Mióta a tudomány művelése életpályává vált, egyre
inkább felmerül az igény a tudománnyal foglalkozók teljesítményének
valamiféle értékelésére, ha lehetséges, kvantitatív módon. Ezzel
kapcsolatban a Wikipedia a következőképpen foglalja össze a
kialakult helyzet lényegét: „A tudománnyal foglalkozók
teljesítményének mérése sok vitát vált ki, és gyakran ellentmondásos
eljárásokat eredményez. A tudományos alkotómunka egyik
megnyilvánulása az új eredmények publikálása. A legismertebb
tudománymetriai mérési eljárások a publikációk mennyiségét,
minőségét és visszhangját próbálják meg számszerűsíteni.”
Hazánkban is folyik a vita, különösen abban a
tekintetben, hogy a bibliometria (tudománymetria) módszerei mennyire
megbízhatóak az egyéni tudományos teljesítmény értékelésében. A
Magyar Tudományban legutóbb Csaba László, Szentes Tamás, és Zalai
Ernő azt az alapvető kérdést járta körül, hogy Tudományos-e a
tudománymérés? (Csaba et al., 2014), míg Vincze Imre beszédes,
Tigrislovaglás című cikkében Széchenyi István mottója („…az öncsalás
esztelenség” ) szellemében arra a következtetésre jut, hogy „igen
nagy egységek esetén is (mint teljes tudományterületek) téves,
félrevezető következtetésekre juthatunk nem jól átgondolt
alapdefiníciók (mint például a tudományos teljesítmény át nem
gondolt definíciója) használatával.” (Vincze, Magyar Tudomány,
2014/11, 1345. o.).
A kérdés élénken foglalkoztatja a nemzetközi
kutatói közösséget is, és 2012 decemberében az Amerikai
Sejtbiológiai Társaság San Francisco Declaration on Research
Assessment: Putting Science into the Assessment of Research (DORA)
formájában tette közzé véleményét a szóban forgó témáról (URL1).
A deklaráció leszögezi: „A tudományos kutatás eredménye sokféle és
változatos formában jelenhet meg, beleértve új eredményekről
beszámoló publikációt, adatokat, reagenseket és szoftvert, szellemi
tulajdont és magasan képzett új kutatók képzését. A kutatást
támogató ügynökségeknek, intézeteknek, amelyek kutatókat
alkalmaznak, valamint a tudósoknak maguknak is szükségük van arra,
hogy értékeljék a tudományos eredmények minőségét és hatását. Ezért
elsőrendű fontosságú, hogy a tudományos eredményeket pontosan
mérjék, és bölcsen értékeljék.”
Az eredmények értékelésével kapcsolatban a
legfontosabb kijelentés: „A folyóirat impaktfaktort gyakran
használják elsődleges paraméterként, amellyel egyének és intézmények
tudományos teljesítményét hasonlítják össze. A
folyóirat-impaktfaktort, ahogyan azt a Thomson Reuters meghatározta,
eredetileg azért hozták létre, amely a könyvtárosok tájékozódását
segítse a folyóiratok beszerzésénél, nem pedig, hogy a cikkekben
ismertetett kutatások eredményeinek mértéke legyen.”
A deklaráció fontos ajánlásokat fogalmaz meg a
kutatást támogató ügynökségek, akadémiai intézmények, egyéb
tudományos kutatással foglalkozó szervezetek, valamint a kutatók
részére az eredmények értékelésével kapcsolatban. Ezek közül érdemes
a kutatók számára tett ajánlásokat idézni:
„– Olyan bizottság tagjaként, amely döntéseket hoz
a kutatások támogatása, állások betöltése vagy előléptetés ügyében,
az értékelést a tudományos tartalom és ne a publikációs adatok
alapján végezzék.
– Amikor az szükséges, az elsődleges irodalmat
idézzék, amelyben a megfigyeléseket elsőként közlik, ne a témáról
írt összefoglaló cikkeket, hogy az érdemet elismerjék, ha annak
helye van.
– Az egyének által publikált kutatási eredmények
hatásának bizonyítékaként többféle, a cikkekre vonatkozó metrikát és
indikátort használjanak.
– Vonják kétségbe azokat a kutatásértékeléseket,
amelyek helytelenül a folyóirat impaktfaktoron alapulnak, és
népszerűsítsék azt a gyakorlatot, amely a specifikus kutatási
eredmények értékére és hatására összpontosít.”
Az Európai Akadémia 2013 májusában, egy
Stockholmban tartott nemzetközi szimpóziumon megvitatta a kérdést és
a következő állásfoglalást bocsátotta ki (URL2):
„Az Academia Europaea mint az Európai Akadémia
megvitatta a fenti deklarációt, és támogatja annak általános
irányát. A deklaráció ki fogja váltani a már nagyon hiányolt vitát a
metrikus módszerek használatáról a tudományos kutatás értékelésében.
