Horváth Barna Jogszociológia című 1934-ben,
eredetileg németül megjelent főművében az életmű centrumát képező
szinoptikus‑procesz-szuális jogelméletének kidolgozásával saját
kora, s egyben az európai jogfilozófiai gondolkodás egyik
legeredetibb és legprovokatívabb teljesítményét hozta létre.
Vélhetően ennek tudható be, hogy a művet és Horváth személyét mind
kortársai, mind az utókor elemzői ellentmondásosan ítélik meg.
Magyarországon a korszak vezető jogfilozófusa, Moór Gyula lekezelő
módon „panoptikus jogelméletnek” nevezi Horváth elméletét,
eszmetörténeti hatása kizárólag a tanítványai, Bibó István, Szabó
József és Vas Tibor jogbölcseleti munkáiban érhető tetten.
Ugyanakkor olyan európai és kontinensen túli kiváló jogtudósok
tárgyalják, mint például Friedrich Darmstaedter, Georges Gurvitch,
Roscoe Pound, Alfred Verdross, Wolfgang Fikentscher, Manfred
Rehbinder. Egyesek újkantiánus gondolkodónak tartják, mások a
szociológiai jogtan, a realista iskola, az etikai idealizmus
képviselőjének. A szocialista jogelméleti irodalomban Szabó Imre
Horváth munkásságát cinikus tudományos felelőtlenségnek tartja,
amely a burzsoá jogbölcselet imperialista stádiumában a jogfilozófia
fokozódó züllését és bomlását példázza.
Vajon mi okozta az értékelések ellentmondásosságát, miben rejlik az
eredetiség s az általa képviselt tudásfelfogás provokatív jellege?
Horváth Barna sajátos értelemben vett jogszociológiáját a
neokantiánus és az angolszász paradigma metszéspontján fogalmazza
meg. Elmélete alapjait egyfelől Kelsen normativizmusának két –
ehelyütt tézisszerűen ismertetett – ismeretelméleti-módszertani
előfeltevése képezi, vagyis: (a) a Sein (lét) és a Sollen (kellés)
dualizmusa, logikai kettészakítottsága; (b) a módszertisztaság
posztulátuma, amely mind a létre, mind a kellésre – a szinkretizmust
elkerülendő – kizárólag sajátos törvényszerűségük, a kauzalitás,
illetve a normativitás törvényszerűségét érvényesíti. Horváth
azonban ki akar szabadulni a kelseni tiszta jogtan egyoldalúságából,
mégpedig anélkül, hogy annak módszertani eredményeit lerombolná. A
normativizmus elméleti buktatóit és hiányosságait azzal kísérli meg
kiigazítani, hogy jogszociológiájába az angolszász eredetű
pragmatikus‑empirikus irányzatok hatására beilleszti a jog
társadalmiságának, történetiségének, tér-időbeliségének és
változhatóságának ontológiai előfeltevéseit. Az ontológiai és az
ismeretelméleti előfeltevések közötti diszkrepanciát a szinoptikus
látásmód oldja fel, anélkül, hogy a módszertisztaság neokantiánus
követelményét megsértené. Mivel tény és érték logikailag egymást
kizáró fogalmak, Sein és Sollen nem képezhetnek harmadik
ismerettárgyat, ily módon az objektíve nem létező ismerettárgy is
rendelkezhet harmadik típusú törvényszerűséggel. Ennek megfelelően a
jog csak reflexív gondolati képződményként (tárgykettősségként),
Sein és Sollen összenézéseként képzelhető el. Horváth processzuális
jogszemléletében a jog tény és érték, természet és norma szinoptikus
együttlátásaként a társadalom legfejlettebb, legintézményesedettebb
eljárási szerkezetében konstituálódik (Zsidai, 2008).
A tudás fogalma és funkciója
Horváth Barna főművének alcíme: A jog társadalom-és
történelemelméletének problémái. Horváth módszeresen elemzi a jog
ún. alapjául fekvő társadalmi objektivációit: így a gazdaságot, a
harcot, a hatalmat, a tudást (műveltséget) és (sic!) magát az
eljárást. Mindezen objektivációk funkcionális (és nem kauzális!)
összefüggésben vannak a jog történeti valóságával. Míg az alapok a
jog konstitutív lehetőség-feltételét alkotják, addig a jog mint
különleges társadalmi technika az alapok fejlődésének egy bizonyos
pontján túl nélkülözhetetlen azok továbbfejlődése számára.
