A Magyar Tudomány 2014. októberi számának
Könyvszemléjében jelent meg Gyarmati György írása (1274–1278. o.)
Alex Bandy A csokoládé-gyilkosság. Egy filozófus másik élete
(Budapest: Akadémia, 2014) című könyvéről. (Az eredeti angol cím
kifinomultabb és szellemesebb volt: Chocolate and Chess: Unlocking
Lakatos.) Mind a könyv, mind a recenzió bemutatja, hogy Lakatos
(Lipschitz) Imre (1922– 1974), a London School of Economics-on
tanító, iskolateremtő tudományfilozófus milyen mocskos szerepet
játszott másik (helyesebben: előző) életében: az 1944 és 1956
közötti Magyarországon kommunista funkcionáriusként és besúgóként
sok ember életét tette tönkre. Sajnos, az ismertetésben – Lakatos
megítélésén túlmenően – olyan súlyos megállapításokat találtam,
amelyek mellett nem mehetek el szó nélkül. Magával az ismertetett
könyvvel nem foglalkozom.
Lehet elmarasztalni a hazai náciellenes mozgalmak
kommunista vagy akár szociáldemokrata tagjait későbbi tetteikért, de
nem lenne szabad nyílt megvetést sugalló vagy kedélyesen fölényes
kifejezéseket használni velük kapcsolatban. Ilyeneket idézek a
recenzióból (kurziválva): „A múlt század első harmadában tehetséges
polgárcsemetének marxistává szegődni nem volt egyéni extravagancia…
A háború utolsó évében már »hatodik érzék« sem kellett a
felismeréshez: a kommunista meggyőződés mellett a »származásbűn«
okán is ajánlatos köddé válni, alámerülni. […] A Lipschitz család
nagyobbik része is Auschwitzban végezte…” (1274.). Ha Gyarmati azt
akarja mondani, hogy Lakatos mint kommunista és zsidó csak az
illegalitásban menthette meg az életét, amit csak alátámaszt a
szomorú tény, hogy családja nagy részét meg is gyilkolták, ezt a
Magyar Tudományban „ajánlatos köddé válás” emlegetése és idézőjeles
célzások nélkül, tárgyszerűen kellene leírnia. A recenzens többek
között olyan embereket sorol föl a „korkalandban” részt vevő
csemeteként, mint Szalai Sándor, Donáth Ferenc, Zöld Sándor,
Losonczy Géza, akik legalább többévi börtönnel, de ketten az
életükkel fizettek meg ezért a „kalandért”.
Egyébként az olvasók többsége valószínűleg nem
érti, hogy mi köze a csokoládénak a gyilkossághoz. Egy ilyen hosszú
könyvismertetésben illett volna megmagyarázni, hogy 1920 körül
született egy híres szovjet regény,
|
|
ennek a címe volt Csokoládé, amely „művészi
formában” igazolta a kirakatpereket, és a visszaemlékezők szerint a
Lakatos-csoportban kedvelt könyv volt.
Hozzászólásom végén szeretnék kijavítani egy
torzulást: Lakatos Imre visszataszító bűneiről hovatovább többet tud
a magyar társadalom, mint zseniális munkáiról. (Képzeljék el, hogy
könyvet írnék a legnagyobb tudósok, például Newton vagy Gauss
életéről, amelyekben csak bűneik szerepelnének! Voltak bűneik, bár
nem politikaiak.) Nem mintha az utóbbi mentené az előbbit, de
Lakatos szerencséjére – és a mi szerencsénkre is – az előbbi nem
érinti az utóbbit. Éppen ezért közvetett tanítványaként
(matematikatörténeti jegyzetem is tükrözi Lakatos hatását) szeretném
röviden összefoglalni Lakatos tudományfilozófiai életművét. A
konkrétság kedvéért a matematika példáján világítom meg
megközelítésének lényegét.
Lakatos (és Thomas Kuhn) előtt a matematikusok
hajlamosak voltak arra, hogy tárgyuk fejlődését mint töretlen
diadalmenetet mutassák be. Sematikusan: az 1. matematikus kitalált
egy definíciót, segítségével megfogalmazta az 1. tételt, és hibátlan
logikával be is bizonyította azt. Jött a 2. matematikus,
általánosította a definíciót, megfogalmazta az általánosított
tételt, és hibátlan logikával be is bizonyította azt.
Lakatos matematikatörténeti példákon keresztül
bebizonyította, hogy a valóságos fejlődés a fenti leírásnál sokkal
bonyolultabb volt. Sémája szerint: az 1. matematikus kitalált egy
definíciót, segítségével megfogalmazta az 1. tételt, és hibás
logikával bizonyítottnak vélte azt. Jött a 2. matematikus,
ellenpéldát adott az 1. tételre. Jött a 3. matematikus, kijavította
az eredeti definíciót, újrafogalmazta az általánosított tételt, és
hibátlan logikával be is bizonyította azt.
Negyedszázad óta lehet korlátozás nélkül írni a
kommunizmus bűneiről. Az eltelt időszak hossza lehetővé tenné, hogy
Gyarmati recenziójánál árnyaltabb és tárgyilagosabb
könyvismertetések jelenjenek meg, különösen a Magyar Tudományban.
Kulcsszavak: tudományfilozófia, magyar szocializmus,
kirakatperek, besúgás
|
|