Határozottan támogatjuk azt az ajánlást, hogy a folyóiratokra
támaszkodó metrikát – mint az impaktfaktorokat – ne használják a
kutatók egyéni teljesítményének értékelésére. Az Európai Akadémia
továbbra is aktív figyelemmel fogja kísérni a fejleményeket.”
Talán nem érdektelen a hazai olvasók számára néhány
figyelemre méltó szemelvényt szó szerint idézni e témáról Lars
Walløe, az Európai Akadémia elnöke The Meaning of Excellence and the
Need for Excellence in Research című előadásából, amelyet 2009
szeptemberében, egy Wrocławban rendezett tanácskozáson tartott (
URL3).
„Az értékelési folyamatban sok tudós és majdnem
minden egyetemi és kutatási szervezeti adminisztrátor imádja a
különféle bibliometriai eszközöket. Ennek igen egyszerű a
magyarázata. A »bürokrácia« szeretne egy egyszerű kvantitatív
eszközt, amely a számítógép és az internet segítségével »objektív«
mértékét szolgáltatná a kiválóságnak. Mindazonáltal, a kiválóság
nincs közvetlen kapcsolatban annak a folyóiratnak az
impaktfaktorával, amelyben a munkát közölték, a hivatkozások,
valamint a publikált cikkek számával, sem pedig a még bonyolultabb
bibliometriai indexekkel. Természetesen létezik valamiféle
korreláció, azonban véleményem szerint gyengébb, mint azt sokan
hinni szeretnék, és ezeknek az eszközöknek kritikátlan használata
könnyen vezethet téves következtetésekhez. Például egy folyóirat
impaktfaktorát alapvetően a közölt legjobb cikkek határozzák meg,
nem pedig a sokkal nagyobb számú közönséges cikkek. Nagyon is jól
tudjuk, hogy még az olyan nagy impaktfaktorú folyóiratok, mint a
Science és a Nature is vagy más speciális szakterület hasonló
folyóiratai időről időre publikálnak kevésbé kiváló cikkeket is.”
|
|
Hogyan lehet akkor megállapítani, mi számít
kiemelkedő teljesítménynek? Erről Lars Walløe a következőképpen
vélekedik:
„Elnézést ezért a közhelyért – de sok módja van
annak, hogy jó tudományt vagy kiváló tudományt műveljünk. Az egyik
kutató új hipotézist fogalmazhat meg egy régebbi, tévesnek bizonyult
hipotézis alapján. Az is fontos eredmény lehet, ha egy érintett
kutató nem képes igazolni saját hipotézisét. Más tudósok fontos új
módszereket vagy berendezéseket fejlesztenek ki, vagy a szakterület
már bevett módszereivel aprólékos adatgyűjtést végeznek a
laboratóriumban. Hasonló módon, egy új hipotézis ellenőrzéséhez
összegyűjteni a szükséges adatokat, vagy a megfelelő kísérletet
elvégezni valaki más hipotézisének ellenőrzésére szintén lehet
kiemelkedő és értékes eredmény. Más emberek publikált vagy
publikálatlan eredményeinek kritikus újraelemzése az eredeti
szerzőkre való hivatkozással fontos új felismerésekhez vezethet, és
kiváló tudományos teljesítménynek számíthat. Sokféle tudományos
tevékenység létezik, amely kiemelkedő lehet, ha a megfelelő módon
végzik. Érdekes módon, még egy olyan hipotézis megfogalmazása is
értékes eredmény lehet, amely később hibásnak bizonyul. Hadd
emlékeztessek arra, hogy Sir John Carew Eccles, a jól ismert
ausztrál neurobiológus hosszú ideig azt hitte, hogy a neuronok
közötti kapcsolat elektromos természetű, nem pedig kémiai, ahogy ezt
ma már tudjuk. Hibás hipotézisét először különféle kísérleti
munkákkal igyekezett igazolni, amelyeket sok éven át publikált,
azonban bebizonyosodott, hogy téved, ezért megváltoztatta
álláspontját. Végül ezért a munkásságért később fiziológiai és
orvostudományi Nobel-díjat kapott, amely nagyszerű példája annak, mi
számít kiváló eredménynek a kutatásban.”
Nos, a felvetett probléma rendkívül aktuális, és
talán érdemes lenne ezt a deklarációt nálunk is alapos vita tárgyává
tenni. Ma a hazánkban uralkodó nézet szerint, ha valaki sokat
publikál, és eredményeire nagyszámú hivatkozás van a
szakirodalomban, akkor az illető szakterülete kiemelkedő művelőjének
számít. A probléma fontosságát illetően két meghökkentő tényt
érdemes azonban megemlíteni. Peter Higgs, a róla elnevezett bozon
létezésének megjósolója, elnyerte a 2013. évi fizikai Nobel-díjat,
teljes életműve azonban mindössze huszonöt (!) publikációból áll.