Paradox módon Horváth Jogszociológia című művében
explicite nem fejti ki a Wissen (tudás/műveltség) fogalmát, így az
1937-ben megjelent A jogelmélet vázlata című munkájához kell
fordulnunk. Eszerint „a műveltség (kultúra) azoknak az emberi
magatartásoknak az összessége, amelyek az egyéni élmények
(gondolatok, érzelmek, akaratok) folyamatáról leválasztható közös
tartalmakra (nyelv, irodalom, tudomány, művészet, technika,
erkölcs-politikai eszmények stb.) irányulnak, és egymást ezeken a
közös tartalmakon keresztül érintik.” (Horváth, 1937, 27.) Ezek a
tartalmak végső soron az igaz, a jó, a szép fogalmaiban ragadhatók
meg: azt mutatják meg, hogy egy adott korszakban, valamely
társadalmi közösségben mit tartanak értékesnek. A műveltség tehát a
végső értékeszmék pozitiválódása.
Az újkantianizmustól való elmozdulást mutatja, hogy
Horváthnál a múlandó valóság (Sein) és az értékeszmék (Sollen) – így
a tudás és a jog is – elsősorban akaratilag és érzelmileg
hangsúlyozott szubjektív élményaktusokban jelennek meg. Ám az egyéni
élményeknek általánosságuknál fogva léteznek közös tartalmaik,
amelyek leválaszthatók, tárgyszerűvé és közölhetővé válnak: vagyis
objektiválódnak.
A – mint minden alapulfekvő
objektiváció‑szinoptikus jellegű eljárásként felfogott – tudás a jog
számára materiális objektivációként jön tekintetbe. „A műveltség
(tudás – Zs. Á.) annyiban alapja a jognak, hogy közvetíti vagy pedig
eltéríti –rendesen pedig elhajlítva közvetíti – a többi tényezők
hatását, a jog egyéb társadalmi alapjainak a befolyását. Hogy
valamely kor és valamely közösség ismeretei, erkölcsi, politikai és
művészi teljesítményei mélységesen befolyásolják a gazdaság, a harc
és a hatalom hatásait, az kétségtelen. Ez a befolyás kettős.
Egyrészt a gazdaság, harc, hatalom a műveltség közvetítő közegén
keresztül érvényesítik a maguk hatásait. A műveltség nem akaszthatja
meg hatásukat, hanem közvetíteni kénytelen azt, hiszen ezek a
hatások, mint tudjuk, természeti szükségszerűségeken alapulnak. A
mindenkori műveltség azonban maga is természeti szükségszerűségek
nyomása alatt áll, és így az, hogy miként látja valamely kor a
gazdaság, harc, hatalom természeti szükségességeinek és a maga végső
értékeszményeinek a kapcsolatát, hozzátartozik, hozzáértendő a
mindenkori gazdaság, harc és hatalom tulajdonságaihoz. Hogy nincs
merő homo oeconomicus, homo polemicus vagy homo politicus, az annyit
jelent, hogy a mindenkori gazdaság, harc, hatalom nyomása csak
akkora, amennyit a mindenkori műveltség közvetíteni képes.”
(Horváth, 1937, 28.) A tudás tehát a valóság (tény) és érték
tudatosulásának folyamán és mértékében jut be szinoptikus
képződménybe. Az objektivációk értelemszerűen rájuk jellemző
tudásokat tartalmaznak, a tudás azonban e tényezők „papíron,
mechanisztikusan és racionalisztikusan kiszámított” működését
csaknem mindig eltéríti. De ez az eltérítés csak látszólagos. Mert a
gazdaság, harc, hatalom valójában mindenkor olyan, ahogyan azt a
mindenkori műveltség jól-rosszul, közvetíti. A tudás tehát tág
értelemben nemcsak az ismeretet, hanem a tévedést és a nemtudást is
magában foglalja, mert mindegyik hozzájárul az alapok és a jog
teljesítmény-összefüggéséhez.
