Közel másfél évtizede, a tudományháborúnak nevezett
vitasorozat mainál jóval aktívabb szakaszában Steven Shapin
tudománytörténész megjelentetett egy híres (többségükben természet-)
tudósok metatudományos, azaz a tudományok természetére vonatkozó
nézeteit áttekintő tanulmányt (Shapin, 2001). Ebben érdekes
mondatsorozatot tett közzé:
• Nem létezik Tudományos Módszer (nagybetűk az
eredetiben).
• A modern tudomány csak a jelenben és a jelennek
létezik; inkább hasonlít valamilyen tőzsdei spekulációra, mint a
természetről szóló igazság keresésére.
• Az új tudás csak akkor lesz tudomány, ha
társadalmivá válik.
• A szokásos fizikai értelemben nem tulajdonítható
független realitás sem a jelenségeknek, sem a megfigyelést
végzőknek.
• A fizika fogalmi alapjai az emberi elme szabad
találmányai. (Más fordításban [Kutrovátz et al., 2008]: alkotásai.)
• A tudósok a természetben nem felfedezik a rendet,
hanem belehelyezik.
• A tudomány nem érdemli ki azt a széles körben
elterjedt minősítését, hogy teljes mértékben objektív volna.
• A tudósokról festett kép, miszerint elfogulatlan,
nyitott emberek volnának, akik pro és kontra mérlegelik az érveket,
csalóka délibáb.
• A modern fizika néhány belső hittételen alapul.
(Más fordításban [Kutrovátz et al., 2008]: A modern fizika a hit
belső működésén alapul)
• A tudományos közösség elnéző a nem megalapozott,
mondvacsinált beszámolókkal szemben. (Más fordításban [Kutrovátz et
al, 2008]: A tudósközösség tolerálja a megalapozatlan történeteket.)
• A történelem bármelyik időszakában az elfogadható
tudományos magyarázatoknak társadalmi meghatározói és társadalmi
funkciói vannak. (Más fordításban [Kutrovátz et al., 2008]: Hogy mi
számít elfogadható tudományos magyarázatnak, annak mindig vannak
társadalmi meghatározói és funkciói.)
Ezek a mondatok, ahogy Shapin mondja, nem
„tudományszociológusok és szimpatizánsaik” („szociológusok,
kultúrakutatók, feminista vagy marxista teoretikusok”)
tudományellenességtől motivált és/vagy tájékozatlanságból fakadó
állításai, hanem kiváló – köztük Nobel-díjas – huszadik századi
tudósok metatudományos nyilatkozataiból vett szó szerinti, vagy
majdnem szó szerinti idézetek. (A cikk pontosan megadja a forrásokat
és a változtatásokat is.) A szerző hangsúlyozza, hogy a tudósok
által tett metatudományos állítások igen komoly mértékben eltérnek
egymástól, gyakran egymásnak is ellentmondanak, és ezek közül ő
szándékosan olyanokat válogatott ki, amelyek összhangban vannak a
szociológusok amúgy tudományellenesnek tartott leírásával. Ezzel azt
kívánta demonstrálni, hogy a tudományos közösségnek nem ezek
tartalmával lehet baja, hanem azzal, hogy ki állítja őket. Másképp
fogalmazva: a tudományos közösség belülről elfogad (tolerál) olyan
állításokat, amelyeket kívülről jövő kritikaként elutasít. A
felfedezni vélt jelenséget Shapin a család metaforával igyekezett
megvilágítani: egy család tagjai mondhatnak olyan dolgokat a
családról, ami kívülállóknak nem megengedett.
Shapin cikkének ez a részlete az átfogóbb
elmélkedésnek lényegében csak a „blikkfangja”, de a mondatsor önálló
életre kelt. Az elhíresült mondatokat (a 3., 7. és 8. kivételével) a
hozzájuk kapcsolódó következtetéssel Kutrovátz Gábor, Láng Benedek
és Zemplén Gábor is ismerteti A tudomány határai című könyvük
tudományháborúval foglalkozó fejezetében, de a mondatsor (Shapin
cikkéhez képest) új kontextusba kerül, amikor kiegészítik azzal a
gondolattal, hogy „ha ezeket a kijelentéseket híres tudósok tették,
akik nyilván jól tudják, milyen a tudomány [sic!], akkor a
szociológusok és a bölcsészek sem tévedhetnek nagyot azzal, ha
nagyon hasonló kijelentéseket tesznek” (Kutrovátz et al., 2008).
