A hadviselés története egyben a tudomány és technológia fejlődésének
története. Véletlenül felfedezett vagy hosszú kutatások nyomán
született eredmények, találmányok, technikai újdonságok járultak
hozzá a hadviselés modernizálódásához. A háborús elméletek egyik
népszerű narratívája a technológiához kapcsolódik, amely nemcsak a
világot és az emberiséget, hanem a háborúkat is megváltoztatta
(Craughwell, 2012). Az új haditechnikai eszközök bevezetése leváltja
a régi harceljárásokat, módosítja a kiképzést, a szervezeti
felépítést, valamint a vezetési filozófiát és az alkalmazási
(doktrína) rendszert. Ezzel tulajdonképpen egy körforgás –
akció/reakció – indul meg, amely megváltoztatja a jövő fegyveres
konfliktusainak jellegét. A háborúk általában mindig azok
győzelmével zárultak, akik fejlettebb haderővel rendelkeztek,
korszerűen tudták a katonai erőket alkalmazni és vezetni
(hadművészet), illetve biztosították a harc, hadművelet megvívásának
komplex feltételeit. A kutatás-fejlesztés mindig a haderő előtt álló
rövid és hosszú távú feladatokat szolgálja, nagysága, összetétele a
biztonsági környezettől, a fegyveres erők előtt álló feladatoktól,
az ország gazdasági-ipari fejlettségétől, a civil–katonai
kapcsolatok megoldási módjától függ. A katonai igények egyrészt
húzóerőt jelentenek a tudomány felé, másrészt a kutatás és
fejlesztés színvonala meghatározza a haderő technikai lehetőségeit.
A hidegháború utáni stratégiai változások erodálták a nemzeti és
nemzetközi konfliktusok, a külső és belső biztonság, illetve a
katonai és a civil biztonsági szektorok közötti különbségeket. Az új
fenyegetések világában már nemcsak az állam, hanem a nem állami
szereplők (szélsőséges csoportok, félkatonai szervezetek,
szeparatisták, terroristák, nemzetközi bűnözők, hadurak stb.) is
rendelkeznek modern arzenállal. Emiatt nehéz a polgárháborús
helyzeteket, a terrorizmust, a tömegpusztító fegyverek
proliferációját, a gazdasági erőforrásokért folyó harcot csak állami
vagy regionális méretekben kezelni. A nemzetközi biztonsági rendszer
változásai visszatükröződnek a korszerű hadviselés változó
karakterében is. Napjaink intervenciós hadműveleteiben és
béketámogató misszióiban a modern és posztmodern, illetve a
posztmodern és premodern háborúk keveredése figyelhető meg (Szenes,
2005; M. Szabó, 2007, 1548–1549; Resperger et al., 2013, 11–66.).
A hadügyi forradalom és a tudomány
Az iraki és az afganisztáni háború felgyorsította az új hadügyi
forradalmat (RMA – Revolution in Military Affairs), „felborította”
az évtizedes ugrásokra tervezett hadviselési fejlődést (Knox –
Murray, 2006, 11–14; Haig – Várhegyi, 2005, III./133–196). Az Alvin
Toffler társadalmi fejlődési hullámelméletére alapozott első szakasz
(1950–2010) szorosan kapcsolódott a tudományos technikai és
informatikai forradalomhoz, ezen belül kiemelten a
számítástechnikához, a szoftverfejlesztéshez, a hálózat-, vezérlés-
és irányítástechnológiához, illetve a precíziós fegyverek
kifejlesztéséhez. Ez a minőségi „ugrás” gyakorlatilag az
ezredfordulóra megvalósult. A második fejlődési hullámban (a tervek
szerint 2010–2030) a legkorszerűbb fegyveres erők újabb modern –
laboratóriumi szinten, prototípus formájában már létező –
fegyverrendszereket rendszeresítenek, folytatják a digitális,
precíziós és hálózatközpontú hadviselésre alkalmas fegyveres erők
fejlesztését. Továbbfejlődik a nem összefüggő harctéren folytatott
harctevékenység, a hálózatközpontú hadviselés, elterjednek a
