I. Bevezetés
Az Információs és Kommunikációs Technológiák (IKT) ágazat, vagy más
néven az infoszféra a társadalom valamennyi szegmense számára
elengedhetetlenül fontos. A vállalkozások mind az értékteremtés –
belső folyamataik hatékony bonyolítása –, mind pedig az értékesítés
során az IKT-ágazat által előállított különféle termékeket
használják. Az állami szektor működése – az egészségügyben, az
energiarendszerekben és a társadalmi-politikai élet szinte minden
területén megjelenő innovációs megoldások és alkalmazások használata
következtében – egyre nagyobb mértékben támaszkodik az IKT-ra. Ezzel
párhuzamosan, a lakosság a mindennapi élet részeként, folyamatosan
használja az IKT nyújtotta lehetőségeket (BME IKT KKT, 2010) (NESSI
HUNGARY, 2009).
Az infoszféra alkalmazása, a gazdaságban önálló iparágként betöltött
szerepe mellett, döntő jelentőségű más iparágak hatékonyságának
fokozásában és ezzel egy időben versenyképességük növelésében. A
társadalmi fejlődés motorjának meghatározó eleme a gyorsan fejlődő
digitális technológia. Az infoszféra mint iparág alapvető célja az
alkalmazásokon/szolgáltatásokon/rendszereken túl, hogy
technológiákat, eszközparkot, iránymutatásokat alakítson ki és
kínáljon annak érdekében, hogy más iparágak könnyen tudjanak
hatékony megoldásokat kidolgozni és üzemeltetni.
Az infoszféra jelentős spektrumot fed le. Terjedelmi okok miatt
elsősorban a lakosság által legtöbbet használt mobileszközökre
koncentrálunk.
II. Tényadatok
Az utóbbi három évtizedben rohamosan nőtt az internetre kapcsolt
eszközök száma. Ez egyrészt annak köszönhető, hogy a személyi
számítógépek helyét, illetve annak jelentős részét a mobileszközök
vették át, másrészt a kommunikációs sebesség növekedésének szintén
jelentős szerepe van a folyamatban. A következőkben ezekre a
tényadatokra térünk ki.
Internetre kapcsolt eszközök száma • Néhány adat és érdekes tény a
múltból rávilágít arra, hogy milyen mértékű a növekedés sebessége.
Az első szöveges üzenetet 1992-ben küldtük, ami akkor még csodának
számított. 2013-ban naponta több szöveges üzenetet küldtünk, mint a
Föld lakossága. 2012-ben naponta 5,2 milliárd keresést indítottunk a
Google-on, 2007-ben 1,2 milliárd volt ez a szám. Az
1. táblázat összefoglalja az internetre kapcsolt eszközök számának növekedését.
A mérték elképesztő!
év |
eszközök száma |
1984 |
1000 |
1992 |
1 000 000 |
2008 |
1 000 000 000 |
2013 |
10 000 000 000 |
2020~ |
50 000 000 000 |
1. táblázat • Az internetre kapcsolt eszközök
száma jelenleg és a
jövőben
Közösségi alkalmazások • Az információs és kommunikációs
technológiák fejlődésének egyik fontos eredménye a közösségi
alkalmazások elterjedése. Ezek az alkalmazások a mindennapi életünk
szerves részévé váltak, szinte minden velünk történt esemény kikerül
a közösségi oldalakra. Nyugodtan állíthatjuk, hogy az internetre
felkerülő adataink nagy része a közösségi alkalmazásokból származik.
A Web2 előretörésének egyik kulcseleme a közösségi hálózatok és
alkalmazások bővülése volt. Az intelligens eszközök nagy számban
való alkalmazása tovább gyorsította ezt a folyamatot. Jelenleg a
következő tényadatok figyelhetők meg:
• Havonta 1,35 milliárd aktív felhasználója van a Facebooknak.
• A Facebook 70+ nyelven érhető el.
• A Twitteren egy perc alatt 360 000 bejegyzés – tweet – kerül ki.
• 50 millió hallgató/felhasználó eléréséhez szükséges átfutási idők
így változnak a különböző médiumok esetén:
– Rádió: 38 év
– TV: 13 év
– Internet: 4 év
– iPod: 3 év
– Facebook: 2 év
Ilyen gyors növekedési tendenciát még nem látott a világ, ezt
röviden úgy szoktuk jellemezni, hogy exponenciális időben élünk.
A mobilvilág tényadatai • Az okostelefonok és hordozható „kütyük”
fejlődése rendkívüli előrelépést okozott az életünkben.