(Megjegyzendő, ezzel – anélkül hogy észrevennék – súlyos
ellentmondásba keverednek, hiszen sok más híres tudósnak, akik
hasonló módon „nyilván jól tudják, milyen a tudomány”, más a
véleménye, tehát mégiscsak nagy tévedés lehet az előzőekhez
igazodni.)
Jelen elemzés indítékát az adja, hogy egy
nemrégiben, a Természet Világa hasábjain a természettudományok
jellegzetességeiről kialakult vitában (Tél, 2013; Kutrovátz et al.,
2013; Woynarovich, 2013) a Shapin-mondatsor is szóba került, de a
részletes kritikára ott nem volt mód.
A mondatok vizsgálatához, az összeállítás kettős
jellegének megfelelően legalább két szempont kínálkozik:
1. Tekinthetők-e valóban híres tudósok állításainak
ezek a mondatok, eredeti kontextusukból kiemelve, pláne módosítva,
valóban hűen tükrözik-e az idézett tudósok nézeteit?
2. Tekintettel arra, hogy tartalmilag közel állnak
a tudományszociológusok leírásához, (Kutrovátz et al., 2008) számára
még hivatkozási alapként is szolgálnak, fontos, hogy egyáltalán
(legalább valamilyen mértékben) igazak-e?
Shapin következtetésével kapcsolatban valójában
csak az 1. kérdésnek van jelentősége, de érzékeltetendő, hogy ezek
az állítások mennyire vitathatók, az alábbiakban mindkét pontra
figyelemmel veszem szemügyre őket. (Az elemzésben külön meg nem
adott források Shapin cikkében megtalálhatók.)
• Az 1. mondat sokaknak Paul Feyerabend
híres-hírhedt munkáját idézi (Feyerabend, 2002), ezért provokatív,
de tulajdonképpen érdektelen. A fontos kérdés ugyanis nem az, hogy
létezik-e olyan módszer, amely a Tudomány (bármit is jelentsen ez)
módszerének tekinthető, azaz ami egy vizsgálódást tudományossá avat,
hanem az, hogy egy adott esetben az alkalmazott módszer megfelel-e
az adott tudomány vagy tudományterület normáinak, azaz alkalmas-e az
adott tudományterület tárgyára vonatkozó, megbízható és releváns új
tudás megszerzésére.
• A 2. mondat olyan vad, hogy inkább azt kellene
megvizsgálni, miért mondta az, aki mondta.
• A harmadik mondattal kapcsolatban nem látom,
mennyiben érinti a tudományok megítélését. Ez inkább a tudományok
definíciójának kérdése. Mindenesetre az értelmezéséhez tisztázni
kellene, mikor tekintünk egy tudást társadalminak. Ennek ismeretében
például megmondhatnánk, hogy a három Kepler-törvény időben meddig
csak új tudás, és mikortól tekintendő tudománynak. Nem hiszem, hogy
egy ilyen kérdésbe érdemes belebonyolódni.
• A Niels Bohrtól idézett 4. állítás egy az atomok
elméletéről szóló cikkből való (Bohr, 1928). A magyar fordítás,
miszerint a „szokásos fizikai értelemben nem tulajdonítható
független realitás sem a jelenségeknek, sem a megfigyelést
végzőknek”, pontatlan: az eredeti angol szövegben agencies of
observation (máshol agencies of measurement) szerepel, ami nem a
megfigyelőre, hanem a megfigyelés (mérés) eszközére utal. A
szövegrész, amelyből ez a mondat való, kifejti azt is, hogy az atomi
jelenségek megfigyelésekor a mérőberendezéssel való kölcsönhatás nem
hanyagolható el, ezért nem független a jelenség a megfigyeléstől. Az
atomi skálákon, tehát a kvantummechanika területén ez evidencia, de
a környezetéből kiragadott mondat a maga teljes általánosságában nem
igaz. (Gondoljuk meg, egy szupernóva-robbanás realitását [akár
tényében, akár lefolyásában] mennyiben érinti az, hogy mi azt
évmilliárdokkal később megfigyeljük-e!) Aligha feltételezhető tehát,
hogy Bohr ezt így érvényesnek és relevánsnak tartotta volna minden
skálán, például az emberi léptékű makroszkopikus világban vagy pláne
a csillagászat esetében.