hatásalapú és az információs (kiber-) műveletek. Ez a fejlesztési
időszak egy évtizeddel korábban, lényegében 2020-ig befejeződik. Az
első két fejlődési fokozaton átmenő haderő domináns fölényt tud
szerezni a hagyományos, analóg jelátvitelű hadsereg felett,
sokszorosan felülmúlja ellenfelét a legfontosabb harcászati és
hadműveleti mutatókban, gyors eredményeket tud elérni. A domináns
erőfölényre jó példa a 2013-as iraki háború. A harmadik fejlődési
hullámban tömegesen jelennek meg a haderőkben a robotok, megkezdődik
egy vegyes összetételű, humán és roboterőkből álló ún. hibrid haderő
kialakítása. Ezt a fejlődési időszakot a szakirodalom még a 90-es
években 2030–2040-re várta, de napjainkra már szinte minden korszerű
hadseregben (különösen a katonai robotok elterjedésének
vonatkozásában) megtörtént az áttörés. Az évezred közepéig
prognosztizált negyedik fejlődési hullámban tovább folytatódik a
tudomány és technológia (S&T – Science and Technology) eredményeinek
intenzív felhasználása. Ebben az időszakban már olyan rendkívül
fejlett harceszközök jelennek meg, amelyek működése a nano-, bio- és
energiatechnológiára, valamint a molekuláris számítógépekre
alapozódnak. A nanotechnológiára alapozott hibrid hadsereg ma még
elképzelhetetlen fölényre tehet szert a korszerű hadviselés
valamennyi formájában a várható ellenfelek felett.
Mivel elvileg minden fejlett információs társadalom képes a fenti
lehetőségek birtokába jutni, a nagyhatalmak, szövetségek és országok
között céltudatos, tartós és meghatározott irányú
képességfejlesztési verseny alakult ki, amit ismét nevezhetünk
fegyverkezési versenynek. A fejlődési hullámokra az jellemző, hogy a
legújabb fegyverek a tömeges alkalmazásukat jelentő fejlődési
szakasz előtt, prototípus formában már a megelőző szakaszban is
megjelennek, kipróbálhatják őket. Ezt a gyakorlatot erősítik a
modern iparágak kutatási, fejlesztési és innovációs szektorában
alkalmazott spirális fejlesztési és felgyorsított alkalmazási elvek
is. Az új technológia azonban újabb kihívásokat és sérülékenységet
is jelent, hiszen például az infokommunikációs technológia (IT)
fejlődése nélkül ma nem kellene a kibervédelemmel foglalkoznunk. Bár
a tudomány és technológia elterjedése miatt csökken a technológiai
rés a magasan fejlett és az átlagosan fejlett országok között, a
fejlődő országok is megtalálhatják az aszimmetriából fakadó
előnyöket (biológiai és vegyi fegyverek, improvizált
robbanóeszközök), amelyekre szintén technológiai alapú válaszokat
kell adni.
A technológiai fejlődés azonban nemcsak a katonai hardware-re hat,
hanem eszközt ad a biztonságpolitikai tervezők és katonai stratégiák
számára is (Simai, 2011, 7–14.). A technológia - stratégia
megváltozott nexusa számos előnnyel jár a stratégiai tervezés
szempontjából, hiszen biztosítja az opcionális tervezés széles
választékát, a gyors szimulációkat, a kidolgozott forgatókönyvek
kínálta optimális döntések lehetőségeit. A korszerű politikai,
biztonsági és stratégiai gondolkodás a fenyegetettségalapú
haderőfejlesztésről a képességalapú modernizációra tért át, amely
már nem annyira a potenciális ellenfelek hagyományos katonai
képességeinek ellensúlyozására figyel, hanem inkább a nagy
rendszerekben való gondolkodásra, a „rendszerek rendszerében” való
eligazodásra fókuszál. Ezért a stratégiai tervezésben előtérbe kerül
a rugalmasság, a felülvizsgálat, a változó környezethez való
alkalmazkodás.