A tudás a jog történeti változásában
A jogelmélet, jogtörténet és a jogszociológia egyik közös
problematikája, hogy miként jön létre a jog? (Szmodis, 2012)
Horváth Barna szerint a jog kezdeteit homály fedi,
amely voltaképpen nemtudást jelent. Max Weberrel és S. Henry
Maine-nel egyetértve abból indul ki, hogy létezik egy „őseredetinek”
számító szubjektív hit, miszerint bizonyos, érvényesnek hitt normák
alkalmazandók és alkalmazhatók konfliktushelyzetekben. Ezek azonban
nem jelentenek általános jogot. A jog egyszerűen a „levegőben lóg”.
Megjelenési formája a „bírói ítélet”, például a themisztész,2
amit egy adott pillanatban a magasabb instanciák sugároznak. „A
primitív lélek ezt a processzust, amely a bírói ítélethez vezet, úgy
fogja fel, hogy azt az ítéletet, amelyet a bíró
ítéletnyilatkozatában kimond, valamely felettes hatalmak sugallják a
bírónak. Ez a bírónak a jogi orákulumként való felfogása annyit
jelent, hogy kezdetben van individuális jog, amely a
jogalkalmazástól és a jogalkotástól független, és jogalkalmazássá
csak akkor válik, amikor sok ilyen konkrét és orákulumszerű ítéletet
a jogi műveltség kezd prejudiciumokká átértelmezni. Objektiválódnak,
szabályosságok alakulnak ki az ítéletek gyakoriságában, és ezeknek a
precedenseknek vagy prejudiciumoknak a gyakoriságából absztrachálja
a jogászi gondolkozás aztán a generális jogszabályt.”(Horváth, 1932,
219–220.) Horváth a jog keletkezésénél itt arra a paradoxonra mutat
rá, hogy egyrészt úgy tűnik: a jog ex nihilo keletkezik, – mert az
orákulum nem a jog mesterséges alkotója, s nem is rögzített
szabályok alkalmazója –, másrészt mégis létezik döntés, bizonytalan
ugyan, de mégis egyfajta jogi autoritás.
A jog isteni eredetébe vetett hit természetesen
fokozza a jog autoritását. Ugyanakkor a jog mint általános normák
alkalmazását elleplező hit, voltaképpen a hatalmi igények
elleplezését szolgálja. Horváth ezt egy kínai anekdotával támasztja
alá. „Korunkban, amely egyfajta törvényhozási mániában szenved,
önkéntelenül is gondolunk azokra a szemrehányásokra, amelyeket
Scho-hiang tett Tsen-tschan miniszternek, mikor i.e. 536-ban a
Csing-birodalomban ércbe öntötték a büntetőtörvénykönyvet. A jó
politikai érzékkel megáldott kínai úgy gondolta, ha a nép tudná azt,
hogy léteznek törvények, akkor nem tisztelné többé feljebbvalóit;
mindenki hajlamossá válna a pereskedésre, a könyvekben keresné az
igazolást, s annak adózna tisztelettel, aki képes saját érdekeit
érvényre juttatni. Ezzel pedig lehetetlenné válna a kormányzás.
Szavait a következő megjegyzéssel zárja: úgy hallottam, hogy a
gazdagok akkor mennek tönkre, amikor sok a törvényük.” (Horváth,
1995, 392–393.)
A jogról való nemtudásból indultunk tehát ki, ami
azonban nem jelenti, hogy ne lenne jogfejlődés, amely – rejtőzködve
ugyan, de – a tradíción és a jogi mágián keresztül indul be. Mit
értünk ehelyütt tradíción? A bíró, aki már egyszer döntött,
legközelebb már tekintélyvesztés, elfogultság gyanúja nélkül nem
teheti ki magát annak, hogy hasonló ügyben ne hasonlóan döntsön. A
tradíció azon hit megvalósulása révén jelenik meg, hogy a
„faktikusan újszerű tényállások a jogi megítélés szempontjából
valójában semmi újat nem tartalmaznak.” (Horváth, 1995, 303.) Ezt
nevezzük fiktív jogalkalmazás keretében megvalósuló jogképződésnek.