• Talán a legproblematikusabb az Albert Einstein
szájába adott 5. állítás, miszerint a „fizika fogalmi alapjai az
emberi elme szabad alkotásai”. Ebben kimondatlanul benne van az
önkényesség motívuma, mint például a geometriai axiómák esetében.
Ezt megerősíti Shapin megjegyzése: „Kicsit átfogalmaztam Einstein
eredeti állítását, miszerint a fizika alapjait nem lehet induktívan
a tapasztalatra rögzíteni, hanem »csak szabad invenció útján
kaphatjuk meg«. A geometriai axiómák – a fizika deduktív
szerkezetének alapjai –, ahogy Einstein fogalmazott, »az emberi elme
szabad kreációi«.” Ezzel szemben Einstein eredeti állítása a
következő: „A fizika a gondolatok egy olyan logikai rendszere, mely
a fejlődés állapotában van, és amelynek az alapjai nem
desztillálhatók a tapasztalatból induktív módszerekkel, hanem csak
szabad invenció útján érhetők el. A rendszer igazolása
(valóságtartalma) a belőle levezetett tételek érzéki tapasztalat
által való megerősítésén nyugszik, ami által az utóbbinak az
előbbihez való kapcsolata csak intuitív módon érthető meg”
(Einstein, 1936). Shapin mondata az idézet első mondatának átírása.
Ezzel nem az a legnagyobb baj, hogy módosult az állítás (eljutni
valamihez, megkapni valamit, szemben azzal, hogy az a valami
találmány, alkotás), hanem az, hogy lemaradt a tapasztalat
kontrolszerepére utaló második mondat! Einstein az intuíció és a
tapasztalat együttes szerepéről máshol is ír (Einstein, 1950): „Az
elméleti elképzelés nem a tapasztalattól eltekintve, attól
függetlenül születik, de nem is vezethető le a tapasztalatból
tisztán logikai úton. Egy alkotó cselekmény eredménye.” Majd később,
az elmélet és valóság viszonyával kapcsolatban ez áll: „Az
igazságról egyedül a tapasztalat dönthet.” Hozzá kell tennünk, ezt
nem csak Einstein gondolta így: ma általánosan elfogadott nézet,
hogy így működik a fizika (Feynman et al., 1970; Tél, 2012). (Ezért
például kifejezetten hibás a fizika deduktív szerkezetére
hivatkozni: az egyetemi tankönyvek ugyan szeretik az ismereteket az
alaptörvények köré csoportosítva deduktív módon tárgyalni, ennek
ellenére a fizikában nem azért igaz valami, mert az alaptörvényekből
levezethető, hanem az alaptörvényeket azért tekintjük igaznak, mert
a belőlük következő állításokat a tapasztalat igazolja.) Egyértelmű,
hogy Shapin félreértette Einstein állításait, ezért a szájába adott
mondat hamis, nem Einstein fizikaképét tükrözi!
• Az 6. mondat eredetije többes szám első
személyben fogalmazva egy matematikustól származik. Így is
vitatható, mégis teljesen más, mintha egy természettudós mondta
volna. Az a kijelentés egyébként, hogy a tudósok nem találnak rendet
a természetben, hanem ők teszik bele, az instrumentalista
tudományfelfogás alaptételének egy sarkos megfogalmazása. Alapvetően
egy tudományfilozófiai állítás, ezért úgy is kezelendő: mellette is,
ellene is lehet érvelni, de ezeknek az érveknek nincs logikai
kényszerítő erejük. Mindamellett a különböző tudományok művelői
általában a realista felfogást vallják: erről tanúskodnak a szak- és
tankönyvek milliói, amelyek mind azzal az igénnyel készültek, hogy a
valóságot írják le. Feltételezhető az is, hogy a tudományelemzők
többsége is – legalább a szakmáját – realista módon fogja fel,
különben – ha következetesek – el kellene fogadniuk, hogy amit
mondanak, az nem a valóság rendje, csak ők látják annak.
• A 7. és 8. mondatra talán együtt lehet
reflektálni: A tudományművelők társadalma se nem jobb, se nem
rosszabb a társadalom más csoportjainál. A dolgok megítélésébe
esetenként belejátszhatnak elfogultságok és egyéb gyarlóságok, a
fontos az,
|
|
hogy a természettudományoknak megvan a kialakult
mechanizmusa arra, hogy ezek következményeit kiszűrjék, és ne
engedjék beépülni a tudásanyagba. (Itt nem csak azért érdemes
hangsúlyozni, hogy a természettudományokról beszélünk, mert az
eredeti angol szövegben az erre utaló science szó szerepel, hanem
mert az egyéb [gazdaság-, társadalom-, bölcsész-] tudományok
esetében az objektivitás olykor nem is értelmezhető.)