Az Amerikai Egyesült Államok globálisan integrált műveletek
végrehajtására alkalmas összhaderőnemi fegyveres erők létrehozására
törekszik, amelyet 2020-ig szeretnének megvalósítani. A 21. századi
haderő építése jól halad (jelenleg 80%-os a készenléti szint), a
tervek megvalósítása – a védelmi költségvetés megszorításai ellenére
(2013-ban a hosszú távú beszerzési kiadásokat 1620 Mrd USD-re
csökkentették) – töretlenül folytatódik. A 2014. évi négyéves
védelmi felülvizsgálat az alábbi fejlesztési prioritásokat
definiálta: (1) kiberképességek; (2) rakétavédelem; (3.) nukleáris
fegyverek; (4) űrhadviselés; (5) légi / tengeri műveletek; (6)
precíziós csapások; (7) hírszerzés és felderítés; (8) terrorizmus
elleni harc.
Oroszországban 2010-ben indították útjára a fegyveres erők új
tízéves átfegyverzési tervét, amelyre 610 Mrd USD-t fordítanak. A
cél, hogy 2015-re a haderő 30%-a, 2020-ra pedig 70%-a újgenerációs
fegyverekkel rendelkezzen. A modern orosz fegyverek gyártásához
korszerűsítik a hadiipart is, amelyre 100 Mrd USD-t szánnak. Bár a
fegyveres erők ellátását a hazai iparra tervezik, egyes
csúcstechnológiai területeken (helikopterhordozók, drónok,
infokommunikációs eszközök, digitális katonai felszerelések)
külföldi segítséget is igénybe vesznek (Franciaország, Izrael,
Olaszország). Megkezdték az analóg jelátvételű haditechnikai
eszközök digitális rendszerre való átépítését, a GLONASS műholdas
kommunikációs rendszer továbbfejlesztését, valamint a modern IT
tervszerű elterjesztését. A haditechnikai fejlesztés egyes
eredményei már láthatóak voltak az ukrajnai válságban.
A világ harmadik legerősebb hadseregével rendelkező Kína szintén
gyorsítja fegyveres erőinek modernizációját. Bár a digitális,
precíziós és hálózatközpontú hadviselésre alkalmas haderő (2.
fejlődési hullám) kiépítésének befejezését Peking 2030-ra tervezi,
egyes területeken (űrhadviselés, high-tech fegyverek,
kiberhadviselés) kiemelt fejlesztéseket végez. Jelentős
erőforrásokat fordít a hadiflotta modernizálására (repülőhordozók
építése, hajók elleni rakéták), a kínai érdekszférához tartozó
térségek megközelítését nehezítő képességek kiépítésére, az
expedíciós hadviseléshez szükséges erők és eszközök fejlesztésére.
A fejlett OECD-országokban szintén követik a haderő technikai
fejlesztését, bár a modernizáció szélessége és mélysége az adott
ország biztonságpolitikai helyzetétől, haderő-fejlesztési
ambícióitól, szövetségi rendszerétől és a rendelkezésre álló
erőforrásoktól függ. A nyugat-európai fejlett országokon kívül
(Nagy-Britannia, Franciaország, Németország, Olaszország) különösen
a feltörekvő nagyhatalmak (India, Brazília, Törökország), illetve az
érzékeny biztonsági helyzetben lévő országok (Izrael, Dél-Korea,
Japán, Tajvan) fordítanak legtöbbet a tudomány és technológia
katonai eredményeinek alkalmazására.
Kutatás és fejlesztés a védelmi szektorban
Egy hadseregbe kétféle módon kerülhet be modern technológia:
beszerzések, illetve saját kutatás és fejlesztés révén. Nyilvánvaló,
hogy a nemzetközi piacon a legmodernebb fegyverek nem elérhetők,
azokat a fejlesztő ország csak saját haderejében alkalmazza. Bár ma
már nem működik a csúcstechnológiai termékek keleti exportját tiltó
COCOM-lista, napjainkban is erős nemzeti, multinacionális
(Wassenaari Egyezmény, 1996) és globális (közeljövőben hatályba lépő
ENSZ Fegyverkereskedelmi Szerződés) fegyver-ellenőrzési rezsimek
működnek. Az új technológia világszerte történő gyors elterjedése
azonban egyre nehezebbé teszi a hagyományos fegyverek és kettős
felhasználású termékek és technológiák exportjának ellenőrzését. A
mai világban különösen nehéz megállapítani, hogy milyen kutatást
lehet polgári vagy katonai célúnak tekinteni, hiszen csak időközben
derül ki egyes felfedezések, újítások gazdasági, kereskedelmi vagy
védelmi célú felhasználhatósága. A hidegháború alatti trend,
miszerint számos technológiai újítást (internet, GPS, UAV
pilótanélküli repülőgép-technológiák stb.) a katonai kutatásoknak
köszönhet az emberiség, jelentősen megváltozott. Ma a haditechnikai
modernizáció – a kimondottan titkos atom-, biológiai, vegyi és
radiológiai fejlesztéseket leszámítva – egyre inkább a civil
kutatási eredmények katonai applikációit jelenti.
