Igazat kell adnunk Paul Tillichnek: az az állítás,
hogy „Isten létezik”, akaratlanul is káromlásnak minősül, mert úgy
állítja be Istent, mintha alávethető lenne a lét-nemlét
kategóriájának. Isten nem egy a létezők közül, még úgy sem, hogy a
létezők legnagyobbika, nem objektum, hanem minden lét alapja,
struktúrája (Tillich, 2000, 148.). Hadd jegyezzem meg: jelen
hozzászólással teológusként nem a mundér becsületét kívánom védeni,
hiszen sok, más hivatást gyakorló hívő is megfogalmaz(hatna) hasonló
gondolatokat.
Ezek után pontosítsuk az ateizmust. Nagy merészség
kijelenteni (legalábbis a zsidó-keresztény kultúrkörben), hogy az
ateista nem hisz Istenben/istenben. Inkább azt mondhatjuk, hogy az
ateista olyan istenben hisz, aki nincs. Vagyis az általa elképzelt
istenről megállapítja, hogy nem létezhet. Tehát először így-úgy el
kell képzelnie, hogy utána tagadhassa a létezését.
Ami a teodicea kifejezést illeti, ezt köztudottan
Gottfried Wilhelm Leibniz alkotta, és bár az általános
„istenbizonyítás” értelmében is szokták használni, elsősorban a
szerető, jóságos Isten „igazolására” vonatkozik. (Aquinói Tamás a
demonstratio-t használja az „istenbizonyítékokra”.) – A teológiát
végzett Charles Darwin munkásságát döntően a teodiceai kérdés
motiválta. Szerinte egy jóságos, szerető Isten nem teremthetett ilyen,
ennyi pusztulással, kegyetlenséggel teli világot, ezért szerepét csak
a folyamat elindítására „korlátozta”. Ugyanezen okból nem
„csempészhette vissza” mint zseniális, felülmúlhatatlan tervezőt,
hanem kénytelen volt irányítatlan természeti folyamatokkal
helyettesíteni. Így azt a problémát is „megoldotta”, hogy az ember
különleges helyzetű, Isten képére és hasonlatosságára teremtett lény-e
vagy sem (Szentpétery, 2011). Az Isten, teremtő, felsőbb értelem stb.
tagadása eleve nem lehet értéksemleges, objektív tudományos kutatás
eredménye. „…ha a válasz Isten, akkor a kérdést egyszerűen csak odébb
toltuk, és azt kérdezhetjük, hogy akkor ki teremtette Istent.”
(Hawking – Mlodinow, 2011, 204.; Brendel, 2012, 351.) Viszont miért
biztos, hogy az akár egy, akár sok világ önmagából megmagyarázható, és
csak az Istennel való magyarázat az odébbtolás? Onnan, hogy eleve
feltételezzük, és akkor minden ezt látszik majd alátámasztani. A
„trónfosztó” szerző szerint „…még mindig inkább végtelen sok
univerzumot érdemes feltételezni, mint egy (pár) istent, mert a
multiverzum-elmélet legalább egy olyan dologból tételez fel sokat,
amiből egyet ismerünk, egy létezik, a vallások pedig valami olyat,
aminek megmutatható párja nincs, és még meg sem tudják pontosan
mondani, hogy miről is van szó.” (Brendel, 2012, 353.) Istennek mint a
lét alapjának, önmaga-létnek eleve nem is lehet „párja”, és csak ő
döntheti el, hogy mit közöl magáról. Nem feltétlenül azt, hogy
önközlését (kinyilatkoztatását) csak a természettudomány művelői
hitelesíthetnék koruk szintjén.
Az igazi probléma az, amit Stephen Hawking és
Leonard Mlodinow is felvet a könyv legelején: „Az ember […] különös
faj. Kíváncsiak vagyunk, válaszokat keresünk.” Sajnos azonban – mivel
az erős antropikus elv ehhez nem elég erős – a könyv vége felé és a
legvégén is átsiklanak felette: „Ez [ti. elméletük] talán nem elégíti
ki azt az emberi vágyunkat, hogy kitüntetett szerepünk legyen…”.
Végül: „Nagy diadal az a tény, hogy mi, emberi lények – akik magunk is
csak a természet alapvető részecskéinek az összessége vagyunk – ilyen
közelre tudtunk jutni a bennünket és a világegyetemet irányító
törvények megértéséhez.” (Hawking –Mlodinow, 2011, 11., 172., 215.)