Ilyen termelékenységgel nem biztos, hogy sikerrel pályázhatna
OTKA-támogatásra. Egy másik végletnek az az eset felel meg, amelynél
az egyik „ezerszerzős” szakterület kiemelkedő idézettséggel
rendelkező kutatója sikertelenül szerepelt a doktori vizsgáján (URL4).
Egy külön kategória is figyelmet érdemel, amikor a
sokszerzős cikkek szerzői között olyan kutató is szerepel, aki
csupán munkahelyi vezető beosztásának köszönhetően osztozik a
dicsőségben, érdemi munkát nem végzett. Erre vonatkozóan Beck Mihály
akadémikus számol be a tudományos termelékenység világrekordjáról
(Beck, 2006): „A rekordot valószínűleg Jurij Tyimofejevics
Sztrucskov, az 1995-ben elhunyt, egyébként minden bizonnyal kiváló
orosz krisztallográfus, a szerves vegyületek kristályszerkezetének
kutatója tartja. Összesen több mint kétezer tudományos közleményen
szerepel a neve, csak az 1981 és 1990 közötti tíz évben 948
közleménye jelent meg. Azaz átlagosan 3,9 naponként »írt« egy
dolgozatot. Ebben a termékenységben annak jutott a legnagyobb
szerep, hogy a Szovjetunióban egyedül az általa vezetett intézetben
volt olyan berendezés, amellyel ezeket a vizsgálatokat el lehetett
végezni, és természetesnek vette, hogy ráírta a nevét azokra a
közleményekre is, amelyek létrejöttében egyéb szerepe nem volt. Ezt
a rendkívüli termékenységet 1992-ben a gunyoros irodalmi IgNobel-
díjjal »jutalmazták«.”
Fontos hangsúlyozni, hogy a tudománymetriai
módszerek alkalmazása előtti időben, de még napjainkban is, a
szakmai, kutató közösség mindig meglehetősen nagy biztonsággal (ha
úgy tetszik, pontosan) értékelni tudta (tudja) az egyes kutatók
szakmai kvalitásait és eredményeit, és soha nem fordult elő az
értékelésben a fentiekben említett, két végletet megvalósító
„kisiklás”. Erre való tekintettel talán több figyelmet kellene
szentelni a tudományos teljesítmény értékelésénél a szakmai közösség
véleményének is! Természetesen szükség van objektív mérőszámokra is,
amelyek megalapozhatják a teljesítmény értékelését, és jól tükrözik
az átlagos tulajdonságokat. A szakmai közösség véleménye a kiugró,
az átlagtól jelentősen eltérő teljesítmények értékelésében nyújthat
segítséget. A tudományos teljesítmény értékelése azonban elsősorban
a hazai tudományos közösség, az Akadémia feladata és érdeke is
egyben. Ezt az igényt Vincze Imre a következőképpen fogalmazta meg:
„…egy olyan nagy közmegbecsülésnek örvendő intézmény, mint az MTA,
akkor tarthatja meg az emberek bizalmát, ha saját
intézményhálózatának teljesítményét is kritikával és a lehető
legobjektívabb módon értékeli.”
A tudományos teljesítmény értékelésének
„metrizálása” felvet egy érdekes elvi kérdést is. Vajon a művészi
teljesítmény (zene, festészet stb.) hogyan lenne értékelhető
alkalmas „művészetmetriai” paraméterek segítségével? Vajon egy
termékeny karikaturistának például jobbak lehetnének-e a mutatói,
mint Picassónak? Szerencsére ez már nem az MTA, hanem a Magyar
Művészeti Akadémia gondja.
Kulcsszavak: tudományos teljesítmény értékelése, egyéni
teljesítmény, tudománymetria, sokszerzős cikkek, mérési módszerek,
folyóirat-impaktfaktor, szakmai közösség véleményének
figyelembevétele, objektív értékelés
IRODALOM
Beck Mihály (2006): Mit jelentenek a
tudománymetriai számok? Élet és Irodalom. augusztus 4. L, 31, •
WEBCÍM
Csaba László – Szentes T. – Zalai E.
(2014): Tudományos-e a tudománymérés? Megjegyzések a tudománymetria,
az impaktfaktor és MTMT használatához. Magyar Tudomány. 4, 442–466.
•
WEBCÍM
Vincze Imre (2014): Tigrislovaglás. Magyar
Tudomány. 11, 1345. o.
|
|