A legfejlettebb technológiát képviselő platformokat a nagyhatalmak
kivételes esetben átadhatják a legmegbízhatóbb stratégiai
partnereiknek. Erre láttunk példát korábban az orosz–kínai
fegyverzeti együttműködésben, illetve napjainkban például az
USA–Izrael kapcsolatrendszerben (F–35 vadászgép, F–22 Osprey
billenőmotoros katonai konvertiplán).
Ugyanakkor a globalizáció és a tudomány gyors fejlődése miatt az új
tudományos eredmények egyre inkább elérhetőek lesznek minden
átlagosan fejlett ország számára. A fejlődő új technológia területén
ugyanis nagyon nehéz meghúzni a határt a polgári felhasználású
technológia és a potenciális kettős rendeltetésű civil és katonai
technológiák között. Ráadásul a piaci szféra a profitérdekeltség
miatt exportra is termel, és a tudásalapú technológiai eredmények,
eszközök, komponensek és összetevők diffúzióját szinte lehetetlen
megakadályozni. Gondoljunk csak például az 1987-es nemzetközi
Toshiba-botrányra, amikor a japán cég CNC esztergagépei segítségével
modernizálta a Szovjetunió a tengeralattjáróit. A nyugati és keleti
tudományos technikai együttműködés, a technológiai transzfer
elvezetett a kettős hasznosítású termékek másodlagos
proliferációjához, amelynek eredményeképpen a technológiai rés a
fejlett és az átlagos fejlettségű országok között szűkebb lett.
Ugyanakkor még sem kell félni attól, hogy a csökkenő különbségek
megszűnnek, hiszen a fejlett országok exportkorlátozásokkal,
exponenciálisan növekvő árakkal, politikai megfontolásokkal
törekednek előnyük megtartására. Azon kívül az élenjáró technológiák
(nukleáris, irányító és lézertechnológiák, elektronikus tervezési és
szimulációs technikák, mikro-miniatürizáció,
|
|
korszerű anyagtudományok) fejlett nemzeti
ipari-technológiai bázist, technikai-műszaki kultúrát, „kiművelt
emberfőket” és magas kutatási és fejlesztési ráfordításokat
igényelnek.
Az OECD adatai szerint ma a világ közel annyit költ a tudományra és
technológiára (87%), mint katonai kiadásokra (1. táblázat). A R&D
Magazin 2014. évi globális előrejelzése szerint a tudományos
kiadások tovább nőnek, elérik az 1600 Mrd USD-t. Bár a védelmi és az
űr- és repülőgépipari kutatások ráfordításai csökkennek az
előrejelzési időszakban, egyes területeken viszont (különösen az
IT-technológia, az élő természettudományok és a fejlett anyagok
kutatása) jelentős emelkedéssel lehet számolni. Az USA domináns
szerepe az amerikai költségvetési nehézségek ellenére megmarad,
2,8%-os GNP-aránnyal változatlanul az első helyet foglalja el. A
2014. évi K+F-kiadások 78%-át tíz ország adja, mint ahogyan ezen
országok fordítanak legtöbbet védelemre is, az összkiadások (1747
Mrd USD) 73%-át. Bár rövid távon igen nehéz bemutatni a katonai célú
kutatások és a hadszíntéren aratott győzelem közötti közvetlen
összefüggéseket, a regressziós elemzések huszonöt éves időtávban
statisztikailag valós korrelációt mutatnak a K+F és a katonai
hardware minősége között (Browns – Gebicke, 2013, 75.).