Ugyanakkor ezzel párhuzamosan, ugyanabban a döntési folyamatban
mindenhol fellelhetők jogi próféciák, kinyilatkoztatások, amelyeket
a jogi mágia közvetít. A jogról való tudást a jogi orákulumok
(varázslók, papok, próféták, mágikusan kvalifikált jogi
honoráciorok) –, így például Írországban a brehonok, a gall druidák,
a frankoknál a rachimburgok, a magyaroknál a gyula intézménye –
közvetítik, akik új jogi kinyilatkoztatásokat tehetnek, és ezzel
lehetővé válik a már érvényes joggal való szakítás, ami egészen
elképzelhetetlen volt mindezidáig. Az interpretáció varázseszközzé
válik a próféta kezében. „A jogi kinyilatkoztatás ezekben a
formákban a tradíció stabilizálásával szemben őseredeti forradalmi
elem, a jog mindenfajta »tételezésének« szülőanyja.” (Weber, 1925,
403.)
A jogi mágia Horváth Barna processzuális
jogelméletében szorosan összefügg a formalizmussal mint a jog
keletkezésének egyik alappillérével. (A másik a norma eredet, vagyis
a „karizma” általi meghatározottsága.) A jogi mágia nem az ügy
„anyagi jogi” eldöntésére vonatkozik, hanem voltaképpen azt jelenti,
hogy szigorú szabályok vonatkoznak arra: milyen kérdések, milyen
formában tehetők fel a mágikus hatalmaknak, mert azok csak a
helyesen feltett kérdésekre adnak válasz. A kezdetleges jogoknál a
jog „kimondása” a közösség nevében történik. A laikus bíráskodás
mágiája (jogtalálás) jelenik meg például a nép (germán törzsek)
felkiáltása az ítélettel való egyetértés esetén, vagy morgása, a
bíró szidalmazása elégedetlenség okán, továbbá az angol jury
intézménye a bíró mint egyfajta orákulum mellett.
A jogfejlődés direktebb formáit jelentik a jogi
utópia és recepció. A tradíció és a jogi mágia tisztelete egy ponton
túl a jogfejlődés útjába kerül, mert megmerevedik: ha nem is
feltétlenül írott formában, de egyfajta „emlékezetben” rögzült
pozitív joggá válik. Amennyiben azonban a tisztelet lassan-lassan
erodálódik, – márpedig a megszokottság erodál –, és lepusztul a
jogról, akkor már a jogi tudás nem legitimálja a pozitív jogot,
hanem ellenkezőleg: forradalmasítja azt, paradox módon éppen
azáltal, hogy a tradíció és mágiai helyébe lépő jog mögötti jogra:
mégpedig természetjogra – mint jogi utópiára – hivatkozik (Horváth,
1939). Az utópikus mozzanat a szinopszisban a magatartásoknak
bizonyos értékekre tekintettel történő megvalósulásának
potencialitásában rejlik – még akkor is, ha ez nem tudatos (Cs.
Kiss, 1998). A jogi utópia megjelenhet például isteni jog
formájában, de fakadhat az ember testi-lelki mivoltából vagy akár az
emberi észből. Ezek rögzített, tapasztalatfeletti jogról való tudást
jelentenek. Horváth szerint azonban léteznek másféle, így: logikai
/szociológiai/ politikai értelemben vett természetjogok is (Horváth,
1928). A jogi utópia másik fajtája „a törvényhozás korlátlan
autoritására, a joggal való tetszőleges kísérletezés lehetőségére…
vonatkozó tudás”, vagyis az arról való tudás, hogy „végső soron
minden joggá tehető.” (Horváth, 1995, 306.)
A jogi utópia, amely lehetővé teszi az új
feltalálását, a jogtalálást, voltaképpen egy metajogi elem. „E
jogfelettiségbe vetett hit képezi azt az archimédeszi pontot, melyen
keresztül fenekestül felforgatják a pozitív jogot. Ennek a jog
mögötti jognak a megváltoztathatatlan helyessége jelenti azt az
ideológiai árat, melynek megfizetésével megszerzik a pozitív jog
szabad megváltoztatásának lehetőségét. Természetesen a jogi utópia
mint megváltoztathatatlan-helyesről való tudás maradéktalanul kíván
megvalósulni.” (Horváth, 1995, 304.)
Amikor azonban az „elérendő” már térbe és időbe
helyeződik, akkor az utópia recepcióvá válik. A recipiált jog
utánozhatósága egyébként maga is tartalmaz egy utópikus mozzanatot:
vagyis, hogy a recepció elő fogja segíteni a jogfejlődést.