Vagyis az alapvető probléma az, hogy az ember miért akar mindig
túllátni, túllépni, túlmutatni önmagán. Röviden, miért a végtelenre
nyitott lény. (Pannenberg, 1991) Ezt lehet tagadni, lehet
bagatellizálni, meg lehet állapítani, hogy „…a természet alapvető
részecskéinek összessége vagyunk…” – de aki szerint a kérdés ezzel
távolról és véletlenül sincs megválaszolva, mert minőségileg
különbözünk, az elmaradott és a tudomány ellensége? Igen tanulságosak
voltak ebből a szempontból a Borhidi Attila tanulmányára (Borhidi,
2009) érkezett hozzászólások. A tudósnak magánemberként,
állampolgárként joga van magasabb értelemre, Istenre, célra
következtetni a tudománya alapján, ezt azonban (tudományos igényű
műben) ne ossza meg (Borhidi, 2010; Bujtor, 2010; Jordán, 2010; Kabai,
2010), csak azt, ha tagadja, mint Hawking, Richard Dawkins és velük
együtt Brendel… Igazi kérdésünk nem az, hogy elvileg mi lehetséges egy
adott kor tudományos ismereteinek szintjén, hanem az, hogy valójában
hogyan kerültünk erre a bolygóra, az univerzumnak éppen ezen a részén.
Az ilyen kijelentések, hogy „mi is csak”, „nem más, mint”, „nem több
mint” nem objektív tudományos, hanem világnézeti megállapítások,
amelyek értékítéletet fejeznek ki, nem minden érdek nélkül. Akik
ilyeneket állítanak, eleve úgy gondolják, azzal tesznek jót, ha saját
magukat és híveiket lebeszélik arról, hogy végtelenre nyitott lény
voltukból bármilyen végtelen lényre, transzcendens létalapra merjenek
következtetni. Persze Hawking és társai is a végtelenre nyitott
lények, úgy, hogy inkább sok-sok univerzumot tételeznek fel, csak hogy
ne kelljen – személyes – Teremtőben hinniük. Ez persze nem újdonság,
már Epikurosz és Lucretius is kitalált valami hasonlót. A sok-sok
világ közül ez itt éppen olyan, hogy ki kellett benne alakulniuk a
végtelenre nyitott lényeknek. Bizonyára legalább egy másikban pedig a
nem feltétlenül szénalapú végtelenre nyitott lények, „babigok” eleve
halhatatlanok, így nincs
|
|
szükségük rá, hogy istenség, felsőbb értelem
létéről, nemlétéről vitatkozzanak.
Az önmagát (meg)teremtő univerzum modellje, benne
az élettel és az emberrel még egyáltalán nem biztos, hogy azonos az
univerzummal, hiszen csak modell. Az egészben nagyon is tetten érhető
a negatív teológiai motiváció. Az ember keservesen érzi az időnek való
alávetettségét, és ahhoz az illúzióhoz menekül, hogy minden látszat
ellenére ő az ura az időnek. Hiszen meg tudja mondani, hogy a
titokzatos, vég nélküli, mégsem végtelen nagyságú univerzum, és benne
ilyen vagy olyan bonyolult lények, végül saját maga kialakulásához
mennyi időre volt (valójában lehetett) szükség (az aktuális modell
szerint). Ha ezeket tudjuk (tudni véljük), akkor kevésbé tűnik
fájdalmasnak az időnek való alávetettségünk, sőt az ember arra is
gondol, hogy az idő maga is keletkezik, „»fokozatosan« csavarodik ki a
térből” (Hawking – Mlodinow, 2011, 161.; Brendel, 2012, 350.). Így ha
nem is teremtője az időnek, mint az általa túlhaladottnak kikiáltott
Teremtő, akinek első teremtménye az idő („Kezdetben teremtette…”), még
azt is elmondhatja, hogy az idő nem abszolút. Persze, hogy nem, de ha
az ember nem lenne a végtelenre nyitott lény, akkor honnan jönne rá a
tudománya által is arra, hogy az idő valóban nem abszolút úr?
Dawkins is – akire vallási, filozófiai kérdésekben
igazán kár tekintélyként hivatkozni – azzal érvel, hogy „… ha Isten
képes egy univerzumot teremteni, akkor sokkal komplexebb az
univerzumnál, tehát a hit egy kisebb komplexitású dolog
»magyarázatára« egy bonyolultabbat tételez fel.” (Brendel, 2012, 351.)
Vagyis nem akarja, hogy bárki, bármi komplexebb legyen az
univerzumnál. Az alkotó per definitionem komplexebb az alkotásánál.