A jelenkori hadügyi forradalom jellemzői |
• A tudomány és technológia eredményeinek intenzív felhasználása |
• miniatürizált atomfegyverek (5 KT alatt) |
• high-tech fegyverek |
• precíziós és integrált fegyverrendszerek |
• személyzet nélküli robotok |
• lopakodótechnológia |
• műholdas felderítő, navigációs és híradórendszerek |
• információs hadszíntér, digitális harctér, hálózatos katona |
• hálózatalapú vezetési rendszerek |
• harcászati internet, műveleti számítógépek, komplex katonai
számítógép-hálózatok |
• korszerű felderítési, vezetési és irányítási rendszerek |
1. táblázat (Forrás: Haig – Várhegyi,
2005, 134–138.)
Évtizedek kellenek ugyanis ahhoz, hogy a laboratóriumi eredmények
valós katonai képességgé váljanak. Ezért nem véletlen az sem (bár
nyilván számos más tényező is befolyásolja a rangsort), hogy a
kutatásra legtöbbet fordító országok többsége (USA, Kína, Japán,
Németország, Dél- Korea, Franciaország, az Egyesült Királyság,
India, Oroszország, Brazília) egyben a világ legerősebb
hadseregeivel is rendelkezik. Ezt meggyőzően igazolja a katonai
erőrangsorok összeállításával foglalkozó Global Firepower web
portál. Mindenképpen feltűnő Kína előretörése a tudományos
technológiai fejlődésben, amely az előrejelzések szerint 2022-re
utoléri az Egyesült Államokat is (Grueber – Studt, 2013). Mindezt
úgy, hogy az ázsiai kommunista országban a fejlődés motorját az
ipari fejlesztések generálják, a közvetlen katonai K+F-kiadások csak
alacsony súllyal (16%) részesülnek az állami ráfordítások között.
Igaz az is, hogy a haditechnikai fejlődés súlypontja egyre inkább
keletre tolódik: a számítások szerint 2020-ra Kína befogja
Németországot és az Egyesült Királyságot, 2030-ra pedig a
felemelkedő ázsiai nagyhatalmak (Kína, India, Dél- Korea) megelőzik
az európai vezető országokat. Az Európai Uniónak nagyon hatékony
stratégiát kell kidolgoznia ahhoz, hogy az integrált európai védelmi
ipari és technológiai bázis megőrizze előkelő helyét az USA
„árnyékában”.
A tudomány és technológia szervezése
a haderőkben
A tudomány és technológia szerepének növekedése nemcsak a
biztonságpolitikai tervezést és katonai stratégiai gondolkodást
változtatta meg, hanem új típusú kutatási menedzsmentet is igényel
az állami és katonai szervektől. A megváltozott világban nem könnyű
az üzletalapú, rugalmasságot, innovációt és sebességet követelő
menedzsmentszemléletet összeegyeztetni a politika és a törvényhozás
által vezényelt, jogszabályok által „kikövezett” katonai
hierarchiában működő alkalmazói valósággal. Ráadásul a
fenyegetettségek változása, a globális hatalmi verseny, a
terrorizmus elleni globális harc, valamint a 2008-as pénzügyi és
gazdasági válság (legalábbis a nyugati világban) restrikciós
költségvetési politikája állandó egyensúlyozásra, rugalmas
alkalmazkodásra és folyamatos korrekcióra kényszeríti a nemzeti és
szövetségi tudományos és technológiai szakpolitikákat is.
E változások jól nyomon követhetők a világ első számú
tudományos-technológiai szuperhatalmánál, az USA-nál, ahol a
K+F-kiadások jelentős mértékben kötődnek az egyes háborúkhoz
(Weinberger, 2011). A vietnami háborút követően, a reagani
„csillagháborús” terveknek köszönhetően a katonai kutatások
meredeken emelkedtek, elértek 12 Mrd USD-ig, majd a „békeosztalék”
részeként ismét 10 Mrd USD alá csökkentek. A 9/11-es terrortámadást
követően meghirdetett globális terrorizmus elleni harc és a két
hadszíntéri háború (Afganisztán, Irak) operatív hadműveleti igényei
soha nem látott magasságokba „tornázták” fel a katonai
K+F-kiadásokat. 2010 után ismét csökkentek a kiadások, de az elmúlt
évek adatai és a középtávú tervek alapján valószínűsíthetők, hogy a
tudományos kiadások 12 Mrd USD környékén stabilizálódnak. A katonai
sajátosságok miatt a technológiai fejlődés méréséhez a tesztelési és
értékelési adatok is hozzáadódnak, így az USA összesített kutatási
ráfordításai 2012-ben 73, 2013-ban 66,6 Mrd USD-t tettek ki. A
2014/15-ös költségvetési évben a Pentagon várhatóan 68,7 Mrd USD
tudományos és technológiai kiadással számolhat. A nemzetközi
közvélemény a Nemzetbiztonsági Hivatal (NSA) lehallgatási
botrányainál szembesült az amerikai haderő páratlan IT-
képességeivel.