Természetesen a recepciónak is megvannak a konkrét
történeti-társadalmi előfeltételei. „A római jogot mint ratio
scriptát (írott ésszerűség, tövény, jogszabály) sohasem tarthatták
volna a jogi utópia megtestesülésének, s nem is recipiálhatták
volna,
|
|
ha a reneszánsz és az itáliai egyetemeken megőrzött
római jogi képzés, a jusztiniánuszi kodifikációnak a fejedelem
impériumára vonatkozó felfogása (amely a központi hatalom akkori
igényeinek oly nagyon kedvezett), s végül a jogbiztonság és a
kifejlesztett kötelmi jog iránti általános igény nem egyengette
volna számukra az utat” (Horváth, 1995, 393.). A recepció azonban
nem jelent puszta utánzást, hiszen a jogintézmény az idegen földön
mássá változik.
Az a felfogás, hogy „minden joggá tehető”, maga is
jogi utópia. A modern kodifikációkkal, a törvénypozitivizmussal, a
törvényhozó egyre erőteljesebb megterhelésével, a jog termelésével
az utópikus gondolat a racionalizáció tudásformájává alakul. Az
utópikus jogtudat mintegy a „megszüntetve megőrizve” hegeli módján
önmagát transzcendálja, méghozzá egy ellentétes végletbe, hogy aztán
„megállapodjon”.
A racionalizmus az ész mindenhatóságát vallja, mind
a megismerés, mind a világ konstruálása szempontjából. A
törvényhozó, a szuverenitás, a hatalmi ideológiák omnipotenciájáról
kialakított utópikus tudatnak értelemszerűen megfelel a jog
racionalista racionalizásása. Azonban – mint minden álláspont,
melyet túlfeszítenek – alá is ássa önmagát. Ezért Horváth a
kritikátlan dogmatikus racionalizációval szemben – Weber, Pound,
Cardozo és Laski érdemeire hivatkozva ‑ a kritikai racionalizálásra
hívja fel a figyelmet, amely tudomásul veszi a jog mint tudásforma
ésszerűsítésének léthelyzethez való kötöttségét, történeti,
társadalmi, szociológiai határait, eszmetörténetileg változó
megítélését: vagyis a jog feltételezettségét és feltételes
érvényességét. Horvát racionalizálásnak „az egyszerűsítést, a
leépítést, a takarékosság érvényesítését, az egységesítést,
rendszerezést, fogalmilag következetes kiépítést, az áttekinthetőség
és kiszámíthatóság fokozását, az eredményesség és tervszerűség
emelését, új célgondolatokhoz, szükségletekhez, méltányossági,
erkölcsi eszmékhez való alkalmazkodást” (Horváth, 1933, 2) tekinti.
A minden igényt kielégítő definíció első pillantásra
ellentmondásokkal terheltnek tűnne, ha Horváth nem volna tisztában a
jog racionalizálásának törvényszerűségeivel, melyek közül a
kritériumok relativitását, a folyamat perspektivitását, és annak
transzformációját emeli ki.
A jog racionalizálása ugyanis emberi, alanyi
tevékenység, a célok és eszközök közötti összefüggések helyes,
illetve téves felismeréséből tevődik össze. A kritikai beavatkozó
tisztában van azzal, hogy a racionalitásnak nincsenek abszolút
kritériumai. Minden történeti perspektíva partikuláris, csak
meghatározott részaspektusokat fog fel irracionálisként és
racionálisként. Van, ami formálisan racionális, de materiálisan
irracionális – és fordítva. A logikustól eltérőek a teleologikus és
axiologikus szempontok. Továbbá nem pusztán a tetszésünkön,
erőfeszítéseinken, hanem a körülményeken is múlik, hogy mit tudunk
megvalósítani. Tisztában kell lenni azzal is, hogy a folyamat
szükségszerűen transzformációnak alávetett: a jog egyidejűleg
racionalizálódik és irracionalizálódik.
A kritikai racionalizáció épp azért kritikai
jellegű, mert tervébe, programjába beépíti a jog óhatatlan
irracionalitását. Az így felfogott és fejlesztett jog végképp
leszámol a jog ex nihilo megteremtődésével, egyidejűleg bír
pozitivista és természetjogi hittel. Tudomásul veszi, hogy a jogban
mindig maradnak irracionális elemek: értékek, célok, utópiák, az
eljárás mágiája, sőt a fejletlenebb jog tradíciója. „A jog csak a
társadalom, a kölcsönös kényszer, az emberi tévedés és eltévelyedés
irracionalitásának esetén maradhat egyáltalán racionális” (Horváth,
1995, 307). Amennyiben a jogot tökéletesen lehetne racionalizálni,
akkor az magát a jog feleslegessé válását, pusztulását jelentené:
vagyis a „bölcsek köztársaságának” megvalósulását.
