meghatározzák. A befektetők ezek ismeretében
dönthetnének az egyes projektek megvalósításáról. Egy ilyen
programmal elérhető lenne, hogy az ország vízenergia-potenciálja a
társadalom teherviselő és befogadóképességét is figyelembe véve a
lehető legnagyobb mértékben legyen kihasználva
A program kidolgozása során az előítéletek ellenére
nem kerülhető meg a Bős–Nagymaros-megállapodás rendezése. Az eredeti
tervek szerint két erőműből álló erőműrendszer felső egysége, a Bősi
Erőmű 1992-ben elkészült. A Duna elterelése Magyarország számára
hátrányos módon, az eredeti Duna-meder vízellátásának szabályozását
(a félig elkészült dunakiliti zsilip ellenére) is szlovák területen
megoldva, az ún. C variáns szerint megtörtént. A vita ma sincs
lezárva. Nincs megállapodás a Hágai Nemzetközi Bíróság 1997.
szeptember 25-i határozatának rendelkező részében megállapított
közös üzemeltetési rendszerről, a kölcsönös kártérítésekről és a
költségek rendezéséről. Ennek hiányában nem részesülünk a Bősi
Erőműből a vízszintkülönbség, vízhozam alapján járó mintegy évi 1000
GWh villamosenergia-termelésből.
Tározós erőművek
Magyarország azon kevés ország közé tartozik, ahol nem működik
tározós vízerőmű. Egy ilyen létesítmény már eddig is elősegíthette
volna a villamosenergia-rendszer primer és szekunder szabályozását,
a napi terhelés kiegyenlítését, csökkentve ezzel a hagyományos
erőművek szén-dioxid-kibocsátását is.
Az időjárásfüggő megújuló erőművek elterjedése és
létesítésük ösztönzése egész Európában az energiatározó-kapacitás
bővítésének irányába hat (Eurelectric, 2011b). A megújuló energiára
alapozó jövőbeli német energiaellátás a 2050-re tervezett 160 000 MW
megújuló erőmű mellett több mint 30 000 MW (elsősorban norvégiai)
tározós erőművel számol (URL3). A várható üzemviszonyok elemzése
szerint mintegy ±20 000 MW folyamatosan igénybe vehető órás, napi
tartalékra lehet szükség (Doll – Kruhl, 2012). Minden kedvező
adottságú tagállam a tározós erőművek kapacitásának fejlesztésére
készül. Ausztriában további 5000 MW tározós vízerőmű létesítését
tervezik, Svájcban 2140 MW kapacitás van építés alatt, és 1330 MW
engedélyezését készítik elő (Doll – Kruhl, 2012). Az épülő svájci
projektek fajlagos beruházási költsége 1,15–2,1 M EUR/MW között van.
Az engedélyezési fázisban lévő projektek fajlagos költségét 0,87–1,5
M EUR/MW értékre becslik (Stettler, 2012). Figyelemre méltó, hogy a
piacnyitás óta egyes tározós erőművek kihasználása több mint a
duplájára nőtt, eléri a 2000 óra/év értéket (Doll – Kruhl, 2012).
A hazai villamosenergia-rendszer szabályozása
jelenleg még megoldható hagyományos erőművekkel, a piac regionális
irányban történő bővülése, illetve az időjárásfüggő megújuló
erőművek hazai részarányának növekedése (mintegy 600–650 MW
beépített teljesítőképesség elérése2)
azonban már a közeljövőben elkerülhetetlenné teszi az energiatárolás
hazai megoldását is. Erre többféle technológia ismert, a szakmai
közvélemény azonban egyértelmű abban a tekintetben, hogy a nagyobb
léptékű, napi kiegyenlítésre is alkalmas megoldások közül jelenleg a
tározós vízerőművek jelentik a gazdasági optimumot (Eurelectric,
2011a, 2012a). Ilyen erőmű-kapacitások elvileg külföldön is
leköthetők, erre az UCTE-szabályzatok is lehetőséget biztosítanak,
az átviteli hálózatokra vonatkozó jelenlegi szabályozás azonban
nehézkessé és költségessé teszi a zárt hurkú szabályozásban történő
igénybevételt. Emiatt a nemzetközi kereskedelemben külföldi
berendezések primer és szekunder szabályozásként történő
igénybevételére még nincs gyakorlati példa. Tercier szabályozásként
már a rendszerváltást megelőzően is kötöttünk ügyleteket.