• A 9. pont szerint a modern fizika a hittel rokon.
Ezen állítás egy Brian W. Petley nevű fizikustól származik. Az
internet korában nem nehéz felmérni, mennyire eminens képviselője a
szakmájának, elképzelései mennyiben tarthatnak számot a pályatársak
figyelmére, tehát mennyire erős hivatkozási alap Shapin
érvrendszerében. (A hivatkozottsága alapján ítélve elég gyenge.)
• A 10. mondat Richard Lewontin
evolúciógenetikustól való, és az egész idézet így hangzik: „[az
emberek] a tudomány pártján állnak, annak ellenére, hogy némely
konstrukciója milyen nyilvánvalóan abszurd, annak ellenére, hogy az
egészséggel és az élettel kapcsolatos ígéretei közül sokat képtelen
teljesíteni, annak ellenére, hogy a tudományos közösség tolerálja a
megalapozatlan, mondvacsinált beszámolókat, méghozzá azért, mert van
egy korábbi elkötelezettségünk, a materializmus melletti
elkötelezettség.” Sajnos ebből nem derül ki, mely tudomány milyen
beszámolóira gondolt Lewontin, de árulkodó lehet, ha egy genetikus –
az eredeti angol szöveg szerint – az ismert Kipling-mesékre utaló
just so stories1 kifejezést
használja. Tény azonban, hogy a kiragadott állítás önmagában
teljesen általános, és kérdés, hogy Lewontin ezt így vállalná-e.
Ettől függetlenül, mindazoknak, akik ezt így látják, meg kell tudni
mondaniuk, miféle megalapozatlan történetekre vagy beszámolókra
kellene gondolnunk például a fizika esetében. Erre vonatkozóan James
Clerk Maxwell mechanikus hipotézisére szoktak hivatkozni, de ez
éppen ellenpélda, hisz az elképzelést már maga Maxwell elvetette, és
a fizikába nem épültek bele ilyen igazolhatatlan mechanikus
modellek: ma senki nem képzel forgó kerekeket meg vaktengelyeket a
Maxwell-egyenletek mögé, a legtöbb villamosmérnök hallgató pedig nem is tudja,
hogy Maxwell eredetileg ilyesmivel próbálkozott.
• Az utolsó mondat az 1990-es évek előtt tanult
nemzedékeknek egyértelműen a marxizmus–leninizmust juttatja az
eszébe. Ez a gazdaság-, társadalom- és bölcsésztudományokat
kifejezetten pártos tudományoknak tekintette, elvárta, hogy ezek az
uralkodó ideológiát szolgálják, és csak az lehetett jó tudomány, ami
ezt meg is tette. Ilyen elvárás ma már nincs, de léteznek bizonyos
kanonizált narratívák, amelyek meghatározzák, egyes, a társadalmat
és a kultúrát érintő dolgokról hogyan, milyen értelemben lehet
beszélni. Ilyen formán a tizenegyedik mondat érvényesnek látszik
bizonyos (társadalom- és bölcsész-)tudományokra, de általánosítása
minden tudomány minden állítására erősen megkérdőjelezhető. Például
nehéz lenne társadalmi meghatározottságot és funkciót társítani a
Higgs-részecske felfedezéséhez.
A fentieket összefoglalandó megállapíthatjuk, hogy
egyrészt nem mindegyik idézett tudós olyan híres, hogy a véleménye
mérvadó legyen bármilyen szempontból, másrészt az idézetek egy része
– eredeti kontextusából kiragadva – igen valószínűsíthetően, az
Einsteinnek tulajdonított pedig kimutathatóan nem tükrözi az idézett
tudós véleményét, tehát manipulált és manipulatív. Kérdés ezek után,
egyáltalán mire alkalmas egy ilyen mondatsor, hisz ennek alapján
megbízható kijelentéseket tenni nem lehet. De véleményem szerint
ezek a mondatok akkor sem igazolnák a „jelenség” Shapin-féle
értelmezését, ha egytől egyig mind híres tudósok hiteles mondatai
lennének. Shapin tétele, miszerint a tudományos közösség belülről
elfogad olyan állításokat, amelyeket kívülről jövő kritikaként
elutasít, ugyanis nem azért nem tekinthető igaznak, mert nem
sikerült megfelelő mondatokkal illusztrálni, hanem mert a tudományok
művelőit nem az mozgatja, amit Shapin feltételez. A valóságban az a
helyzet, hogy
• a híres tudósok metatudományos állításaival is
lehet vitatkozni, ha azok elfogadhatatlanok, de nem jelent
egyetértést a vita elmaradása sem, mert az ilyen nézetek a híresség
ellenére sem többek egyes emberek szubjektív, esetleg téves
véleményénél;
• ha pedig a kívülről jövő, többnyire szélesebb
körben, az általánosság igényével megfogalmazott kritikát a
természettudományok művelői elutasítják, nem azért teszik, mert
kívülről jön, hanem mert alaptalannak gondolják.