A továbbra is bőséges erőforrások és gazdag tapasztalatok ellenére
az amerikai kormánynak sem könnyű a tudománypolitikai változásokat
levezényelnie. Ma már a katonai kutatások nem úgy működnek, mint a
hidegháború időszakában. A magánszféra átvette a K+F
finanszírozását, az egyetemek és kutatóközpontok forráslehetőségei
bővültek és diverzifikálódtak. A költségvetési restrikciók miatt a
Pentagon finanszírozási lehetőségei még a hagyományosan jól
finanszírozott területeken (gépgyártás, IT-, űr- és
repülőgép-technológia) is csökkentek, az élő és élettelen
természettudományi alapkutatási területeken pedig jelentősen
visszaszorultak. A társadalomtudományi kutatások
(viselkedéstudományok, szociológia, pszichológia stb.) háttérbe
szorulása például komoly problémákat okozott később a nagyszámú,
poszttraumás betegséggel küzdő katona gyógyításánál. A
hadműveleti-harci igények gyors kezelése miatt előtérbe kerültek az
alkalmazott kutatások. Jól látható volt ez a rögtönzött
robbanóeszközök elleni védelem kutatásainak megrendelésénél, illetve
a robotikai harceszközök (tűzszerész robotok, pilóta nélküli
repülőgépek, automatizált eszközök)1 gyártásának felfuttatásánál.
A megváltozott biztonságpolitikai környezetben tehát nagy
fontossággal bír a K+F irányítási és működési mechanizmusainak
folyamatos, piacbarát fejlesztése, a megrendelői és
piaci/szolgáltató oldal közötti kapcsolatok állandó reorganizálása,
amely fontos része a haderők transzformációjának. Elég, ha csak a
fejlett védelmi iparral és kutatási bázissal rendelkező országok
rendre visszatérő védelmi menedzsment reformjaira gondolunk. E
jelenségek a keleti országokban is tetten érhetők, mint például az
orosz és kínai hadiipari bázis reorganizálásában vagy a katonai
eszközök közbeszerzéseinek szabályozásában. A védelmi kutatások
irányítását a minisztériumok általában a saját intézményi rendszer
részeként (például az amerikai fejlett kutatásokat menedzselő
Pentagon-ügynökség, a DARPA vagy korábban Magyarországon a
Haditechnikai Intézet) végzik, de kiszervezhetik állami, vagy
részben állami és magántulajdonú K+F koordináló szervezethez. A
fejlett Európában az angolszász vagy a kontinentális irányítási
modell az uralkodó attól függően, hogy melyik ország milyen
hagyományokat, illetve nemzetközi trendeket követ (Bailes et al.,
2011).
Következtetések
A tudomány és haderő kapcsolata tartalmilag nem változott az elmúlt
évtizedekben, a technológiai fejlődés változatlanul az egyik
katalizátora a hadviselésnek és a fegyveres erők
transzformációjának. A haderő vezető pozíciója, „kizárólagos”
megrendelői viszonya azonban jelentősen módosult a hidegháború után.