Megfelelő nagyságú hazai szabályozó erőmű hiányában a megújuló
termelő berendezések gyors teljesítményváltozásának kiegyenlítésére
szolgáló forrásokat külföldről kellene igénybe venni. Ezzel a hazai
fogyasztók külföldi beruházásokat finanszíroznának. A
határkeresztező kapacitások igénybevétele miatt az igénybevétel
költsége is bizonyosan nagyobb lenne egy hazai berendezés
költségénél.
A rendszerváltást követően a piaci szereplők több
helyszínen vizsgálták szivattyús energiatározók létesítését, ám
egyik projekt sem jutott el az érdemi előkészítési és engedélyezési
szakaszba. Az egyes projektek esetében ennek különféle okai (az
érintett közvélemény fogadókészsége, környezeti feltételek,
„lopakodó” szabályozás stb.) voltak. A szerző véleménye szerint az
energiarendszer megfelelő, a fogyasztók számára legkisebb költséggel
megvalósítható szabályozása közérdekű cél. Ezért a megoldáshoz
szükséges legkedvezőbb technológia, ezek optimális helyszínének
kiválasztása állami feladat. A piaci szereplők feladata a
létesítmények gazdaságilag leghatékonyabb kialakítása a szóba jöhető
helyszíneken.3 Az optimális
technológiák és szóba jöhető helyszínek kiválasztása a projektek
várható előkészítési és megvalósítási idejére tekintettel nem tűr
halasztást, mivel a megújuló energia részarányának az EU által
elvárt növekedése miatt a rendszer szabályozása energiatárolás
nélkül megoldhatatlanná válhat. Az átmenetileg felesleges
tárolókapacitások értékesítése pedig Svájchoz, Ausztriához hasonlóan
kedvező piaci lehetőséget is jelenthet.
A szivattyús tározók létesítését ellenzők gyakran
arra hivatkoznak, hogy a villamos hajtású, akkumulátorokkal
felszerelt gépjárművek majd átveszik a szivattyús tározók szerepét,
így nincs is szükség ilyen berendezések létesítésére. A szabályozási
igényeket és a rendelkezésre álló technológiákat vizsgálva azonban
egyértelmű (Doll – Kruhl, 2012), hogy a gépjármű-akkumulátorok a
tározós erőművek szerepét nem tudják átvenni. Az egyéb megoldások
(többletenergia sűrített levegőként történő tárolása, nagy
akkumulátortelepek) alkalmasak lehetnek azonos feladat megoldására,
azonban lényegesen drágábbak.
A befektetők szempontjából legfontosabb kérdés,
hogy az esetlegesen megépítendő tározós erőmű megtérülhet-e a
várható piaci viszonyok mellett. Alapvetően kétféle értékesítési
lehetőség van: különféle szabályozási tartalékok biztosítása,
illetve napon belüli, napi terheléskiegyenlítés képzelhető el.
Szabályozási tartalékként az egyéb szóba jöhető
forrásokkal kell versenyképesnek lenni. A hazai rendszerirányító
által 2011 végén szabályozókapacitások beszerzésére lefolytatott
pályáztatás eredménye (3. táblázat)
alapján
évente 23–40 M Ft/MW értékre becsülhető az értékesítési sor elején
álló, biztosan lekötésre kerülő különféle tartalékok rendelkezésre
állásáért várható bevétel. Így egy 300 MW-os tározós erőmű
szabályozókapacitásának sikeres, teljes értékesítése esetén 6,9–12
Mrd Ft éves bevételre számíthat.