Előreláthatólag ez a tendencia folytatódik, sőt tovább gyorsul. A
következő adatok jellemzőek korunkra:
• 4,5 milliárd telefon van a világban, ennek mintegy a fele
okostelefon.
• A mobil-előfizetők száma közel 7 milliárd.
• Az eszközök kétharmadán van kamera, amelyet a felhasználók 72%-a
használ is.
• A mobiltulajdonosok 91%-a 7×24 órában a telefonja közelében van.
• Minden harmadik ember olvas híreket a telefonján.
• Több mint egymilliárd ember tölt le alkalmazásokat, játszik,
használ közösségi hálót.
Trendek
Az előrejelzésekből a következő trendeket olvashatjuk ki:
• A mobileszközök terjedése töretlen: folyamatosan újabb és újabb
megoldások látnak napvilágot.
• 2017-ben egy IP-alapú szenzor átlagos ára nagyságrendileg 500 Ft
lesz.
• 2020-ban 30 milliárd IP-szenzor lesz működésben.
• Intelligens környezet, amely elsősorban a különböző jellegű,
rendkívül nagyszámú és folyamatosan bővülő okosszenzoroknak lesz
köszönhető.
• Az IT mindenki számára elérhető közművé válik.
• A hálózati kommunikáció sebessége tovább növekszik. A területen
kiemelt szerepe van és lesz a mobilkommunikációnak.
A trendeket hat dimenzióban vizsgáljuk meg: hálózati forgalom,
mobilplatformok, mobileszközgyártók, gazdasági hatás, valamint
alkalmazások és fejlesztők.
Hálózati forgalom • A hálózati forgalom folyamatosan dönti meg a
korábban nagyon kevesek által elképzelt csúcsokat. Mindez valós és
szép kihívásokat definiál az IKT-szektor számára.
Mobilplatformok • A mobilplatformok fejlődése és a készülékgyártók
folyamatosan változó stratégiája hatással van a mobilpiac
alakulására. Egyre jellemzőbb, hogy a gyártók nemcsak az
eszközökkel, de különféle hozzáadott értéket kínáló szolgáltatások
nyújtásával is foglalkoznak. A jelenlegi heterogén platformkínálat
kialakulásában nagy szerepe volt az egyre fokozódó versenynek is.
A 2013-as mobilfejlesztői felmérések azt mutatják, hogy a fejlesztők
70%-a dolgozik az Android-platformmal, melyet az iOS követ, a
fejlesztők 55%-ával (Vision Mobile, 2013b). A Vision Mobile
Developer Economics Q3 2013: State of the Developer Nation tanulmány
115 ország összesen hatezer fejlesztőjének bevonásával készült. A
mobilfejlesztői technológiák közt megjelenik a HTML5 is, amelyet a
fejlesztők mintegy 50%-a alkalmaz a munkája során.
A készülékgyártók tekintetében jelenleg a Samsung foglalja el a
vezető pozíciót, amelyet számos konkurens cég követ (Apple, LG,
Nokia/Microsoft, Huawei, BlackBerry, ZTE). A felsorolt gyártókon
kívül eső szegmens körülbelül annyi készülék értékesítését teszi ki,
amennyit a Samsung egymaga képes eladni. Ezek az eszközök szinte
kizárólag Android készülékek, több száz különféle kisebb
készülékgyártótól. Érdekes belegondolni, hogy a piaci részesedés
szempontjából nem az Apple a Samsung legfőbb riválisa, hanem ezek a
gyakran „névtelennek” tűnő, nagyon olcsó telefonokat készítő
gyártók, amelyek termékeikkel lefedik a fejlődő világ piacainak
majdnem minden területét (Vision Mobile, 2013b).
A különböző felmérések azt igazolják, hogy a
mobilalkalmazás-fejlesztők átlagosan három platformra fejlesztenek.
Ez a szám az elmúlt három évben 2,6 és 3,2 között mozgott (Vision
Mobile, 2013b). A fejlesztők platformválasztása nagyban függ
mindenkori elérendő céljaiktól; a hivatásos fejlesztők a nagyobb
profitot termelő platformot részesítik előnyben. Az informatikai
vezetők a hatékonyság és az alacsony költség mellett teszik le a
voksukat. A marketingszakemberek számára a minél szélesebb
felhasználói bázis elérése a cél, míg a hobbifejlesztők szívesebben
kísérleteznek újabb platformokkal és lehetőségekkel (Vision Mobile,
2013c).