Itt van például Lewontin mondata (a 10. a
gyűjteményben), mely szerint „a tudósközösség tolerálja a
megalapozatlan történeteket”. Ha megkérdezik, biztosan tud mondani
(a saját szakmájából) olyan konkrét példákat, melyekben a tudományos
társadalom szerinte megalapozatlan állításokat fogadott el, és
ezeket az eseteket meg lehet vitatni. Ha azonban magukat avatottnak
gondoló tudományelemzők – talán éppen rá hivatkozva – azt állítják,
hogy a tudományokra jellemző a megalapozatlan állítások tolerálása,
akkor azt vissza kell utasítani! Nem azért, mert kívülállók
fogalmazták meg, hanem mert nem igaz, mert amit állítanak, az hamis
általánosítás. Ez egészen más kép, mint amit Shapin, és őt idézve A
tudomány határai felrajzol.
Végül szeretnék néhány, a „metodikára” vonatkozó
megjegyzést tenni. Megfigyelhető, hogy egyes állítások (például a 4.
és a 10.) a környezetükből kiemelve általánosabbnak hangzanak, mint
az eredeti kontextusukban. Ez nem lehet idegen Shapin szándékától,
hisz például az 5. mondat esetében maga tágít az állítás
általánosságán az alany kicserélésével („mi” helyett „a tudósok”).
Ennek az ad különös érdekességet, hogy Shapin maga is tudja, hogy ez
hamis általánosság, az adott mondatok nem az általánosság igényével
fogalmazódtak meg. Ahogy ő maga írja: „A természettudósok
metatudományos kijelentései gyakran a tudomány művelésének (kiemelés
az eredetiben) speciális kontextusában jelennek meg, […]. Azaz nem a
tudomány leírására és értelmezésére irányuló intézményesített cél
tiszta kifejeződései, […]”. (Tipikusan ez a helyzet a Bohrtól és
Lewontintól kiemelt mondatokkal.) De nem csak a hamis általánosság
veszélye jelenthet problémát, kontextusukból kiemelt mondatokra
hivatkozni eleve problematikus (ahogy azt például az
Einstein-„idézet” is mutatja). Ezzel kapcsolatban Shapin – a
kritikáknak mintegy elébe menve – így ír: „Senkinek sem volna szabad
környezetükből tendenciózusan kiemelni idézeteket” – ő azonban
mondandója érdekében mégis megteszi. Ahogy kifejti, kisebb vétek,
mert kevésbé ártalmas természettudósok metatudományos állításait így
idézni, mint például egy tudománytörténész szakmája speciális
kérdéseiben való megnyilatkozásait. Ez vitatható, mert nemcsak azzal
kell számolni, hogy mennyire árt egy természettudósnak, ha a
tudományára vonatkozó nézeteit eltorzítva jelenítik meg, hanem azzal
is, hogy milyen nagy mértékben rontja a természettudományok
megítélését, ha neves művelőikre hivatkozva hamis képet festenek
róluk. Tulajdonképpen erre példa a mondatgyűjtemény utóélete: bár
Shapin cikkében erről még nincs szó, A tudomány határai-ban
(Kutrovátz et al., 2008) – éppen Shapin mondataira hivatkozva – már
az a kép jelenik meg, hogy a tudományos közösség által
visszautasított kritika alapvetően jogos, és ezzel a tudományos
közösség is – legalább a szíve mélyén – tisztában van. (Erre utal a
vélt helyzet érzékeltetése céljából idézett Cyrano-mondat is: Mert
magamat kigúnyolom, ha kell, de hogy más mondja, azt nem tűröm el.)