A szabályozási feladatok ellátásához és a
terheléskiegyenlítéshez szükséges energiatárolás költségeinek,
illetve a kisütés hasznának becsléséhez a töltő- és kisütőenergia
várható árából lehet kiindulni. Egy, a HUPX-energiatőzsde 2012. évi
első félévi áralakulásához hasonló piaci környezetet feltételezve a
következők állapíthatók meg:
• a hajnali völgyidőszakokban 1–5 óra között az
átlagos ár mindig kisebb, mint a csúcsidőszaki (8-20 óra közötti)
ár, de hétvégeken bizonyosan hosszabb az optimális töltési időszak;
• gyakran előfordul 0 Ft/kWh ár, az ilyen árazású
időszakok részaránya a megújuló energia időjárásfüggő termelése
részarányának növekedésével nő (sőt Németországban már negatív árak
is kialakulnak időről időre);
• a csúcsidei és völgyidőszaki ár különbsége a
hatásfokot, a rendszerirányító részére a töltéshez felhasznált
villamos energia mennyisége után térítendő
átviteli-rendszerirányítási díjat (1,519 Ft/kWh) és a rendszerszintű
szolgáltatások díját (0,702 Ft/kWh) figyelembe véve esetenként
negatív (8. ábra).
Feltételezve, hogy az év második részében is
átlagosan azonos napi hozamok alakulnak ki, 1 MW szivattyúzási
teljesítményre vonatkoztatva 21 600–22 500 EUR (6,4–6,7 M Ft); 300
MW esetén 1900–2000 M Ft árbevétel lenne évente elérhető. A töltési
időszak megnövelésével, a kisütési időszak napon belüli optimális
megválasztásával a terhelés kiegyenlítéséből elérhető haszon
bizonyosan növelhető lenne. (9. ábra) A
berendezés szabályozási célra való értékesítéskor a kisütési energia
ára is kismértékben bizonyosan eltéríthető a piaci áraktól. A
szabályozóteljesítmény utáni és a kiegyenlítés után várható
árbevételeket összegezve, egy 300 MW teljesítményű tározós vízerőmű
a mai piaci feltételrendszerben 8,8–14 Mrd Ft éves bevételre
számíthat. A telepítési lehetőségektől, költségektől függ, hogy
ekkora bevétel mellett gazdaságilag életképes lehet-e egy tározós
vízerőmű.
A szivattyús tározók működési feltételrendszere és
ebből adódóan jövedelmezősége más tagállamokban is ellentmondásos.
Az Eurelectric 2012-ben közzétett javaslatai (Eurelectric, 2012a)
indokoltnak tartják:
• A hálózathasználati díjak megszüntetését a
tározós erőműveknél, mivel több európai tagállamban a tározó töltése
és a villamos energia értékesítése során is hálózathasználati díjat
kell fizetni. Ez korlátozza a tározós erőművek kihasználását.
• A tározós erőművek más tárolási technológiákkal
egyenértékű kezelését, mivel a jelenlegi tagállami szabályozások,
illetve az Infrastruktúra csomag más tárolási technológiákat
részesít előnyben a fejlesztési források elosztásánál.
• A tározós erőművek versenypiaci elemként történő
üzemeltetését, mivel az ENSO-E tízéves hálózatfejlesztési terve
felveti a tározós erőművek rendszerirányítói tulajdonlását és
szabályozott eszközként történő kezelését.
• A tározós erőművek környezetvédelmi megítélésének
megfontolását az alacsony karbonkibocsátással járó
villamosenergia-ellátásra való áttérés során, tekintettel arra, hogy
a jelenlegi európai szabályozás (Natura 2000) akadályozza az előnyök
és hátrányok objektív, eseti megítélését.