Boda Lászlóval: Dawkins és társai meg akarnak állni a magyarázatnak
azon a szintjén, hogy a Mona Lisát ecset festette, vagyis a ható ok
helyett az eszköz-oknál (Boda, 2008, 67., 74., 173.). A Mona Lisa nem
magyarázható meg Leonardo nélkül, de Leonardo minden komplexitásával
egyetemben megmagyarázható azzal, hogy ő is csak „a természet alapvető
részecskéinek az összessége” volt? Pedig még a madár is sokkal
bonyolultabb, mint a fészke, a termesz is, mint a vára. Mindennapi,
ismételhető megfigyeléseinkkel a bonyolultabbal való magyarázat is
abszolút összhangban van, a kérdés valójában „csak” az, hogy meddig
terjedhet, és miért akarja valaki, hogy semeddig se terjedjen. Jáki
Szaniszló Alfred North Whiteheadtől átvett megjegyzése jól mutatja,
hogy a cél tagadása nem magyarázat, hanem odébbtolás: „Érdekes
tanulmány anyagát képezik azok, akik annak a célnak szentelik
életüket, hogy bebizonyítsák: az egésznek semmi célja sincs.” Előtte:
„…hogyan lehetséges, hogy egy tervszerűtlen, értelmetlen fejlődés egy
olyan lénybe torkolljék, akinek alaptermészete a tervezés és értelmes
célok követése?” Tehát: a célszerűség célszerűtlenséggel való
magyarázata is valamilyen célt szolgál (Jáki, 1993, 63., 53.).
Végül Isten mint a lét alapja és struktúrája per
definitionem nem lehet a hézagok istene, mivel csak ő ismerheti az
összes „hézagot”. Vagyis mindazt, ami a létezéshez időben és azon
kívül szükséges, szükséges volt és lesz. Amíg nem jutunk el odáig,
hogy mindazt tudjuk, ami a világ, az élet és különösen a végtelenre
nyitott ember létrehozásához szükséges volt, addig kár trónfosztásról
beszélnünk. Addig bizony a világ, az élet és a végtelenre nyitott
ember a „hézag”. De még ha meg is szereznénk ezt a tudást, pusztán
elvileg akkor sem kizárt, hogy Isten engedte meg nekünk e hézag(ok)
„betömését”. (Eddigi tapasztalataink szerint – hiszen ezért szép és
izgalmas a tudományos kutatás – minden megválaszolt kérdés tíz és száz
és akárhány újat vet fel.) Addig pedig vigyázzunk, nehogy a be nem
tömhető hézagokról is azt állítsuk – az ő helyébe képzelve magunkat –,
hogy betömtük őket.
Kulcsszavak: lét-nemlét, Isten, ateizmus, teodicea, Hawking,
végtelenre nyitott lény/ember, célszerűség, hézag
IRODALOM
Boda László (2008): A programozott
evolúció. 1. Az ember megjelenéséig. L’Harmattan, Budapest
Borhidi Attila (2009): A növényvilág
evolúciója és a darwini fejlődéselmélet. Magyar Tudomány. 12,
1444–1463. •
WEBCÍM >
Borhidi Attila (2010): Válasz a kritikai
megjegyzésekre. Magyar Tudomány. 6, 746–751. •
WEBCÍM >
Brendel Mátyás (2012): A Nagy Trónfosztás.
Magyar Tudomány. 3, 349–353. •
WEBCÍM >
Bujtor László (2010): Igényli-e a
növényvilág evolúciója vagy Darwin elmélete a Biblia támaszát? Magyar
Tudomány. 6, 741–745. •
WEBCÍM >
Hawking, Stephen – Mlodinow, Leonard
(2011): A nagy terv. Új válaszok az élet nagy kérdéseire. Akkord,
Budapest
Jáki Szaniszló (1993): Mi az Egész
értelme? Ecclesia, Budapest
Jordán Ferenc (2010): A Borhidi-féle fejlődéselmélet. Magyar Tudomány.
6, 738–740. •
WEBCÍM >
Kabai Péter (2010): Borhidi Attila és az
evolúció célja. Magyar Tudomány. 6, 734–737. •
WEBCÍM >
Pannenberg, Wolfhart (1991): Mi az ember?
Egyházfórum, Budapest–Luzern
Szentpétery Péter (2011): Darwin,
darwinizmus, keresztény emberkép. Miért vitatják egyesek az embernek
az állatvilágból való származását? Vallástudományi Szemle. 1, 11–27. •
WEBCÍM >
Tillich, Paul (2000): Rendszeres teológia.
Osiris, Bp.
|
|