A tudás és jog társadalmi
teljesítmény-összefüggése
Mint azt már rögzítettük, Horváth Barna jogszociológiájában a
műveltség (Wissen= tudás) a jog negyedik legfontosabb társadalmi
alapja, közvetíti és eltéríti az egyéb alapok – a gazdaság, a harc,
a hatalom, az eljárás – teljesítményeit, továbbá a tudás tágabb
fogalmába beletartozik a tévedés és a nem-tudás is.
Amennyiben a technikai jellegű tudásokat vesszük
górcső alá, könnyen belátható, hogy pl. a puskapor, az iránytű, a
nyomtatás nélkül létre sem jött volna (vagy nem ebben a formában) a
hadijog, a tengeri jog, a sajtójog; a földművelés kifejlődése, az
öntözés nélkül a földmagántulajdon vagy a szolgalmi jogok. A tudás
tehát közvetíti a többi alap teljesítményét, de egyúttal mederbe is
tereli, beszabályozza, eltéríti azt ahhoz képest, mintha azok
hatásai közvetlenül érvényesülnének. E közvetítés és eltérítés a
szellemtudományok területén bár rejtettebben, de ugyanúgy
tettenérhető a folyamat. A monoteizmus, a szent és a profán
szétválasztása például összefügg a monarchia kialakulásával; a
nyelvtudomány, az irodalomtörténet, a művészetek fejlődése a
nemzetállamok kifejlődésével; mindezek a szuverenitás, a
centralizáció, az egységes jogrendszer kiformálódásával. A
filozófiai tudás is befolyásolja a jogfejlődést: más jogi világ épül
fel a „túlvilági hit, az akaratszabadság, az autonóm erkölcsiség, s
az eszme elsődlegességének építőköveiből”, mint „az ateizmus, a
determinizmus, az örömelv, az anyag elsődlegességének
építőköveiből”.… Akár napjainkban is születhettek volna Horváth
következő mondatai: „az eutanáziának, a terhességmegszakításnak, a
házasság felbontásának, a szabad szexuális érintkezésnek, a
születésszabályozásnak a személyiség abszolút értékébe vagy a
gondviselésbe vetett hit révén vetnek gátat. A büntetés is másképp
fejlődik a megtorlás, a javító-nevelés vagy a prevenció eszményének
érvényesülésétől függően.” (Horváth, 1995, 308‑309)
S hogy az inadekvát tudásra is hozzunk tőle példát:
„a tudás általi eltérítés olyan nagy történelmi tévedések tartós
hatásaiból is felismerhető, mint például a boszorkányhit, a tortúra,
az alkímia, a vallási, nemzeti vagy faji fanatizmus, az
eretneküldözés, a rabszolgaság, a munkáskizsákmányolás
szükségességébe, a népek közötti örök háborúba, a hatalmi ideológia
uralmába, az idegenek megvetésébe vetet hit.” (Horváth, 1995, 309)
A jogfejlődést értelemszerűen a jogról való tudás
befolyásolja a legközvetlenebbül. Eklatáns példa erre az eltérő jogi
tradíciók, a jogkeletkezés- és természetesen az állam
centralizáltsága, berendezkedésének módja stb. – által befolyásolt
kontinentális és angolszász jogok különbsége. A probléma
megvilágítható az általános jogi meggyőződéseken alapuló eltérő
jogelméleti paradigmák révén is. A sztrikt jogfelfogás pl. akadályát
jelenti a méltányosság kiterjesztésének. De csak akadályát, és nem
lehetetlenségét. A méltányosság uralmát megszenvedi a sztrikt jog,
azonban az a jogdogmatikai tipizálásban mégiscsak megjelenik. A
törvénypozitivizmus szillogizmuselmélete szerint a „bírók csak a
törvény szavait kimondó szájak”, azonban a döntési kényszer
következtében a logikai értelmezés fokozatos kitágításával – s
tegyük hozzá: a judiciumért való felelősségvállalás okából – ha
szerény mértékben is, de mégiscsak megjelenik a bírói jogalkotás,
kialakul egyfajta precedensjog.
