 és 2012 között a globális melegedés mértéke elérte a
0,9 °C-ot. A természetes éghajlati változékonyság és a külső
kényszerek – így például a Napból érkező sugárzás – változása csak
elenyésző (<0,1 °C) hányadban járultak hozzá a melegedéshez.
Különösen figyelemreméltó, hogy mindhárom legutóbbi évtized
földfelszíni átlaghőmérséklete meghaladta a megelőző összes
évtizedét 1850 óta (2. ábra).
A megfigyelések és becslések szerint az erősödő üvegházhatás
következtében a földi éghajlati rendszerben megjelenő többletenergia
90%-át az óceánok nyelték el, és csak a maradék 10% fordítódott a
légkör melegítésére, így az óceáni hőmérséklet számottevően
emelkedett. A légkörbe jutó többlet szén-dioxid jelentős hányadát
szintén az óceánok nyelték el, ennek hatására kimutatható az óceánok
vizének savasodása. A hóval és jéggel borított területek kiterjedése
is jelentősen csökkent; ennek egyik legismertebb következménye az
északi sarkvidéken az Északnyugati-átjáró évről-évre mind hosszabb
idejű jégmentessége és hajózhatósága.
A modellek fejlesztésével a tudományos bizonyosság
a jövőbeli lehetséges változásokat illetően is lényegesen nőtt. A
2013 szeptemberében közreadott jelentés új éghajlati jövőképeket is
bemutatott. E lehetséges jövőképek a módosuló üvegházhatás miatt a
felszínre érkező sugárzási többletenergia – az éghajlati rendszert
irányító sugárzási kényszer jövőbeni változásának – feltételezett
mértékében különböznek. Ennek alakulása pedig nagymértékben az
üvegházhatású gázok további globális kibocsátásától és ezáltal
légköri mennyiségük alakulásától függ. Mindettől függően a
szélsőséges jelenségek – hőhullámok, aszályok, árvizek –
gyakorisága, intenzitása és időtartama is tovább növekedhet, mely
tendenciák a Kárpát-medencét előreláthatóan a globális átlagnál
jobban sújthatják majd (Bartholy et al., 2013, Pongrácz et al.,
2013).
Az újabb tudományos vizsgálatokból is levezethető,
a nemzetközi klímapolitikai egyeztetések szempontjából pedig talán a
legfontosabb következtetés az, hogy a becslések szerint már csak a
globális kibocsátások nagyon radikális csökkentésével (századunk
végére az ipari forradalom előtti kibocsátási szintre való
visszatéréssel) van esély arra, hogy a globális melegedés mértéke ne
érje el a jelentős ökológiai és társadalmi hatásokkal járó
folyamatok küszöbértékének tekintett 2 °C-ot.
A jelenlegi helyzet
A szerteágazó megfigyelések és kutatások eredményeképpen minden
korábbinál pontosabb ismeretek állnak rendelkezésre a rendkívül
bonyolult globális éghajlati rendszer működéséről, az arra ható
hajtóerőkről, állapotváltozása lehetséges jövőjéről és a változás
feltételezhető hatásairól. Fennmaradt a tudományos bizonytalanság
egyes kritikus tényezőket, a jövőbeli változások mértékét, ütemét,
következményeinek részleteit illetően, de ennek foka számottevően
csökkent a részletesebb megfigyeléseknek és pontosabb modelleknek
betudhatóan. Mindezek figyelembevételével az 1990-es évek nemzetközi
politikai egyeztetéseinek időszakához képest még indokoltabb az
elővigyázatossági megközelítés alkalmazása és a földi éghajlati
rendszerre gyakorolt emberi hatásoknak az eddigieknél lényegesen
nagyobb mértékű mérséklése.
