Irodalom és filozófia, Madách példáján
„Dante, Goethe és mások verseiben a filozofikum csak eszköz, és nem
cél; az eszme csak szerény szolgája színeknek, érzéseknek. Madáchnál
színek, érzések szolgálják az Eszmét… Ez filozófia, mert kritika,
felül a századok hangulatain; világkritika; de hogy tud ez egyúttal
költészet is lenni?” Máté Zsuzsanna könyvének ugrópontja Babits
Mihály idézett gondolata. Amit Babits karcsú esszéje tézisszerűen
megfogalmaz – hogy tehát Az ember tragédiájá-ban kivételes egységbe
olvad irodalom és filozófia, azaz a mű úgy válik filozófiává, hogy
közben ugyanakkor irodalom is marad –, annak a terjedelmes
monográfia részletes bizonyítását kísérli meg. A cím, A bölcselet
átlényegülése esztétikummá, azonnal elárulja a munka határozott
előföltevését, hogy tudniillik a két szellemi szféra között igenis
lehetséges közvetlen átjárás: a filozófia irodalommá „lényegülhet
át”. Ez a lehetőség pedig Madách Imre művében úgymond
paradigmatikusan valósul meg.
A vállalkozás, mondjuk el bevezetésként,
jellegzetesen határterületen született munka: a filozófiai esztétika
és az irodalomtörténet metszéspontjában áll. Máté Zsuzsanna
eredetileg esztétikatörténész: eddigi meghatározó munkái a magyar
esztétikai hagyomány egyes teljesítményeinek föltárását vállalták
magukra. Önálló kötetet szentelt a századelő és a két háború közti
korszak esztétikai elméleteinek (Abszolútum a művészetfilozófiában
századunk első felében, 1994), tanulmánygyűjteményt tett közzé a
fiatal Fülep Lajos művészetfilozófiájáról („Szép eszéről, szép
lelkéről...”, 1995), monográfiában dolgozta föl Sík Sándor életművét
(Sík Sándor – a szépíró, az irodalomtudós és az esztéta, 2005). Az
elmúlt évtizedben ugyanakkor bekapcsolódott a hazai irodalomtörténet
nagy hagyományú kutatási áramába, a Madách-kutatásba is. Előbb
tanulmánygyűjteményt publikált Az ember tragédiájá-ról (Madách Imre,
a poeta philosophus, 2004) majd szerzőtársával, Bene Kálmánnal
együtt részletes vizsgálat alá vonta Madách lírai életművét (Madách
Imre lírája, 2008). Mostani nagyszabású munkája a két törekvés
szintetikus összekapcsolását kísérli meg: a teljes madáchi életmű
filológiai mélységben földolgozott és a kiterjedt Madách-irodalom
korábbi teljesítményeit is gazdagon fölhasználva értelmezett anyagát
– azaz par excellence irodalomtörténeti fókuszú megközelítés
eredményeit – a filozófiai és irodalom viszonyára vonatkozó normatív
teória – azaz par excellence művészetfilozófiai-esztétikai elmélet –
keretei közé illeszti.
A monográfia három nagy részre oszlik. Az első –
leghosszabb, szinte önálló kötetnyi terjedelmű – rész a szerző által
magára vállalt feladatot végzi el: különféle szempontokból igyekszik
bemutatni a folyamatot, ahogy A tragédiá-ban megképződik filozofikum
és irodalom egysége. A második rész tárgya a madáchi líra hasonló
elemzése: a korábban inkább csupán a fő mű háttereként figyelemre
méltatott Madách-versek közelebbi vizsgálatával bölcselet és
esztétikum újabb kapcsolódási kísérletét veszi szemügyre. A harmadik
rész végül az elemzett „átlényegülés” lehetőségére vonatkozó,
egymással ellentétes művészetfilozófiai teóriák szembesítését végzi
el: Platóntól a német romantikusokon keresztül Arthur Dantóig
szemlézve a vonatkozó elméleteket. Az első rész fejezeteinek
túlnyomó többsége és a harmadik rész inkább esztétikai
megközelítésben érdekelt, a második rész és az első rész
zárófejezete – ez utóbbi A tragédia recepciótörténetének
összefoglalására és egyes megnyilvánulásainak részletezőbb
elemzésére vállalkozik – viszont inkább irodalomtörténeti
megközelítésről tanúskodik. A két szempont azonban nem kerül
egymással ellentétbe: egységbe foglalja őket Máté végig határozottan
érvényesített hermeneutikai szemlélete.