A formalizmus a jog lényegét egyértelműen az a
priori formában pillantja meg. Horváth Barna szerint ez mégis
magában rejti azt a paradoxont, hogy: „egyfelől… egy olyan elfedő,
igazoló, állagmegőrző ideológiát jelent, amely eltéríti a fejlődés
materiális posztulátumokban gyökerező irányzatait. Másfelől viszont
– épp a tartalommal szembeni közömbössége folytán – a tartalom által
meghatározott fejlődési törekvések közvetítője is, mivel egyazon
közömbösséggel képes eltűrni minden tetszőleges tartalmat.”(Horváth,
1995, 311) Ehhez hasonlóan a pozitivizmus elfajult formája, az
imperatív jogelmélet is megőrzőleg hat azáltal, hogy vagy a
fejlődést értelmezi megparancsoltként, vagy a konkrétan elrendeltet
értelmezi jogként – függetlenül attól, hogy az ténylegesen
érvényesül-e. Azonban a szokások, az élő jog elfojtásával
bármennyire is akadályozza a jogfejlődését, a megparancsoltság,
illetve a parancsok fejlődéshez való igazításának fikciójával
mégiscsak át tudja hidalni a „Law in Books és Law in Action” közötti
szakadékot.
A közvetítés és eltérítés egyidejű teljesítményei a
természetjogban is megmutatkoznak. A forradalmi természetjogi utópia
a pozitív jog feltétlen elutasítását jelenti. Így volt ez a polgári
forradalmak idején is. Ez az utópia közvetítette a gazdaság, a harc,
a hatalom teljesítményeit pl. az emberi jogok követelésével.
Ugyanakkor kodifikálásuk, vagyis pozitiválódásuk eltérítőleg is hat,
mert a jog csak azt és annyit enged be, amennyi illeszkedik a
dogmatikus felépítményébe: vagyis forradalmi jellegét fokozatosan
elvesztve igazoló jellegű természetjogi ideológiává válik. Ennek
megfelelően a tudás addig közvetíti más fejlődési tényezők
teljesítményét, amíg azokkal adekvát, ezzel szemben, ha inadekváttá
válik, akkor eltéríti azt, vagyis adekvátságának elvesztésével
párhuzamosan a jogfejlődés számára nyújtott teljesítménye ugyancsak
csökkenő jellegű (Szilágyi, 2013).
Mindeddig a tudásnak a jog számára nyújtott
teljesítményével foglalkoztunk. Ugyanakkor az objektivációk és a jog
közötti kapcsolat nem egyirányú, hanem reflexív: vagyis a gazdaság,
a harc, a hatalom, a tudás teljesítményei csak azáltal lehetségesek,
hogy a jog mint legfejlettebb eljárás saját teljesítményét
rendelkezésre bocsátja ezen objektivációk, illetve eljárások
számára.
A tudást tekintve ez azt jelenti, hogy annak
társadalmi szervezete a jog teljesítménye. (De nem maga a tudás!) „A
jogi apparátus mélyrehatóan befolyásolja a tudást: vagyis a kutatás,
tanulás, oktatás, közlés és terjesztés növekedését, hatásosságát,
szabadságát és kölcsönösségét. A releváns, előnyben részesített,
propagált és megkövetelt tudás kiválasztása, csakúgy, mint az
irrelevánsnak és veszélyesnek, elfojtandónak tartott tudásé, a jogi
apparátus közvetítésével játszódik le, s a hatást is ezen keresztül
képes gyakorolni.” (Horváth, 1995, 314) Mindig vannak „veszélyes”
tanok, és vannak „uralkodó” tanok. A társadalmi tudást a jog a
közoktatáson, a kutatómunkán, a tudományos intézetek, a sajtó, a
propaganda változatos támogatásán vagy akadályozásán keresztül
rendkívüli mértékben meghatározza. Horváth Barnával, Max Weberrel,
de a magyar Bónis Györggyel együtt ki kell itt emelnünk olyan, a jog
tudásszociológiája szempontjából fontos momentumokat, mint az
egyetemi és teokratikus jogászképzés, az ügyvéd kar, a bíró
tevékenységére vonatkozó szabályozás, a bürokrácia nem ideáltipikus,
hanem történeti állapota, a jogszabályszerkesztés, jogi tanácsadás
és nem utolsósorban a jogtudomány jogra, jogfejlesztésre való
hatása. A tudás ezek által való tervszerű formáltsága, előre
meghatározottsága, sőt, a propaganda – a neveléshez hasonlóan – a
jogrend olyan garanciájának bizonyul, amely megbízhatóbb, mint
bármely szankció, büntetés, fizikai kényszer.