Az új globális jogi eszközzel foglalkozó
tárgyalások viszont nagyon nehézkesen haladnak. 2015-ben kellene
elfogadni ezt a megállapodást és annak legkésőbb 2020-ra kellene
hatályba lépnie. A 2014. esztendő kulcsfontosságú lehet az
egyezkedések szempontjából. A tárgyaló felek kötelezettségvállalási
és megegyezési készségére az általános nemzetközi politikai és
gazdasági helyzet alakulása mellett négy tényező lehet komolyabb
hatással: (a) az Éghajlatváltozási Kormányközi Testület új jelentése
(az éghajlati rendszer állapotváltozásáról szóló, fentebb
hivatkozott első rész mellett a hatásokkal és a beavatkozások
tudományos megalapozásával foglalkozó jelentésrészek); (b) a
jegyzőkönyv „meghosszabbítását” jelentő módosítás hatálybalépése;
(c) a jegyzőkönyv módosítása alapján az abban érintett fejlett és
átmeneti gazdaságú országok által a már „megajánlottnál” nagyobb
mértékű kibocsátáscsökkentés vállalása; (d) ez utóbbi függvényében
is néhány meghatározó szerepű fejlődő ország részéről jogilag
kötelező vállalásra – a jelenlegi kibocsátás-növekedés
számszerűsített ütemű mérséklésére – irányuló készség
kinyilvánítása. Az EU-tagállamok például akkor hajlandóak 2020-ra a
30%-os kibocsátás-csökkentés vállalására, ha más fejlettek is ezzel
összemérhető vállalást tesznek, és a fejlődő országok csoportja is
kész lényeges mértékben hozzájárulni a globális
kibocsátásszabályozási erőfeszítésekhez. Az említett módosítás
hatálybalépése pedig a kellő számú hivatalos elfogadás függvénye:
ehhez a jegyzőkönyvben részesek legalább háromnegyedének kell
letétbe helyeznie az elfogadási okiratot. Ha és amikor hatályba lép,
e módosítás akkor is nagyon korlátozott hatású lesz, hiszen abban
már Japán, Kanada, Oroszország, Új-Zéland és az USA nem vesz részt.
Emiatt is kulcskérdés az említett másik (globális) megállapodás
sorsa.
Látva az elmúlt mintegy két évtized nemzetközi
egyeztetési fejleményeit és korlátozott eredményeit, joggal tehetjük
fel azt a kérdést, hogy mi áll a háttérben, melyek egy hathatósabb
globális megállapodás elfogadásának főbb akadályai. A témakör
kutatásával foglalkozó szakértők és a klímapolitikai tárgyalásokon
részt vevő kormányzati képviselők döntő többsége szerint ugyanis a
tudományos ismeretek elért szintje kellőképpen megalapozta mind a
mielőbbi nagyfokú globális kibocsátás-csökkentésre, mind a már
elkerülhetetlennek látszó változásokhoz való alkalmazkodásra
irányuló intézkedések szükségességét. Ezzel szemben egy új
megállapodás egyik fontos akadálya továbbra is a már említett közös,
de megkülönböztetett felelősségnek a gyakorlatban való
érvényesítése, mert erre való hivatkozással a világ országait
képviselő tárgyaló felek egymásra várnak. (Erre utaltunk korábban,
amikor az EU-tagállamok nagyobb mértékű kibocsátáscsökkentési
vállalásának „külső” feltételeire hivatkoztunk.) A fejlődő országok
nagy része pedig kettős szorításban van: egyfelől sokkal
sérülékenyebbek a környezeti feltételek változásaira, másfelől
érthetően növekvő energiaigényeik vannak: gyorsan növekszik a
népesség, és sok térségben gyakorlatilag semmilyen, akárcsak az
alapvető szükségleteknek megfelelő energiaellátás nem létezik. Ez
utóbbi az ENSZ egyik kiemelkedő jelentőségű programja lett (UN,
2012), de egyelőre nem világos, hogy a „fenntartható energiát
mindenkinek” elnevezésű célkitűzés miként viszonyul a jórészt
energiagazdálkodási vonatkozású globális kibocsátás-csökkentési
törekvésekhez. Mindezeken túlmenően lényeges szerepe van az
időtávlatok különbségének is. A tudományos becslések például a
különböző globális kibocsátási és földhasználat-változási tendenciák
mellett a következő fél, illetve egy évszázadra vetítik előre a
földi környezeti feltételek megváltozását. Ugyanakkor a legtöbb
ország esetében többek között a nemzeti szintű energiaellátási,
energiabiztonsági, közlekedési tervezés fókuszában az elkövetkező
néhány évtized szerepel és többségében a már „bejáratott”
rendszerelemekre alapozva vagy attól csak nagyon lassan, fokozatosan
elszakadva.