A meglévő szivattyús tározós erőművek jobb
kihasználását elősegítené egységes európai piac létrehozása, ennek
részeként a szabályozókapacitás nemzetközi kereskedelmének
szabályozások által már biztosított tényleges megvalósulása. A
kereskedelem nyomán transzparenssé váló árak elősegíthetnék a
potenciális új létesítmények értékelését is.
Összefoglalva: a hazai vízenergia-potenciál érdemi
hasznosítása nagyobb állami szerepvállalást igényel. Ennek nem az
egyes projektek megvalósítására (amely a befektetők feladata), hanem
az egyes vízfolyásokon lehetséges vízerőművek helyére, megvalósítási
feltételrendszerére, illetve a tározós erőművek potenciális
helyszínének meghatározására, elsősorban az ökológiai szempontokat
alapul véve, és a versenyképes befektetéseket ösztönző szabályozási
környezetre kell kiterjednie. A komplex szemléletmód igényli a
vízenergiával kapcsolatosan a társadalomban meglévő előítéletek
csökkentését is. Állami szerepvállalás hiányában az energetikai
potenciál csak részben hasznosul, az alacsony karbonkibocsátású
energiatermelésre történő átállás fajlagosan jóval többe kerül.
Kulcsszavak: vízenergia, kis erőművek, tározás erőművel, átvételi
árak, árbevételi lehetőségek
IRODALOM
Barta Judit – Bíró P. – dr. Hegedüs M. –
Kapros Z. – Unk J.-né (2011): A megújuló energia hasznosítási
cselekvési terv hatásai a hazai villamos energia piacra. (GKI
Energiakutató és Tanácsadó Kft. Energiapolitikai Füzetek XXIV) GKI,
Budapest •
WEBCÍM
Büki Gergely – Lovas Rezső (szerk.)
(2010): Köztestületi Stratégiai Programok. Megújuló energiák
hasznosítása. MTA Energiastratégiai Munkabizottság, MTA, Budapest •
WEBCÍM
Doll, Markus – Kruhl, Jürg (2012):
Energiespeicherung. VGB PowerTech. 5, 55–60.
Eurelectric (2011a): Flexible Generation: Backing up Renewables.
Eurelectric Report. October, D/2011/ 12.105/47 •
WEBCÍM
Eurelectric (2011b): Hydro in Europe:
Powering Renewables. Eurelectric Report. November, D/2011/12.105/41
•
WEBCÍM
Eurelectric (2012a): Europe Needs Hydro
Pumped Storage: Five Recommendations. Eurelectric Briefing Paper.
May, D/2012/12.105/19 •
WEBCÍM
Eurelectric (2012b): Decentralised
Storage: Impact on Future Distribution Grids. Eurelectric Report.
June, D/2012/12.105/29 •
WEBCÍM
Stettler, Andreas (2012): Projects for
Pumped Storage Plants—A New Battery for Europe. VGB PowerTech. 5,
61–63. •
WEBCÍM
Szilágyi Ferenc (2003): Mérnökgeológia
(Felkészülési anyag), BME Építőmérnöki Kar Vizi Közmű és
Környezetmérnöki Tanszék, Budapest
Turán György (1963): Az ikervári, 1896-ban
létesített, egyenáramú soros elosztórendszer. Elektrotechnika. 56,
5, 215-226. •
WEBCÍM
URL1
URL2
URL3
LÁBJEGYZETEK
1 Személyes érintettség
okán a hagyományokat a Zala folyó példáján mutatom be. Az egykori
malmokat, környezetüket részletesen a világhálón elérhető Malmok a
Zalán, a Zala folyó vízimalmai honlap (URL1) mutatja be, amely a dr.
Izsák János, Kummer Gyula és Hajdu Imre kezdeményezésére indult,
hagyományfeltáró munkát tükrözi. <
2 A magyar szabályozási
piac működése. Kézirat, Budapest, 2012. <
3 A javasolt
megoldás jellemző példája az új atomerőművek helyszínének
kiválasztása és befektetők részére történő odaítélése az Egyesült
Királyságban. <
|