Jóllehet a jog szervező teljesítménye fontos a
társadalmi tudás szervezetére nézve, de nem terjed ki a tudás minden
szegmensére, sőt, a legdöntőbbekre alig. Ezt azt jelenti, hogy a jog
csökkenő szervező teljesítményt nyújt az igazság megismerése felé
vezető úton: vagyis minél inkább „leszabályozzuk” az ismeretszerzést
és átadást, az alkotást, vagyis a tudást, annál inkább akadályozzuk
szabad fejlődését. „Az igazság és az új gondolatok még a
legművészibben kimunkált szervezetet is forradalmasíthatják. Üldözés
és elnyomás által válnak erőssé és hatalmassá, míg a szervezett
gondolati tevékenység könnyen rutinba fullad, bürokratizálódik,
politizálódik, denaturalizálódik, szükségképpen terhelt a
tehetetlenség mozzanatával. A spontán nem helyettesíthető a
kierőszakolttal és kimódolttal. Tudás dolgában az utolsó szó mindig
a nem támogatott igazságé és a szabad gondolkodásé.” (Horváth, 1995,
315)
A szervezet előtt szükségszerű tévedései miatt rejtve marad a tudás
végső titka.
Kulcsszavak: tudás, jogról való nem-tudás, tradíció, jogi mágia,
kinyilatkoztatás, jogi utópia, recepció, kritikai racionalizálás,
tudás társadalmi szervezete
IRODALOM
Cs. Kiss Lajos (1998): Utópia és valóság.
Jogtudományi Közlöny. 12, 38–44.
Horváth Barna (1928): Természetjog és
pozitivizmus. Társadalomtudomány. VIII, 212–247.
Horváth Barna (1932): Jogbölcseleti
jegyzetek. (Összeállította: Tézsla József) Szent István-Társulat Rt.
szegedi fiókja, Szeged
Horváth Barna (1933): A jog
racionalizálása. Stephanium Nyomda, Budapest
Horváth Barna (1934): Rechtssoziologie.
Probleme der Gesellschaftslehre und der Geschichtslehre des Rechts.
Grunewald, Berlin
Horváth Barna (1937): A jogelmélet
vázlata. Szeged Városi Nyomda és Könyvkiadó Rt., Szeged
Horváth Barna (1939): Az utópia értelme.
Grill Károly, Budapest
Horváth Barna (1947): A tudomány
felszabadítása. Huszadik Század, Budapest, 3. sz. különlenyomat.
Horváth Barna (1995): Jogszociológia. A
jog társadalom-és történelemelméletének problémái. (Fordította:
Zsidai Ágnes) Osiris, Budapest
Szilágyi Péter (2013): A természetjog és a
jogpozitivizmus lehetőségei és korlátai napjainkban. In: Szilágyi
Péter: Jogbölcselet és jogi dogmatika. ELTE Eötvös, Budapest
Szmodis Jenő (2012): Multidiszciplináris
jogi tanulmányok. Jogról az evolúciótól a kultúráig. Bíbor, Budapest
Weber, Max (1925): Rechtssoziologie. In:
Weber, Max: Wirtschaft und Gesellschaft. J. C. B. Mohr (P. Siebeck),
Tübingen
Zsidai Ágnes (2008): A Tiszta
Jogszociológia. Horváth Barna szinoptikus jogbölcselete. Szent
István Társulat, Budapest
LÁBJEGYZETEK
1 Az ELTE Állam- és
Jogtudományi Karán, 2012. december 13-án megrendezett Gábor
Luca-emlékkonferencián elhangzott előadás továbbfejlesztett szövege.
A cím idézet Horváth Barnától (Horváth 1947, 4.)
<
2 Themisz görög istennő
Uránusz és Gaia lánya, az igazság ügyében segédkezett Zeusznak
rendet tartani a természetben és az emberek között.
<
|
|