Mindezen szempontok és akadályozó tényezők
figyelembevételével is, a korábbinál nagyobb tudományos
bizonyosságra tekintettel mielőbb szükség van átfogó nemzeti szintű
intézkedési tervekre és hathatós nemzetközi éghajlatvédelmi
megállapodásra, ezek végrehajtására. Ráadásul számos olyan terület
van, ahol más okból is – mint például hazánk esetében a külső,
importált energiától, energiahordozóktól való függőség csökkentése
érdekében – kifejezetten ok- és célszerű oly módon cselekedni, hogy
az egyúttal kedvező környezeti, éghajlatvédelmi, klímapolitikai
hatásokkal járjon együtt.
Kulcsszavak: éghajlatváltozás, klímapolitika, nemzetközi
megállapodás
IRODALOM
Bartholy Judit – Pongrácz R. – Hollósi B.
(2013): Analysis of Projected Drought Hazards for Hungary. Advances
in Geosciences. 35, 61–66. DOI:10.5194/adgeo-35-61-2013 •
WEBCÍM
Czelnai Rudolf (2006): Megemlékezés a
Meteorológiai Világszervezet (első) Éghajlati Világkonferenciájáról.
Légkör. 51, különszám, 16–19. •
WEBCÍM
EU (2008): Az éghajlatváltozásból származó
lehetőségek Európa számára. COM(2008) 30 Final. Európai Bizottság •
WEBCÍM
Faragó Tibor (1981): Éghajlat és
társadalom. Magyar Tudomány. 7–8, 503–509.
Faragó Tibor (2013): Nemzetközi
klímapolitikai együttműködés, Magyarország részvétele és feladatai.
Grotius, •
WEBCÍM
IPCC (1990): Climate Change: The IPCC
Scientific Assessment (1990) •
WEBCÍM
IPCC (2007): Climate Change 2007:
Synthesis Report. •
WEBCÍM
IPCC (2013): Climate Change 2013 – The
Physical Science Basis •
WEBCÍM
Láng István – Jolánkai M. – Csete L.
(szerk.) (2007): A globális klímaváltozás – hazai hatások és
válaszok. A VAHAVA jelentés. Szaktudás, Budapest (Angol nyelvű
részletes változat: Faragó Tibor – Láng I. – Csete L. (szerk.)
(2010): Climate Change and Hungary: Mitigating the Hazard and
Preparing for the Impacts. MTA, Budapest •
WEBCÍM
Pongrácz Rita – Bartholy J. – Bartha E. B.
(2013): Analysis of Projected Changes in the Occurrence of Heat
Waves in Hungary. Advances in Geosciences. 35, 115–122.
DOI:10.5194/adgeo-35-115-2013 •
WEBCÍM
UN (2012): Sustainable Energy for All. The
Secretary-General’s High-Level Group on Sustainable Energy for All.
•
WEBCÍM
UNCHE (1972): Declaration and Action Plan.
UN Conference on Human Environment, Stockholm
UNEP (2012): The Emissions Gap Report 2012. •
WEBCÍM
UNFCCC (1992): UN Framework Convention on
Climate Change. •
WEBCÍM
UNFCCC-KP (1997): Kyoto Protocol to the UN
Framework Convention on Climate Change. •
WEBCÍM
LÁBJEGYZETEK
1 A Részes Felek
Konferenciájának első elnöke Angela Merkel, akkori német
környezetvédelmi miniszter volt. E tanulmány egyik szerzőjét, Faragó
Tibort pedig az a megtiszteltetés érte, hogy a tudományos tanácsadó
testület első elnökévé választották (1995–97).
<
2 A testület első
munkacsoportja által 2013 szeptemberében véglegesített jelentés
előkészítésének folyamatában e tanulmány másik szerzője Bartholy
Judit a nemzetközi szervezet felkérésére az egyik külső közreműködő
szerkesztőként vett részt.
<
|