Mivel a tudomány és a korszerű technológia vált a társadalom és
gazdasági fejlődés hajtóerejévé, a mai katonai fejlesztések
többségükben (néhány politikai és biztonsági szempontból érzékeny
technológia kivételével) a polgári K+F militarizált applikációi. A
fejlődés kihatott a tudomány és technológia irányítására, a
hadiipari bázis átszervezésére. A világ tudományos és technológiai
szuperhatalma a 21. században is az USA maradt, s a globális katonai
kiadások és védelmi kutatások tekintetében vezető szerepkört tölt
be. A globalizáció, a gazdasági- kereskedelmi és tudományos
együttműködés miatt a high-tech technológia, a know-how gyorsan
terjed a világban, ami csökkenti a technológiai különbségeket a
fejlett és fejlődő világ között, sőt erőteljes előretörés figyelhető
meg az ázsiai nagyhatalmak (főleg Kína) vonatkozásában. A kutatási
kiadások és fejlesztések hosszú távon meghatározzák a katonai
eszközök és felszerelések minőségét, a haderők hadviselési
képességeit. Bizonyítottá vált, hogy a tudományra legtöbb erőforrást
fordító országok egyben a világ legerősebb fegyveres erőivel is
rendelkeznek. A biztonságpolitikai felfogás változása, a tudományos
és technológiai fejlődés meghatározó tendenciái, a gazdasági és
társadalmi fejlődés lehetőségei folyamatosan alakítják a védelmi
K+F-menedzsment rendszerét, eljárásait, szervezési módjait. A modern
haderőkben is meghatározó szerepet kap a tudás és technikai
felkészültség, a korszerű oktatás és kiképzés, a civil és katonai
szakterületek együttműködése. A nemzetközi tapasztalatokat
Magyarországnak is alkalmaznia kell, hiszen mint kis védelmi iparral
és erősen korlátozott katonai K+F-forrásokkal rendelkező államnak,
egyetlen érdemi kitöréspontja a nemzetközi együttműködés fokozása
lehet.
Kulcsszavak: hadügyi forradalom, hadtudomány, katonai kutatás és
fejlesztés, haditechnikai fejlődés, aszimmetrikus hadviselés,
precíziós fegyverek, hibrid haderő
IRODALOM
Bailes, Alison J. K. – Dinesen, R. –
Haukkula, H. – Joenniemi, P. – De Spiegeleire, Stephan (2011): The
Academia and Foreign Policy Making: Bridging the Gap. DISS Working
Paper, 2011. 5. •
WEBCÍM
Browns, Steven – Gebicke, Scott (2010):
From R&D Investment to Fighting Power, 25 Years Later. McKinsey on
Government, Spring 2010. •
WEBCÍM
Brzoska, Michael (2004): Trends in Global
Military and Civilian Research and Development (R&D) and Their
Changing Interface. •
WEBCÍM
Craughwell, Thomas J. (2010): A háborúi
tudósai. Zseniális elmék, pusztító tanulmányok. Kossuth, Budapest
Grueber, Martin – Studt, Tim (2013): 2014
Global R&D Funding Forecast. R&D Magazine. December, •
WEBCÍM
Haig Zsolt – Várhegyi István (2005):
Hadviselés az információs hadszíntéren. Zrínyi, Budapest
Knox, MacGregor – Murray, Williamson
(eds.) (2001): The Dynamics of Military Revolution 1300–2050.
Cambridge University Press, Cambridge, nem teljes előnézet: •
WEBCÍM
M. Szabó Miklós (2007): A Hadtudományi
Bizottság múltja – A hadtudomány jelene. Magyar Tudomány. 12,
1543–1556. •
WEBCÍM
Resperger István – Kiss Á. P. – Somkuti B.
(2013): Aszimmetrikus hadviselés a modern korban. Kis háborúk nagy
hatással. Zrínyi, Budapest, 13-93.
Simai Mihály (2011): A korszerű
haderőfejlesztés nemzetközi tendenciái (1. rész) Hadtudomány. XXI,
4, 6–20. •
WEBCÍM
Szenes Zoltán (2005): Katonai kihívások a
21. század elején. Hadtudomány. XV, 4. •
WEBCÍM
Weinberger, Sharon (2011): The Changing
Face of Military Science. Nature. 477, 22 September 2011. 386–387. •
WEBCÍM
URL1: Unmanned Systems
Integrated Roadmap. FY 2013-2038. UD DOD. 14-S-0553. •
LÁBJEGYZET
1 Az amerikai haderő
2013-ban 10 964 db személyzet nélküli harci-technikai eszközzel
(többségében pilóta nélküli drónokkal) rendelkezett, amelyek döntő
többsége multifunkciós alkalmazású volt. A 25 éves fejlesztési
tervek a darabszám megsokszorozását és a technológiai szint
korszerűsítését célozzák. (Vö. URL1 ) <
|
|