Alkalmazások • 2008-ban a világ 4,2 milliárd dollárt költött
mobilalkalmazásokra. 2013-ban ez az összeg a Gartner becslése
szerint 29,5 milliárd dollár körül alakult (Gartner, 2010). Mind a
tendencia, mind a nagyságrend azt mutatja, hogy a mobiltelefonok
életünk fontos részévé válnak. Eszközeinket mindig magunknál
hordjuk, levelezünk, böngészünk velük, és szinte folyamatos
kapcsolatban vagyunk különféle közösségi hálózatokkal.
A mobileszközök rendkívül gyors elterjedésének egyik kulcseleme az
eszközökön elérhető alkalmazások számának és minőségének folyamatos
növekedése. Ez a megközelítés többé-kevésbé újradefiniálta az
IKT-terület megközelítését. Az alkalmazás- és
szolgáltatásközpontúság új IT-cégóriásokat hozott létre, valamint
több klasszikus mobil- és IT-cég tönkremenetelét jelentette. A
folyamat még nem ért véget, jelenleg is gyors ütemben zajlik. A
különböző alkalmazásboltok adta lehetőségek kiaknázása számos kis
céget mozgatott meg. A területen innovatív kisvállalatok, a
helyzetet felismerve, megfelelő és gyors lépésekkel csodás babérokat
aratnak. A különböző alkalmazásboltokban elérhető mobilalkalmazások
együttes száma már meghaladja a kétmilliót. A jelen kor szemléletét
mi sem igazolja jobban, mint a 2013-ban ismertetett Amazon-vízió,
mely szerint a cég nem azzal akar profitot generálni, hogy az
eszközeit eladja, hanem azokból a szolgáltatásokból kívánja növelni
a bevételét, amelyek ezeken az eszközökön érhetők el.
IV. Mobilvilág
Látjuk, hogy fogyasztói társadalmunkban a mobileszközök jelentős
szerepet töltenek be a mindennapi életben (Gartner, 2010) (Vision
Mobile, 2013a). Többségünk legalább egy mobileszközt birtokol a
számos gyártó egyikétől. A mobilplatformok sokszínűségének
következménye, hogy alkalmazásainkat minden támogatni kívánt
platformra külön ki kell fejlesztenünk. Ez arra ösztönzi az
IKT-szektort, hogy a különböző platformokat megcélzó alkalmazások
fejlesztéséhez módszereket és fejlesztőkörnyezeteket dolgozzon
ki, melyek hatékonnyá teszik a folyamatot.
Szintén érdekes jelenség a mobilvilág térhódítása a különböző ipari
területeken. Példaként vizsgáljuk meg kicsit közelebbről a
járműipart, a járműirányítás aktuális igényeit és folyamatait
(Vision Mobile, 2014).
A mai jármű – szállítási kapacitásán túl – egy mozgó egység, amely
lokális információk célorientált közvetítését végzi. A jármű saját
állapotára és eseményeire vonatkozó adatok és az általa mért
környezeti információk célközönsége egyrészt a jármű utasai,
valamint az arra igényt tartó környezet: más járművek, intelligens
kapuk, a központi tároló és feldolgozó, azaz a felhő. A jármű
releváns, aktuális helyi adatokon alapuló szolgáltatásokat nyújt a
külvilágnak, és szolgáltatásokat fogad a külvilágtól. A
szolgáltatások a végfelhasználók mobileszközein érhetők el,
jellegüket tekintve igen sokrétűek: térképalapú megoldások,
járműhasználat, járműbiztonság, járműdiagnosztika, médiatartalmak. A
jelenlegi megoldások kidolgozásának mozgatóereje a járművek közti
kommunikáció, valamint a jármű mint szenzor használata.
Magyarország: az infoszféra helyzete
Az eNET Internetkutató Kft. végzett felméréseket az infoszféra
magyarországi helyzetével kapcsolatban (eNET, 2012) (eNET, 2013). A
felmérések keretében az eNET a tizenöt évesnél idősebb lakosság
internethasználati mutatóit számította ki a Nemzeti Olvasottság
Kutatás (NOK) 2012 Q2-es adatainak felhasználásával. A NOK 25 000
fős (nem, kor, iskolai végzettség, településtípus és régió szerint)
reprezentatív lakossági panelen zajlik önkitöltős kérdőívek
segítségével, folyamatos adatgyűjtéssel. A felmérés az
internethasználókra összpontosít abból a célból, hogy folyamatosan
mérje és értékelje az ország helyzetét a digitális írástudás terén.
Az internethasználatot a digitális írástudás egyik fő mutatójának
tekintjük. (3. ábra)
|