Mintha a tudományos társadalom egésze csendben egyetértene az
idézetekkel, vagy legalábbis hasonlóan gondolkodna, de kifelé –
presztízsféltésből vagy egyéb okból – összezárnak; ahelyett, hogy
bepillantást engednének a tevékenységükbe, „félrevezető mítoszokat
kínálnak a nyilvánosságnak”. Ezzel a szerzők nem kevesebbet tesznek,
mint kétségbe vonják a természettudományok védelmében fellépők
szakmai és morális integritását. Mindezt néhány kétes értékű/hitelű
idézettel „igazolva”, alternatív értelmezés mérlegelése, azaz a
tudományokban kötelező kétely leghalványabb jele nélkül. Vajon
lehet-e körültekintő, tárgyilagos és elfogulatlan egy ilyen elemzés?
Óhatatlanul ide kívánkozik néhány (a 10., 7. és 8.) Shapin mondat
erre a helyzetre igazított változata:
• Lehet, hogy a tudományelemzők közössége tolerálja
a megalapozatlan történeteket?
• Vajon kiérdemli a tudományelemzés azt a széles
körben terjesztett minősítését, hogy teljes mértékben objektív
volna?
• A tudományelemzők önmagukról festett képe,
miszerint elfogulatlan, nyitott emberek volnának, akik pro és kontra
mérlegelik az érveket, nem egyszerűen csalóka délibáb?
Kulcsszavak: Shapin-mondatok, tudományháború, tudománykép,
tudományelemzés, tudományszociológusok
IRODALOM
Bohr, Niels (1928): The Quantum Postulate
and the Recent Development of Atomic Theory. Supplement to Nature.
April 14, 1928. (Megtalálható még több tanulmánykötetben, például:
Bohr, Niels: Atomic Theory and the Description of Nature 1.
Cambridge University Press, 1961) •
WEBCÍM
Einstein, Albert (1936): Physics and
Reality. The Journal of the Franklin Institute. 221, 3, March. A
tanulmány két nem teljesen azonos szövegváltozatban megtalálható:
Einstein, Albert: Out of My Later Years. New York: Philosophical
Library, 1950, és az Einstein Albert: Ideas and Opinions. Crown
Publishers, New York, 1954. tanulmánykötetekben. Az idézett
szövegváltozat ez utóbbi 1960-as, ötödik utánnyomásának a 322.
oldalán szerepel.
Einstein Albert (1950): On the Generalized
Theory of Gravitation. Scientific American. 182, 4, Megtalálható:
Einstein, Albert: Ideas and Opinions. Crown Publishers, New York,
1954. ötödik utánnyomás (1960), 343., 355.
Feyerabend, Paul (2002): A módszer ellen.
(Ford. Mesterházi Miklós, Miklós Tamás és Tarnóczy Gabriella)
Atlantisz, Budapest, (11.) [Against Method. New Left Books, London
1975]
Feynman, Richard P. – Leighton, R. B. ‒
Sands, M. (1970): Mai fizika 1. Műszaki, Budapest (angol nyelvű
kiadás: The Feynman Lectures on Physics. 1963).
Kutrovátz Gábor ‒ Láng B. ‒ Zemplén G.
(2008): A tudomány határai. Typotex, Budapest, 297–299.
Kutrovátz Gábor ‒ Láng B. ‒ Zemplén
G.(2013): Egy tudományos tudománykép védelmében. Természet Világa.
3, 33–35. •
WEBCÍM
Shapin, Steven (2001): How to be
Anti-scientific. In Labinger, Jay A. ‒ Collins, Harry (szerk.): The
One Culture? A Conversation about Science. Chicago University Press,
Chicago, 99–115. •
WEBCÍM Magyar fordítás: Hogyan
legyünk tudományellenesek? (2006) (Fordította: Koronczay Dávid)
Replika. 54–55, október, 157–171. •
WEBCÍM
Tél Tamás (2012): Milyen tudomány a
fizika? Amit minden középiskolásnak tudnia kellene. Természet
Világa. 12, 177–183. •
WEBCÍM
Woynarovich Ferenc (2013): Reflexiók az
„Egy tudományos tudománykép védelmében” című írásra. Természet
Világa. 3, 36–37. •
WEBCÍM
LÁBJEGYZETEK
1 Rudyard Kipling Hogyan
lett a tevének púpja, Hogyan lett a leopárd foltos, Hogyan lett az
elefántnak ormánya stb. eredetmeséi Just So Stories összefoglaló
címen jelentek meg.
<
|
|