A tragédia „filozófiájának” hagyományos
irodalomtörténeti megközelítései jellemzően a művet ért bölcseleti
hatásoknak és a művel párhuzamba állítható bölcseletek
enumerációjára szorítkoznak. Így szokás olvasni, egyfelől – a
hatások sorában –, a Madáchot ért kanti–hegeli, romantikus,
pozitivista, vulgármaterialista vagy vitalista hatásoktól, másfelől
– a párhuzamok között –, A tragédia vicói, milli, kierkegaardi,
spengleri vagy egzisztencialista párhuzamairól. A mű filozófiáját
keresve Máté nem ezt az utat követi: a dráma „hermeneutikai
föltölthetőségét” előföltételezve és kiaknázva, a
|
|
műben három gondolati beállítottságot különít el
egymástól, és ezek érvényesülését a mű nyolc filozófiai
problémakörében követi végig. A tragédia filozofikumában, fejtegeti,
három gondolati beállítottság érhető tetten: a metafizikai, a vele
szembeállított antimetafizikai, végül a mindkettőt meghaladó
életbölcseleti-„életgyakorlati” beállítottság. A három – sorrendben,
jellemzően Ádám, Lucifer és az Úr szavaiban tettenérhető –
beállítottság vitája pedig nyolc filozófiai problémakörben
mutatkozik meg. Ez a nyolc problémakör – a monográfia részletes
elemzés alá vonja őket –: a Van és a Kell világa, az anyag és
szellem, az eszme megvalósíthatósága és megvalósíthatatlansága, az
értelmesség és értelemnélküliség, a bizonyosság és bizonytalanság, a
szabad akarat és determináció, a dualizmus és monizmus, az abszolút
és relatív. A gondolatmenet következtetése szerint A tragédia nem
képez szisztematikus gondolatrendszert vagy konzekvens bölcseleti
elméletet: filozofikuma irodalmi alkotássá átformált sajátos
filozófiai hermeneutika.
A harmadik rész – kurta ismertetésünkben idézzük
föl most rögtön ezt – előbb a filozófia–irodalom-viszony néhány
paradigmatikus bölcselettörténeti megoldására utal, utóbb a madáchi
mű mögött valószínűleg meghúzódó elméletet körvonalazza. Az inkább
esszéisztikus, semmint monografikus áttekintés két főszereplője
Platón és Danto. A filozófiát és művészetet/irodalmat, ismeretesen,
mindketten élesen szembeállítják egymással: a művészet bölcseleti
leértékelésére épülő hagyomány kezdetén Platón áll, a filozófiát
pedig egyenesen a művészet kisemmizésével vádoló elmélet pedig
Dantótól való. A monográfia szerzője velük – a filozófiát és
művészetet szembeállító vonulattal – a kettő kapcsolatát
megfogalmazó vonulatot állítja szembe: munkájának előföltevése,
láttuk, éppen a két szellemi szféra kompatibilitása. Az érvelés
szerint Madách poétikájára főként a korai jénai-német romantikusok
fölfogása hatott. A tragédia, úgymond, a művészet/költészet és
filozófia teljes homogenizációját/integrációját megfogalmazó
Schlegelek és Novalis nézeteinek tökéletes megvalósulásaként
értelmezhető.
Az első rész zárófejezete és a második rész a
markánsan esztétikai megközelítés mellett az irodalomtörténet
eredményeit hasznosítja. Az első rész zárófejezete A tragédia másfél
évszázados hatástörténetét idézi meg: a szöveggel szoros
kapcsolatban maradó illusztráció, a szöveget más művészeti ágba
átültető adaptáció, illetve a mű gondolatait fölhasználó továbbírás
megnyilvánulásait számba véve. Az elemzés egy-egy részletesebb
példát hoz a három területről: egyrészt A tragédia
könyvillusztrációit értékeli Than Mórtól Kass Jánosig, másrészt a
Paulay Ede-féle ősbemutatójának problémáit elemzi, harmadrészt az
első továbbírást, Czóbel Minka század eleji „regényes költeményét”,
a Donna Juanná-t mutatja be. A második rész a lírikus Madáchot
állítja előtérbe: az önálló figyelemre nemigen méltatott versek
elemzésére vállalkozik. A hagyományos irodalomtörténeti értékelés a
terjedelmileg nem is csekély – mintegy háromszáz verset számláló –
lírai életművet fejlődéstörténeti kontextusba helyezi, és
eszközfunkcióban fogja föl: Madách életrajzi fordulatainak
„bizonyítékaként” használja, illetve A tragédia
tematikus-motivikus-gondolati analógiáit keresi benne. Máté most
kivételes elemző figyelemben részesíti a verseket: a bölcseleti
problémák esztétikai megformálását fogja vallatóra bennük. Noha
egy-egy darabját jelentősebbnek látja, a líra egészét összességében
A tragédiában hibátlanul sikeres „átlényegítés” sikerületlen
kísérletének ítéli.
Máté Zsuzsanna közel hatszáz oldalas – csaknem
harmincoldalnyi irodalomjegyzékkel és mintegy ezerkétszáz
lábjegyzettel fölszerelt – monográfiája nem könnyű olvasmány. A
műszöveg közelében maradó elemző figyelme és a teóriák iránti
nyitottsága azonban figyelemre méltó teljesítménnyé avatja.
Egyszerre lehet fontos olvasmánya az irodalomtörténet művelőinek és
az esztétika iránt érdeklődőknek. (Máté Zsuzsanna: A bölcselet
átlényegülése esztétikummá – középpontban Madách Imre Az ember
tragédiája című művével. [Madách Könyvtár, Új folyam, 81] Szeged:
Madách Irodalmi Társaság, 2013)
Perecz László
filozófiatörténész
|
|